Σας έχει τύχει στη δουλειά, την ώρα που πνίγεστε ή είναι μια δύσκολη μέρα ξαφνικά να σας έρθει ένα email από τον λάθος άνθρωπο; Ένα συνάδελφο, ανώτερο ή κατώτερο που με το που βλέπετε το όνομά του στην οθόνη εκνευρίζεστε και σας ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι; Και ανοίγοντας με πολύ κόπο το email να εκνευριστείτε ακόμα περισσότερο διότι επιβεβαιώνονται όλοι οι λόγοι που σας κάνει έξαλλους;
Σας ακούγεται πολύ οικείο; Καθόλου παράξενο, αφού συνήθως στον χώρο εργασίας πάντα υπάρχει κάποιος που μας χαλάει τη… μαγιονέζα και τα πράγματα περιπλέκονται ειδικά όταν πρόκειται για ανώτερο καθώς εκεί μπορεί να κρίνεται και η δουλειά σας.
Παρόλα αυτά όμως, η positive στάση στα πράγματα μάς λέει ότι ακόμη και αυτός ο ενοχλητικός συνάδελφος μπορεί να μας προσφέρει πολύτιμα «μαθήματα» για τη δουλειά μας ώστε να κατανοήσουμε τι μας κρατάει πίσω ή ποιες συμπεριφορές πρέπει να μάθουμε να κοντρολάρουμε.
Γιατί κάποιοι άνθρωποι πατούν τα κόκκινα κουμπιά μας;
Μία εξήγηση είναι ότι οι άνθρωποι που μας προκαλούν τέτοια συναισθήματα συνήθως χτυπούν ένα κέντρο μας που έχει σημασία για εμάς στη δουλειά.
Για παράδειγμα κάποιος που παίρνει συνέχεια προαγωγές μπορεί να μας φέρνει σε άβολη θέση γιατί μας θυμίζει ότι δεν «πουλάμε» σωστά τον εαυτό μας.
Κάποιος που συνεχώς αργεί και είναι χαοτικός ενοχλεί την αυστηρή δομή που έχετε όταν δουλεύετε. Κάποιος που διαρκώς χώνεται και καταφέρνει να περάσει το δικό του με μικροπολιτικές προφανώς ενοχλεί το αίσθημα δικαίου σου.
Φυσικά ας μην βγάζουμε από το κάδρο και το ενδεχόμενο να είναι απλώς ένας πολύ δύσκολος άνθρωπος, που ίσως φωνάζει, είναι εριστικός, δεν έχει κοινή λογική και είναι τοξικός οπότε αυτά τα χαρακτηριστικά από μόνα τους καταστρέφουν μια εργασιακή σχέση.
Τι μαθήματα μας δίνει αυτός ο συνάδελφος
Ο συνάδελφος που προκαλεί την ηρεμία σας είναι διπλή πρόκληση διότι σας μαθαίνει:
- να εξασκείτε την υπομονή σας που είναι πολύ χρήσιμο πράγμα
- να θέτετε πιο σαφή όρια που είναι ακόμα χρησιμότερο πράγμα στην εργασία
- να μην είστε τελειομανής εκεί που δεν χρειάζεται διότι δεν μπορούν όλοι να είναι σαν εσάς.
Φυσικά δεν σημαίνει ότι πρέπει να αγνοήσετε τις κακές συμπεριφορές αλλά να επεξεργαστείτε ποιες είναι πραγματικά σοβαρές και ποιες απλώς σας χαλούν την ηρεμία χωρίς λόγο και να εξασκηθείτε στη… διαλογή. Έχει μεγάλη σημασία σε έναν εργασιακό χώρο να διαλέγετε τις μάχες σας. Είναι θέμα στρατηγικής που θα σας δικαιώσει.
Παράλληλα, είναι καλό να εξετάσετε αν η ενόχληση που σας προκαλεί κάποιος στη δουλειά σχετίζεται με τα όρια που έχετε θέσει και παραβιάζονται.
Αυτό είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα που πρέπει να λύσετε με ξεκάθαρο τρόπο.
Το να σας στείλει κάποιος ένα email που δεν θέλετε να διαβάσετε είναι θέμα άρνησης. Το να έχετε όμως έναν συνάδελφο που διαρκώς σας φορτώνει ευθύνες την τελευταία στιγμή παραβιάζοντας το ωράριό σας ή κάποιον που συστηματικά δεν σας αφήνει να μιλήσετε στα meetings ή είναι μονίμως αρνητικός σε ό,τι προτείνετε, αυτά είναι θέματα που πρέπει να λυθούν.
Ξεκινήστε βάζοντας μικρά όρια τη φορά. Για παράδειγμα αν κάποιος σας αφαιρεί τον λόγο πείτε με σταθερότητα «παρακαλώ θα ήθελα να με αφήσεις να ολοκληρώσω τη σκέψη μου και μετά έχεις όλον τον χρόνο να πεις την άποψή σου». Η ευγένεια είναι συχνά αποστομωτική.
Η δύναμη του «όχι» είναι επίσης ένα πολύτιμο μάθημα που πρέπει να εξασκήσετε όχι μόνο στη δουλειά αλλά και στη ζωή. Την επόμενη φορά που κάποιος προσπαθεί να σας φορτώσει δουλειά ενώ δεν είναι υποχρέωσή σας πείτε ξεκάθαρα ότι δεν μπορείτε να αναλάβετε απροειδοποίητα περισσότερα tasks διότι έχετε και προσωπικές υποχρεώσεις.