H "Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη" στο Τελλόγλειο

12.06.2003
Εκθεση με τίτλο "Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη" πρόκειται να φιλοξενηθεί στους χώρους του Τελλογλείου Ιδρύματος Α.Π.Θ., από τις 27 Ιουνίου και μέχρι τις 17 Αυγούστου 2003.
Εκθεση με τίτλο "Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη" πρόκειται να φιλοξενηθεί στους χώρους του Τελλογλείου Ιδρύματος Α.Π.Θ., από τις 27 Ιουνίου και μέχρι τις 17 Αυγούστου 2003.

Η έκθεση, η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Προβολής της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Γραφείο Θεσσαλονίκης, του Υπουργείου Πολιτισμού, διοργανώνεται από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης με αντικείμενα από τις συλλογές του.
Στα εκθέματα συγκαταλέγονται αναθηματικές επιγραφές, προτομές Ρωμαίων αυτοκρατόρων, επιτύμβιες στήλες, τιμητικές επιγραφές και τιμητικοί βωμοί.

Ιστορικά στοιχεία για την έκθεση:
Η Θεσσαλονίκη, ευνοημένη από τη γεωγραφική της θέση, εξελίχτηκε σε σημαντικό αστικό κέντρο ήδη από την ελληνιστική εποχή. Κομβικό σημείο ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, επιλέγεται από τους Ρωμαίους ως πρωτεύουσα της επαρχίας Μακεδονίας, το 148 π.Χ., και αναπτύσσεται σε λαμπρό οικονομικό κέντρο. Επιπλέον, η διέλευση της Εγνατίας οδού συμβάλλει στην προώθηση των χερσαίων επικοινωνιών της και στην απρόσκοπτη διακίνηση εμπορευμάτων, ανθρώπων και ιδεών.
Διατηρώντας την παραδοσιακή πολιτειακή της οργάνωση, αποδέχεται τη ρωμαϊκή διοίκηση και συμπράττει με τη νέα τάξη πραγμάτων. Παράλληλα, αφομοιώνει όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό, διαφυλάσσοντας, ωστόσο, τον ελληνικό της χαρακτήρα. Σε αυτό το πλαίσιο, η Θεσσαλονίκη φθάνει στο απόγειο της ακμής της σε τρεις διαδοχικές περιόδους των Αντωνίνων, των Σεβήρων και της Τετραρχίας, από τα μέσα του 2ου έως και τις αρχές του 4ου αι. μ.Χ.
Μεγάλα οικοδομικά συγκροτήματα και επιγραφικές μαρτυρίες υποδηλώνουν την ευνοϊκή στάση της κεντρικής εξουσίας απέναντι στην πόλη, ενώ οι εικόνες των αυτοκρατόρων στους δημόσιους χώρους της αποδεικνύουν με σαφήνεια αυτήν την αμφίδρομη σχέση. Τα αγάλματα του Αυγούστου, του Κλαυδίου, του Βεσπασιανού, του Τίτου, του Αδριανού και του Σεπτιμίου Σεβήρου διασώθηκαν μέχρι τις μέρες μας ως τεκμήρια του νέου θεσμού της αυτοκρατορικής λατρείας, μιας ιδεολογίας που δεν υιοθετήθηκε σε τέτοια έκταση από κανέναν άλλον πολιτισμό. Η πόλη οργανώνει επίσημες τελετές προς τιμή του αυτοκράτορα και πανηγυρικές εκδηλώσεις με μουσικούς, αθλητικούς και γυμνικούς αγώνες, μονομαχίες, θηριομαχίες και κυνήγια.
Τέλος, τα τιμητικά και ταφικά πορτραίτα των Θεσσαλονικέων αντανακλούν την καλλιτεχνική άνθηση της πόλης, υποδηλώνοντας ταυτόχρονα την κυρίαρχη μόδα της εποχής, που συνίσταται στη μίμηση των φυσιογνωμικών χαρακτηριστικών και των κομμώσεων των αυτοκρατόρων και των οικογενειών τους.

"H αναλογία της έκθεσης αυτής με τα τεκταινόμενα στη σύγχρονή μας εποχή είναι βέβαια το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης, φαινόμενο που απασχολεί και την αρχαιολογική έρευνα, η οποία διδάσκει ότι και υπό το κράτος της στυγνότερης παγκοσμιοποίησης δεν παύουν να υφίστανται τοπικές ιδιαιτερότητες. Aυτή εξάλλου είναι η μεταμοντέρνα αντιπρόταση στην πρόταση για μία ομογενοποιημένη άποψη για τους πολιτισμούς του παρελθόντος. Mε την αφορμή αυτή καταβάλλεται προσπάθεια για μία παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της το 316/5 π.Χ. μέχρι το τέλος της αρχαιότητας", αναφέρει ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης Δρ. Δ. B. Γραμμένος. Την έκθεση θα εγκαινιάσει, την Παρασκευή 27 Ιουνίου 2003 και ώρα 20:30, ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος.