Τρεις πολύτιμες συλλογές με έργα τέχνης μεγάλης καλλιτεχνικής και ιστορικής σημασίας, διαφορετικής αντίληψης και τεχνοτροπίας η κάθε μία, απέκτησε η Πολιτιστική Ολυμπιάδα, επιδιώκοντας με τον τρόπο αυτό να συμβάλει στον εμπλουτισμό του εθνικού πολιτιστικού μας αποθέματος. Οι "Συλλογές", όπως ονομάστηκαν συμβολικά, αγοράστηκαν έναντι 3,3, εκατομμυρίων ευρώ, είναι οι εξής:
Συνάντηση Πολιτισμών
Περιλαμβάνει έργα τα οποία παραγγέλθηκαν από την Πολιτιστική Ολυμπιάδα σε καταξιωμένους καλλιτέχνες διαφορετικής καταγωγής, με την προοπτική να παραχωρηθούν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και να αποτελέσουν το βασικό διεθνή πυρήνα της μόνιμης έκθεσής του. Τα έργα αυτά θα είναι, κυρίως, μεγάλες εγκαταστάσεις χώρου με συμβατικά και τεχνολογικά μέσα και θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2004. Οι καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί και θα δημιουργήσουν γι΄ αυτή τη συλλογή είναι οι Μίροσλαβ Μπάλκα (Πολωνία), Καταρίνα Φιτς (Γερμανία), Κέντελ Γκιρς (Ν. Αφρική), Μόνα Χατούμ (Λίβανος), Γκάρι Χιλ (ΗΠΑ), Ρεμπέκα Χορν (Γερμανία), Άνις Καπούρ (Ινδία), Βόλφγκανγκ Λέιμπ (Γερμανία), Σιρίν Νεσάτ (Ιράν), Βάριντ Ράαντ (Λίβανος), Ντο - Χο Σουψ (Κορέα), Μπιλ Βιόλα (ΗΠΑ). Από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν οι Κώστας Βαρώτσος, Γιάννης Κουνέλλης, Δανάη Στράτου και Κώστας Τσόκλης.
Συλλογή Hellafi
Πρόκειται για τη γνωστή συλλογή κινηματογραφικών γιγαντοαφισών της χρονικής περιόδου 1950 - 1975, όταν αυτές ήταν ζωγραφισμένες στο χέρι. Τις έχουν φιλοτεχνήσει γνωστοί καλλιτέχνες, όπως οι Γιώργος Βακιρτζής, Γιώργος Κουζούνης, Νικόλαος Ανδρεάκος, Στέφανος Αλμαλιώτης κ.ά., επιλέγοντας, κάθε φορά, ένα στοπ καρέ της συγκεκριμένης ταινίας, εκείνο που θεωρούσαν ότι θα προσέλκυε περισσότερους θεατές. Τρία είναι τα χαρακτηριστικά της τέχνης της γιγαντοαφίσας, που τη διαφοροποιούν από τα άλλα είδη ζωγραφικής: Η τεράστια επιφάνεια του έργου, το υλικό των χρωμάτων και η ταχύτητα της εκτέλεσης.
Οι Γιγαντοαφίσες της 7ης Τέχνης ήταν αναρτημένες στις προσόψεις των κινηματογράφων και είχαν το μέγεθος της πρόσοψης της κάθε αίθουσας. Η "ζωή" τους, συχνά, ήταν σύντομη. Πολλές φορές, οι ίδιοι οι δημιουργοί τους τις έσκιζαν για να βάλουν άλλες στη θέση τους, με συνέπεια να αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο έργο η συλλογή τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι, για λόγους τυπικής διεκπεραίωσης των οικονομικών δοσοληψιών με τους αιθουσάρχες, όλοι οι ζωγράφοι ήταν υποχρεωμένοι να φωτογραφίζουν τα έργα τους. Έτσι, δημιουργούσαν, άθελά τους, ένα πλήρες φωτογραφικό αρχείο, σε αντίθεση με τα ίδια τα έργα, τα οποία, τις περισσότερες φορές, καταστρέφονταν αμέσως μετά από την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο είχαν δημιουργηθεί.
Η συλλογή Hellafi είναι ιδιαιτέρου καλλιτεχνικού, ιστορικού και συλλεκτικού ενδιαφέροντος, αποτελεί σπάνιο υλικό. και έχει εκτεθεί σε πολλές ελληνικές και ευρωπαϊκές πόλεις (Παρίσι, Βενετία, Λονδίνο, Μόναχο, Φρανκφούρτη κ.α.).Περιλαμβάνει:
- 193 πρωτότυπες ζωγραφιστές γιγαντοαφίσες των περισσότερων ζωγράφων που ασχολήθηκαν με την τέχνη αυτή.
- 17 προσχέδια με μολύβι.
- 24 έργα με ακουαρέλα.
- Δύο έργα με σινική μελάνη
- Δύο έργα με κραγιόνι.
- 36 λιθόγραφες αφίσες.
- 30 φωτογραφίες.
Να σημειωθεί ότι η συλλογή αυτή δίνεται κατά κύριο λόγο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο Μουσείο Κινηματογράφου και στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Φωτογραφική Συλλογή Φρεντ Μπουασόνα
Πρόκειται για το ελληνικό τμήμα του φωτογραφικού αρχείου του μεγάλου Ελβετού φωτογράφου. Ο Μπουασονά ήταν ο πρώτος φωτογράφος, ο οποίος, ύστερα από συμφωνία με την κυβέρνηση Βενιζέλου, ανέλαβε να φωτογραφήσει εκδηλώσεις της κυβέρνησης και του στρατού εκείνης της εποχής. Έργο δικό του είναι η πρώτη εκτεταμένη φωτογραφική καταγραφή της ελληνικής επικράτειας, καθώς και περιοχών ελληνικού ενδιαφέροντος (Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη, Θράκη, Βόρειος Ήπειρος κλπ) και η πρώτη μεθοδική φωτογραφική αποτύπωση του ελληνικού φυσικού τοπίου, πέραν των αρχαιολογικών τόπων, αναδεικνύοντας ένα θέμα που τον 19ο αιώνα έμενε αναξιοποίητο, ενώ τον 20ό ήλθε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Μαζί με το τοπίο, ο Μπουασονά ασχολήθηκε επίσης και με τα ήθη και έθιμα διαφόρων ελληνικών τόπων, καταγράφοντας εσωτερικά σπιτιών, ενδυμασίες κ.ά..
Το έργο του Μπουασονά επηρέασε σημαντικά την μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία, διανοίγοντας καινούργιους εκφραστικούς δρόμους και θεματογραφικές επιλογές. Δεν υπάρχει άλλο προηγούμενο φωτογράφου διεθνούς εμβέλειας που να αφιέρωσε σχεδόν τρεις δεκαετίες στη φωτογραφική μελέτη του ελληνικού τόπου. Το ελληνικό τμήμα της συλλογής του Μπουασονά διαθέτει ιστορικό, κοινωνικό, αισθητικό, λαογραφικό ενδιαφέρον, καθώς και ευρύτερα ιδεολογικό, λόγω της συνάρτησης του με τις πολιτικές διαδικασίες της εποχής.
Η φωτογραφική συλλογή του Μπουασονά, που αποκτάται από την Πολιτιστική Ολυμπιάδα, περιλαμβάνει:
-3.467 γυάλινες πλάκες.
-1079 ζελατίνες.
-11.732 εκτυπώσεις.
-241 διαφάνειες.
-142 ηλιογκραβούρες.
-139 φωτογκραβούρες.
-375 βιβλία με φωτογραφίες του κλπ.
Στη συλλογή υπάρχουν επίσης: Επιστολές του Ελευθερίου Βενιζέλου και αντίγραφο του συμβολαίου που είχε συναφθεί με το Ελληνικό Κράτος (27/3/1919), τα ημερολόγια των φωτογράφων κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους στην Ελλάδα, αναλυτικό ημερολόγιο των φωτογραφικών λήψεων του Μπουασονά, αλληλογραφία των φωτογράφων με τις οικογένειές τους κ.ά., καθώς και δείγμα δουλειάς του αδελφού του, Ανρί Μπουασονά (3 γυάλινες πλάκες, 286 ζελατίνες και 3 εκτυπώσεις).
Η συλλογή του Μπουασονά θα δοθεί στο Μουσέιο Κινηματογράφου, αλλά θα έιναι διαθέσιμη σε όλους τους φωτογραφικούς οργανισμούς κρατικούς και εποπτευόμενους, όπως είναι το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη και του ΕΛΙΑ.
Τρεις πολύτιμες συλλογές με έργα τέχνης μεγάλης καλλιτεχνικής και ιστορικής σημασίας, διαφορετικής αντίληψης και τεχνοτροπίας η κάθε μία, αποτελούν τα νέα αποκτήματα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας!