Ό,τι θέλει ο λαός... στη Νέα Υόρκη

12.05.2003
Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του ζωγράφου Βλάση Κανιάρη (1928) στις ΗΠΑ, στους χώρους του Παραρτήματός του στη Νέα Υόρκη από τις 22 Μαΐου έως τις 30 Ιουνίου.
Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του ζωγράφου Βλάση Κανιάρη (1928) στις ΗΠΑ, στους χώρους του Παραρτήματός του στη Νέα Υόρκη από τις 22 Μαΐου έως τις 30 Ιουνίου.

Τα έργα που εκτίθενται είναι από τη δεκαετία του '80 και περιλαμβάνουν δύο μεγάλες εγκαταστάσεις: την εγκατάσταση "Helas - Hellas" που παρουσίασε ο καλλιτέχνης το 1980, μετά από δύο χρόνια προετοιμασίας στον Τεχνοχώρο Φιξ - Bernier και την εγκατάσταση "Πού Βορράς, πού Νότος;" με την οποία συμμετείχε στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1988. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν παρουσία του καλλιτέχνη. Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος που ανέλαβε ο επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Μάνος Στεφανίδης.

Ο Βλάσης Κανιάρης, από τους χαρακτηριστικότερους εκπροσώπους της γενιάς του '60 και ένας μύθος της μεταπολεμικής ευρωπαϊκής avant garde έχει συνδυάσει στο έργο του τη βαθύτατη αγωνία για την μοίρα του νεότερου Ελληνισμού μαζί με την πιο ανυποχώρητη καλλιτεχνική αναζήτηση. Προλογίζοντας τον δίγλωσσο κατάλογο, ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού κ. Α. Φατούρος, σημειώνει χαρακτηριστικά: "Οι εκθέσεις του έχουν σημαδέψει τις κύριες φάσεις της πρόσφατης ελληνικής και ευρωπαϊκής κοινωνικής εξέλιξης."
Στους "Τοίχους της Αθήνας", την αρχή της δεκαετίας του 1950, στα κόκκινα γαρύφαλλα στο γύψο του 1969 - σύμβολο της αντίστασης κατά της δικτατορίας των συνταγματαρχών - στην έκθεση "Helas-Hellas" το 1979-80, ο Κανιάρης εκφράζει την αντίδρασή του στην αλλοτρίωση του σύγχρονου ανθρώπου, που προκαλούν πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά γεγονότα. Από πολύ νωρίς, στράφηκε προς την κατάσταση των μεταναστών και των προσφύγων, ως συμβόλων της αλλοτρίωσης αυτής, είτε ως Gastarbeiter σε ξένη χώρα είτε ως μοναχικοί ξένοι στην ίδια τους την πόλη.
Ο υπεύθυνος της έκθεσης, κ. Μάνος Στεφανίδης, υπογραμμίζοντας την πολιτική διάσταση της καλλιτεχνικής έρευνας του Κανιάρη, σημειώνει: "Ο Βλάσης Κανιάρης, μισόν αιώνα τώρα, καταθέτει ένα έργο σύμφυτο προς τις έν νοιες της εξιχνίασης και αποκατάστασης, της παρέμβασης και της ρήξης, της έκθεσης και της ψηλάφησης, ακόμη και των πιο οδυνηρών συμβάσεων ή αδιεξόδων. Όλη του η καλλιτεχνική βούληση συγκεντρώνεται σ' ένα πρόγραμμα ανάλογο προς το θεατρικό "Να ντύσουμε τους γυμνούς".