Αν έχεις δική σου επιχείρηση, δουλεύεις ως freelancer ή παρέχεις υπηρεσίες, σίγουρα έχεις βρεθεί στη δύσκολη θέση να καθορίσεις την αξία της δουλειάς σου. Πόσο πρέπει να χρεώσεις; Τι θα πει ο πελάτης; Και, κυρίως, πώς μπορείς να ζητήσεις αυτό που αξίζεις, χωρίς να νιώθεις ενοχές ή φόβο ότι θα χάσεις τη δουλειά;
Ας το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: η εργασία σου έχει αξία. Ο χρόνος, οι γνώσεις και οι δεξιότητές σου δεν είναι δωρεάν. Αν δεν τιμολογείς σωστά τη δουλειά σου, όχι μόνο υποτιμάς τον εαυτό σου, αλλά δίνεις και λάθος μήνυμα στους πελάτες σου.
Ακολουθούν πρακτικές συμβουλές για να μάθεις πώς να βάζεις σωστή τιμή στη δουλειά σου, χωρίς να νιώθεις ότι "χρωστάς" σε κανέναν.
Κάνε έρευνα αγοράς
Πριν αποφασίσεις την τιμή σου, πρέπει να γνωρίζεις πόσο κοστίζει η υπηρεσία ή το προϊόν σου στην αγορά. Δες τι χρεώνουν άλλοι επαγγελματίες στον χώρο σου και λάβε υπόψη την εμπειρία και τις δεξιότητές σου.
Αν είσαι αρχάρια, μπορεί να ξεκινήσεις λίγο χαμηλότερα, αλλά μην πέσεις στην παγίδα των εξευτελιστικών τιμών. Αντίθετα, αν έχεις εμπειρία και αποδεδειγμένα αποτελέσματα, μπορείς και πρέπει να τιμολογήσεις ανάλογα.
Υπολόγισε το κόστος σου
Μια συχνή παγίδα είναι να μην υπολογίζεις τα πραγματικά έξοδα που έχεις για να παρέχεις μια υπηρεσία ή να φτιάξεις ένα προϊόν.
Πρέπει να λάβεις υπόψη τα υλικά, τον εξοπλισμό, τον χρόνο εργασίας, τους φόρους, τις εισφορές, καθώς και τα έξοδα διαφήμισης και marketing.
Η τιμή σου πρέπει να καλύπτει όλα αυτά και να σου αφήνει κέρδος. Αν χρεώνεις πολύ χαμηλά, ουσιαστικά δουλεύεις δωρεάν.
Μην υποτιμάς τον χρόνο σου
Ακόμα κι αν η δουλειά σου σε γεμίζει, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να την κάνεις σχεδόν δωρεάν.
Ο χρόνος που αφιερώνεις για να παρέχεις μια υπηρεσία ή να δημιουργήσεις κάτι έχει αξία. Αυτό ισχύει και για τον αόρατο χρόνο που έχεις επενδύσει για να αποκτήσεις γνώσεις και εμπειρία.
Μάθε να λες όχι
Δεν χρειάζεται να αποδέχεσαι κάθε δουλειά, ειδικά αν δεν σε συμφέρει.
Αν κάποιος σου ζητήσει να δουλέψεις για λιγότερα από όσα αξίζεις, ή για την… εμπειρία που θα αποκτήσεις μην νιώθεις υποχρεωμένη να πεις ναι.
Η εμπειρία δεν πληρώνει τους λογαριασμούς σου. Αν κάποιος εκτιμά πραγματικά τη δουλειά σου, θα πρέπει να είναι διατεθειμένος να πληρώσει για αυτήν.
Αν κάποιος θέλει διαρκώς εκπτώσεις, αναρωτήσου αν πραγματικά σε σέβεται ως επαγγελματία. Αν μια δουλειά σε εξαντλεί, αλλά δεν πληρώνει καλά, μήπως είναι ώρα να πεις όχι και να επενδύσεις τον χρόνο σου αλλού;
Δεν είναι αγένεια να απαιτείς τον δίκαιο μισθό σου. Είναι σεβασμός προς τον εαυτό σου.
Μην φοβάσαι να αυξήσεις τις τιμές σου
Αν δουλεύεις χρόνια και έχεις αποκτήσει περισσότερη εμπειρία, πρέπει να ανταμείβεσαι αναλόγως. Μην αισθάνεσαι άβολα να αυξήσεις τις τιμές σου όταν το επίπεδό σου ανεβαίνει.
Σκέψου το αλλιώς: Αν ένας πελάτης βλέπει ότι οι τιμές σου δεν αλλάζουν για χρόνια, ίσως θεωρήσει ότι δεν έχεις εξελιχθεί ή ότι η δουλειά σου δεν αξίζει περισσότερο.
Οι σωστοί πελάτες θα σε ακολουθήσουν ακόμα και αν ανεβάσεις τις τιμές σου.
Επένδυσε στο brand σου
Όσο πιο επαγγελματική εικόνα προβάλλεις, τόσο πιο εύκολα μπορείς να ζητήσεις αυτό που αξίζεις.
Φρόντισε τα social media και το site σου να δείχνουν προσεγμένα, πρόβαλε δείγματα της δουλειάς σου και δημοσίευσε testimonials από ικανοποιημένους πελάτες.
Όταν οι πελάτες βλέπουν ότι παίρνουν ποιότητα και αξιοπιστία, θα είναι πιο διατεθειμένοι να πληρώσουν την πραγματική αξία της δουλειάς σου.
Ζήτα αυτό που αξίζεις, χωρίς να απολογείσαι
Όταν επικοινωνείς την τιμή σου, κάν’ το με αυτοπεποίθηση. Μην λες: «Ξέρω ότι μπορεί να είναι ακριβό…» ή «Αν δεν μπορείτε, μπορώ να κατεβάσω λίγο την τιμή…»
Αν εσύ δεν πιστεύεις στην αξία σου, γιατί να το κάνει ο πελάτης;
Αντίθετα, πες απλά και ξεκάθαρα: «Η τιμή μου για αυτή την υπηρεσία είναι Χ»
Χωρίς απολογίες. Χωρίς φόβο.
Το να τιμολογείς σωστά τη δουλειά σου δεν είναι αλαζονεία. Είναι αυτοσεβασμός.
Όταν χρεώνεις αυτό που αξίζεις, ελκύεις καλύτερους πελάτες, σέβεσαι τον εαυτό σου και τον κόπο σου, και δουλεύεις με περισσότερη ικανοποίηση και λιγότερο στρες.