Το αριστούργημα του Χένρικ Ίψεν «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» παρουσιάζεται στο θέατρο Αλμα, σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαλακόπουλου με τον ίδιο, την Κατερίνα Μαραγκού και τη Φιλαρέτη Κομνηνού στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Ο ιδεολόγος όσο και φιλόδοξος γιος μεταλλωρύχου Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν, διαλύει τον ερωτικό δεσμό που είχε με την Έλλα Ρέντχαϊμ, παντρεύεται την αδερφή της Γκούντχιλντ και μαζί της αποκτά ένα γιο, τον Έρχαρτ. Γίνεται διευθυντής τράπεζας, στιγματίζεται από οικονομικές ατασθαλίες και οδηγείται για μερικά χρόνια στη φυλακή. Όταν επανέρχεται στο σπίτι του, έχει να αντιμετωπίσει την ψυχρότητα της γυναίκας του, την κριτική της νύφης του και την αδιαφορία του γιου του.
Η γνώμη μας:
Πρόκειται για ένα κλασικό ανέβασμα, αυτό ακριβώς που έχει ανάγκη ένα ιψενικό έργο ώστε να αναδυθούν από μέσα του οι δραματικές κορυφώσεις, το υποδόριο χιούμορ και οι αλήθειες που ακούγονται μέσα από τα στόματα των ηρώων και χτυπούν σαν σφαίρα όλα τα «τρίγωνα» της καθημερινότητας και τα υπόγεια απωθημένα μας. Άλλωστε το ίδιο το έργο αποτελεί «ενσάρκωση» του ιψενικού ερωτικού τριγώνου, γεγονός που καταδείκνυαν διαρκώς και οι θέσεις των ηθοποιών που σχημάτιζαν ως επί το πλείστον αόρατα τρίγωνα στη σκηνή.
Με μινιμαλισμό, χωρίς σκηνοθετικούς εντυπωσιασμούς, αλλά ακολουθώντας την ιψενική πεπατημένη, ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο λόγο - η απόδοση του Ερίκκου Μπελιέ είναι εξαιρετική- του κλασικού αυτού αριστουργήματος.
Σ΄ αυτό συνέβαλαν καθοριστικά οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών που ήταν εξαιρετικές με αποκορύφωμα αυτές του Γιώργου Μιχαλακόπουλου και του Γιώργου Μοσχίδη.
Ο πρώτος στο ρόλο του Τζον Γαβριήλ Μπόργκμαν, του ρομαντικού και ονειροπόλου γιου μεταλλωρύχου, που, παρασυρμένος από την άμετρη φιλοδοξία του να κατακτήσει τα σπλάχνα της γης, «πούλησε» τη γυναίκα που αγαπούσε και καταχράστηκε -ως διευθυντής τράπεζας- τα χρήματα των καταθέσεων. Μία στιβαρή ερμηνεία που απεικόνισε το εύθραυστο του ψυχισμού του και την απογοήτευσή του από τα μέτρα και τα σταθμά μίας κοινωνίας καθαρά τεχνοκρατικής που δεν μπορεί να διακρίνει το αγνό των προθέσεών του.
Ο δεύτερος στο ρόλο του καλύτερου φίλου του, του μοναδικού συντρόφου του στα οχτώ χρόνια της αυτοεξορίας του στον επάνω όροφο του σπιτιού του, του μοναδικού που συμμεριζόταν τα ουτοπικά όνειρά του.
Η Φιλαρέτη Κομνηνού και η Κατερίνα Μαραγκού, οι δυο ισχυρές γυναικείες παρουσίες, δίδυμες αδελφές, αμφιταλαντεύονται διαρκώς ανάμεσα στην αγάπη και το μίσος, την εκδίκηση και τη συγχώρεση. Τα συναισθήματά τους εκρηκτικά, οι διαθέσεις τους κατακτητικές και η σύγκρουσή τους αναπόφευκτη.
Από την άλλη πλευρά, οι νεαρότερες παρουσίες των Θεοδώρας Σιάρκου, Δημήτρη Πασά και Σταυριάνας Μάκρα εξέφρασαν επιτυχώς τη φρέσκια και αισιόδοξη πλευρά της ζωής που δεν διστάζει να δοκιμάσει να κυνηγήσει τα όνειρα και τις επιθυμίες αποτινάσσοντας τη συντηρητικότητα και τα «πρέπει» των μεγαλυτέρων.
Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσαν τα σκηνικά του Αποστόλου Βέτα -ιδιαίτερα το «παγωμένο» τοπίο που λαμβάνει χώρα στην τελευταία πράξη του έργου- όντας πλήρως εναρμονισμένα με τη γενικοτερη ατμόσφαιρα του έργου.
Info:
Θέατρο Αλμα: Ακομινάτου 15-17 και Αγ. Κων/νου, Μεταξουργείο, 2105220100
Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων :
Τετάρτη : 19.00 (λαϊκή απογευματινή)
Πέμπτη : 21.00
Παρασκευή : 21.00
Σάββατο : 18:00 και 21.00
Κυριακή : 19.00 (απογευματινή)
Τιμές Εισιτηρίων :
Πλατεία : 25€
Αμφιθέατρο : 20 €
Λαϊκή : 18 €
Ομαδικό : 18 €
Φοιτητικό : 15 €
Ώρες Ταμείου : Καθημερινά (εκτός Δευτέρας) 10.00 - 13.00 και 17.00 - 22.00
Γεωργία Οικονόμου
[email protected]
Ενα κλασικό ανέβασμα, αυτό ακριβώς που έχει ανάγκη ένα ιψενικό έργο ώστε να αναδυθούν από μέσα του οι δραματικές κορυφώσεις, το υποδόριο χιούμορ και οι αλήθειες που ακούγονται μέσα από τα στόματα των ηρώων και χτυπούν σαν σφαίρα όλα τα «τρίγωνα» της καθημερινότητας και τα υπόγεια απωθημένα μας.