Από τον Γιάννη Πολέμη
Ποιος δεν θυμάται τον ντόρο που έγινε πρόσφατα με το μοβ ταγέρ της Κάρλα Μπρούνι ή το ασπρόμαυρο φόρεμα με τα prints αξίας 100 ευρώ που έβαλε η Μισέλ Ομπάμα σε τηλεοπτική της εμφάνιση και την άλλη μέρα έγινε ανάρπαστο; Δημοσιογράφοι και παπαράτσι καραδοκούν για την καλή ή την άσχημη στιγμή μιας πρώτης κυρίας, καθώς το στυλ της έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από μια δήλωσή της. Και στην Ελλάδα όμως οι ενδυματολογικές προτιμήσεις των πρώτων κυριών αποτελούσαν πάντα αντικείμενο συζήτησης. Όχι απαραίτητα με θετικό περιεχόμενοΤόλμησε σε φυσικό τόνο!
Το στυλ της Δάφνης Σημίτη, παλιάς Κολωνακιώτισσας, με αριστερές ωστόσο καταβολές, έχει διχάσει στυλίστες και fashion editors. Οι πιο σοφιστικέ και ιντελεκτουέλ το λατρεύουν, οι πιο μοντέρνοι το απεχθάνονται. Αυτό που χαρακτηρίζει το στυλ της συζύγου του πρώην πρωθυπουργού είναι το σχεδόν πάντα κομμένο σε καρέ ίσιο μαλλί της σε φυσικό γκρι χρώμα. Χτενισμένο ωστόσο άψογα, με ελαφρά κλίση προς τα πίσω. Το μακιγιάζ της είναι ανεπαίσθητο, σχεδόν φυσικό, με μόνο σημείο τονισμού τα χείλη της, τις περισσότερες φορές με κόκκινο κραγιόν. Όσον αφορά το ντύσιμό της, επιλέγει πάντα μονόχρωμα κλασικά ταγέρ (Dior, Armani, Chanel) σε μαύρο και λευκό, αλλά και σε παστέλ αποχρώσεις. Διακριτικά είναι τα κοσμήματα, που δεν λείπουν ποτέ από τις εμφανίσεις της. Οι πολέμιοι του στυλ της της καταλογίζουν ως μέγα λάθος την απουσία τσάντας κατά την υποδοχή των ηγετών της Ε.Ε. στο «Πόρτο Καρράς» της Χαλκιδικής. Πρόσφατα κατά την παρουσίαση του νέου βιβλίου του Κώστα Σημίτη τόλμησε ένα σπορ δερμάτινο τζάκετ στις αποχρώσεις του καφέ.
Η Ελληνίδα Νταϊάνα
Για το στυλ της Νατάσσας Παζαϊτη έχουν γραφτεί και λεχθεί τα περισσότερα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη. Δύο σημεία είναι αποδεκτά από τους περισσότερους: o χαρακτηρισμός «η Νταϊάνα της Ελλάδας», λόγω και του πανομοιότυπου στυλ της στο physique με την αδικοχαμένη πριγκίπισσα (παρόμοιο στυλ χτενίσματος, γαλάζια μάτια, θλιμμένο χαμόγελο), και το γεγονός της ριζικής της μεταμόρφωσης με την πάροδο των χρόνων. Το συντηρητικό λουκ της πρώτης περιόδου της ως κυρίας Καραμανλή χαρακτηριζόταν από μονόχρωμα ταγέρ, πότε σε έντονα και πότε σε μουντά χρώματα, συνδυασμένα με λάθος αξεσουάρ. Ακόμη και το εξώφυλλο που είχε κάνει με τον Κώστα Καραμανλή για λογαριασμό μηνιαίου περιοδικού, όταν ακόμη η Ν.Δ. ήταν στην αντιπολίτευση, έχει χαρακτηριστεί αποτυχημένο. Σιγά σιγά και καθώς περνούσαν τα χρόνια τα συντηρητικά ταγέρ έδωσαν τη θέση τους σε σικ σύνολα από σατέν και τουίντ επώνυμων οίκων, συνδυασμένα πάντα με πανάκριβες τσάντες (Hermes, Louis Vuitton) και μίνιμαλ κοσμήματα από ασήμι ή λευκόχρυσο. Στην καθημερινότητά της η κυρία πρωθυπουργού τολμάει ακόμη περισσότερο, με τζην παντελόνια συνδυασμένα με τζάκετ ή και slim fit κοστούμια σε γήινα χρώματα.
Η παρουσία της, καθώς τη βοηθάνε και οι σωματικές αναλογίες της, σε επίσημα δείπνα και δεξιώσεις είναι πάντα εντυπωσιακή. Το λευκό μακρύ φόρεμα του οίκου Κώστας Φαλιάκος, ο οποίος είχε ράψει και το νυφικό της, με το εντυπωσιακό αρχαιοελληνικό δέσιμο «έκλεψε» την παράσταση στην περσινή δεξίωση στο Προεδρικό Μέγαρο για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Ιδιαίτερα είχε σχολιαστεί και το μαύρο σύνολο που φορούσε όταν διασκέδασε πέρυσι στον Πασχάλη Τερζή και, φυσικά, το λευκό ταγέρ όταν παρακολούθησε στο Παρίσι τις εκδηλώσεις για την πτώση της Βαστίλης δίπλα στην Κάρλα Μπρούνι-Σαρκοζί. Το μακιγιάζ της είναι πάντα διακριτικό και γίνεται με μαύρη μάσκαρα, γαλάζιων και πράσινων αποχρώσεων σκιές, λίγο ρουζ και λίγο λιπ γκλος. Όσο για τα μαλλιά, είναι το φετίχ της. Έχει αλλάξει μήκος, χρώμα και χτένισμα άπειρες φορές. Πρόσφατα την είδαμε μαζί με τα δίδυμα με καστανό σκούρο καρέ τονισμένο με ξανθές ανταύγειες. Τα πιο hot fashion gossip είναι τα 11 ζευγάρια παπούτσια και οι μπότες Roberto Cavalli που είχε αγοράσει στη Θεσσαλονίκη πριν από χρόνια κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ και πιο πρόσφατα για τα 80 (!) φορέματα που παρήγγειλε στη σχεδιάστρια Έλενα Δραγώνα.
Φανατική φεμινίστρια
Η εικόνα της Μαργαρίτας Παπανδρέου από την εποχή που ήταν παντρεμένη με τον Ανδρέα μέχρι και τα πρόσφατα τηλεοπτικά της πλάνα στις τελευταίες εκλογές ως μητέρα υποψήφιου πρωθυπουργού έχει δύο χαρακτηριστικά: τα φτωχά για τα τόσα χρόνια στην Ελλάδα ελληνικά της και μια αμερικανική πινελιά στο ντύσιμό της. Τη δεκαετία του 80 επέλεγε περισσότερο τα κοστούμια από τα ταγέρ, ενώ όσον αφορά τα κοσμήματα, ήταν mix & match με περίεργο τρόπο. Μπορεί να συνδύαζε μια τεράστια faux καρφίτσα με διαμαντένια σκουλαρίκια ή ασημένια μεγάλα δαχτυλίδια με ολόχρυσα βραχιόλια. Στα συν το πάντα αγέρωχο παράστημά της, αλλά και το διακριτικό μακιγιάζ με εμμονή στο ροζ περλέ κραγιόν. Τα μαλλιά της τα προτιμούσε πάντα κοντά σε κρεπαριστό χτένισμα και καστανοκόκκινο ή ξανθοκόκκινο χρώμα.
Από τα ακαδημαϊκά έδρανα στις απομιμήσεις της Chanel
Μάλλον αρνητικές κριτικές εισέπραξε η κυρία Φρόσω Σαρτζετάκη κατά τη σύντομη παραμονή της στο Προεδρικό Μέγαρο της Ηρώδου Αττικού. Ο χαρακτηρισμός «Φροσάρα», τα σχόλια για το ξήλωμα των βασιλικών θυρεών από τα παλιά ανάκτορα με καλέμι (!) και η κακόγουστη στη συνέχεια ανακαίνισή τους, αλλά και τα φούξια ταγέρ με τις τεράστιες βάτες δεν ξεχνιούνται εύκολα. τα εμπριμέ ταγέρ από συνοικιακές μπουτίκ και τα fake τσαντάκια Chanel, τα οποία η πρώην πρώτη κυρία διέθετε σε όλη τη χρωματική γκάμα σχολιάζονταν δεόντως! Τα μαλλιά της, πάντα... του κομμωτηρίου, σε καστανόξανθο χρώμα και το μακιγιάζ της άψογο, αλλά σε βαθμό που πολλοί υποψιάζονταν πως είχε προσωπική μακιγιέζ. Τα κοσμήματα που επέλεγε, με αδυναμία στον κίτρινο χρυσό και στα μαργαριτάρια, μόνο διακριτικά δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Ήθελε πάντα να ταιριάζουν με τα κουμπιά του σακακιού ή το κλιπ της τσάντας!
Η «Δυναστεία» φόρεσε μίνιμαλ
Η χήρα του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ Δήμητρα Λιάνη-Παπανδρέου έχει περάσει πολλές άτυχες αλλά και πετυχημένες στυλιστικές στιγμές, με τις αυξομοιώσεις στο βάρος της αλλά και τον ξανθό τόνο στο μαλλί της να τη χαρακτηρίζουν. Στα τέλη της δεκαετίας του 80, όταν έγινε γνωστή η σχέση της με τον
Ανδρέα Παπανδρέου, είχε τα μαλλιά της κοκκινόξανθα, περμανάντ και φορούσε μάλλον κακοραμμένα αντίτυπα των μοντέλων που λάνσαραν η Λίντα Έβανς και η Τζόαν Κόλινς στη large ή extra large εκδοχή τους. Η επάνοδος του Ανδρέα Παπανδρέου στην πρωθυπουργία το 1993 και η ανάδειξή της ως πρώτης κυρίας της Ελλάδας άλλαξε ριζικά το στυλ της. Ξανθό ίσιο μαλλί, που κάποια στιγμή έφτασε τους τόνους του πλατινέ, σε διάφορα μήκη και χτενισμένο πότε σε σινιέ κότσους και πότε σε ανάλαφρες μπούκλες. Τα εμπριμέ φορέματα-σάκοι και οι έντονες βάτες αντικαταστάθηκαν από κομψά ταγέρ και μίνιμαλ φορέματα διά χειρός Donna Karran, συνήθως στις ασφαλείς αποχρώσεις λευκού, μαύρου, γκρι και μπεζ. To πάθος της για τη μόδα είχε σχολιαστεί πολλές φορές από τις εφημερίδες. Είναι γνωστό το περιστατικό με τις έντεκα βαλίτσες γεμάτες ρούχα με τις οποίες είχε επιστρέψει από σύνοδο κορυφής, αλλά και τα διθυραμβικά σχόλια του Τύπου στην τελευταία της εμφάνιση με τον Ανδρέα Παπανδρέου στην προεδρική δεξίωση για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, με το βαγκ χτένισμα και το μαύρο κοκτέιλ φόρεμα κεντημένο με δεκάδες κρύσταλλα Swarovski. Τα πρώτα χρόνια μετά το θάνατο του Παπανδρέου όλοι θυμόμαστε ότι τα μαύρα ρούχα πάντα συνοδεύονταν από κομποσκοίνια στο χέρι, της μοναχής Θεονύμφης (Μαίρη Αλεξοπούλου), αλλά και μαργαριταρένια τσόκερ στο λαιμό. Τα τελευταία χρόνια επιλέγει σταθερά μαύρες αέρινες δημιουργίες, που καλύπτουν τα όποια περιττά κιλά.
Πρωτοπόρος του casual chic
H σύζυγος του Γιώργου Ράλλη, η Λένα Ράλλη, υπήρξε υπόδειγμα καλού στυλ. Κοκέτα, με εντυπωσιακά γαλάζια μάτια, λαμπερό χαμόγελο και πρόσφατα οικολογικές ανησυχίες, όπως αποδείχθηκε από την επιστολή της προς τον Νικήτα Κακλαμάνη για να ξηλώσει τις παραδοσιακές νεραντζιές από τους δρόμους του Κολωνακίου. Ήταν η πρώτη που καθιέρωσε το λεγόμενο casual chic στυλ, θέλοντας προφανώς να λανσάρει δυναμικά τη φίρμα Lacoste, της οποίας υπήρξε η πρώτη αντιπρόσωπος στην Ελλάδα.
Όσο σπορ ήταν ως πρώτη κυρία στις καθημερινές της δραστηριότητες η κ. Ράλλη, άλλο τόσο elegant ήταν όταν συνόδευε το σύζυγό της σε επίσημα γεύματα και δεξιώσεις. Προτιμούσε τα μεταξωτά κοκτέιλ φορέματα στις αποχρώσεις του μπλε, τα οποία συνδύαζε σχεδόν αποκλειστικά με ολόλευκες πέρλες. Οι παλιοί κοσμικοί της Αθήνας θυμούνται ακόμη τις ακριβές ετόλ γούνες της, τα μεταξωτά χειροποίητα τσαντάκια και τις ψηλοτάκουνες δερμάτινες γόβες, που αγόραζε αποκλειστικά από την «Καλογήρου». Το μακιγιάζ της ήταν πάντα απλό: απέφευγε το μολύβι και το eyeliner χρησιμοποιώντας μόνο σκιές στις αποχρώσεις του γαλάζιου. Το πρωί χρησιμοποιούσε ροζ κραγιόν και τα βράδια κόκκινο ή έντονο φούξια.
Τα ταγέρ της Escada και τα περίφημα ντολμαδάκια
Η δυναμική Μαρίκα Μητσοτάκη ήθελε πάντα να προβάλλει προς τα έξω το πρότυπο της καλής συζύγου και νοικοκυράς. Είναι γνωστό το περιστατικό με τα χειροποίητα ντολμαδάκια με τα οποία έκανε το τραπέζι στον Χαρίλαο Φλωράκη και τα οποία βέβαια έχουν γευτεί δεκάδες προσωπικότητες, ακόμη και ο Τζορτζ Μπους ο πρεσβύτερος. Το στυλ της είναι συντηρητικό και έχει δύο χαρακτηριστικά-αδυναμίες της κ. Μητσοτάκη: τους σινιέ κότσους και τα τιρκουάζ αξεσουάρ. Στις δημόσιες εμφανίσεις της επιλέγει πάντα, όσον αφορά το μακιγιάζ, έντονη μάσκαρα, που τονίζει τα μεγάλα σκούρα μάτια της, και έντονο κόκκινο κραγιόν, για να τονίζει τα μικρά χείλη της. Τα μαλλιά της είναι πάντα μαζεμένα σε μικρά σινιόν με ένα μικρό κοκαλάκι στο πίσω μέρος, συχνά από χρυσό και πολύτιμες πέτρες. Τα καλοκαίρια προτιμά βραχιόλια ή σκουλαρίκια με τιρκουάζ πέτρες. Είναι και το αγαπημένο της χρώμα στα ρούχα του γερμανικού οίκου Escada που εμπιστεύεται για το ντύσιμό της εδώ και αρκετά χρόνια. Από τις πιο πρόσφατες καλοντυμένες εμφανίσεις της ήταν αυτή το περασμένο καλοκαίρι στο «Grand Resort Lagonissi», όπου μαζί με τον επίτιμο πλέον πρόεδρο της Ν.Δ. δεξιώθηκαν 600 υψηλούς προσκεκλημένους για την 55η επέτειο του γάμου τους.
Η Ελληνίδα Τζάκι
Ο τίτλος που αποδόθηκε στην Αμαλία Μεγαπάνου δεν είναι τυχαίος. Προκαλούσε όχι μόνο το φθόνο των συζύγων των υπουργών του Κωνσταντίνου Καραμανλή, αλλά, όπως έλεγαν οι φήμες της εποχής, ακόμη και της βασίλισσας Φρειδερίκης! Ντυμένη πάντα στην τρίχα, ξεχώριζε για τους εντυπωσιακούς ενδυματολογικούς της συνδυασμούς. Το πρωί φορούσε τουίντ ταγέρ σε συνδυασμό πάντα με ασορτί παλτό, δερμάτινη τσάντα και κάποιες φορές γάντια και καπέλο. Οι βραδινές της τουαλέτες γίνονταν πάντα ειδική παραγγελία στους μεγαλύτερους οίκους μόδας της Ελλάδας και της Γαλλίας (Νταίζη Αντωνοπούλου, οίκος Τσούχλου, Coco Chanel και Christian Dior). Τα μαλλιά της ήταν πάντα μαζεμένα σε περίτεχνους κότσους, τα οποία κοσμούσαν διαμαντένιες μπαρέτες και τσιμπιδάκια. Το μακιγιάζ, είτε πρωί είτε βράδυ, πάντα σικ και διακριτικό.