Πώς να "ερμηνεύσουμε" τα παιδιά...

31.10.2003
Τέσσερα βιβλία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Καστανιώτη με κεντρικό θέμα τα παιδιά: "Πως να ερμηνεύουμε τα παιδικά σχέδια", "Πως να διηγούμαστε ένα παραμύθι", τα "Παιδιά που ζηλεύουν" και "Τα ψέματα των παιδιών".
&00 Πάολα Σανταγκοστίνο, Πώς να διηγούμαστε ένα παραμύθι

Τα παραμύθια αποτελούν ένα ολοκληρωμένο σεμινάριο εκπαίδευσης στη ζωή. Βοηθούν το παιδί να αναπτυχθεί, είναι παιχνίδι, θεραπεία, τροφή για τη συγκινησιακή του ευφυΐα. Ποια παραμύθια όμως να διηγούμαστε και γιατί; Τα παραμύθια δεν έχουν εποχή, ούτε και η ευχαρίστηση του παιδιού, τόσο του σημερινού όσο και του παιδιού του χθες, να ακούει τη διήγησή τους. Τα παραμύθια παρουσιάζουν πάντα κάποια προβλήματα (δοκιμασίες που πρέπει να ξεπεραστούν, εμπόδια που πρέπει να υπερπηδηθούν), στα οποία το παιδί αναγνωρίζει τον εαυτό του και κάποιες λύσεις που αποδέχεται με χαρά. Προβλήματα και λύσεις που του "μιλούν" στην πιο απλή γλώσσα, αλλά και σ' αυτήν που του ταιριάζει περισσότερο, τη γλώσσα της φαντασίας. Με συγκεκριμένα παραδείγματα, παρμένα από την κλασική κληρονομιά των παραμυθιών, το εύχρηστο αυτό εγχειρίδιο εξηγεί στο γονέα γιατί ακόμα και τα πιο παλιά παραμύθια παραμένουν τόσο επίκαιρα. Μας υποδεικνύει ποια παραμύθια να διαλέγουμε και ποια καλύτερα να αποφεύγουμε. Μας δείχνει πώς να επινοούμε ένα παραμύθι για το παιδί μας και πώς να το παροτρύνουμε να επινοήσει ένα δικό του. Δύο κεφάλαια, τέλος, είναι αφιερωμένα στους δασκάλους και στη χρήση του παραμυθιού ως διδακτικό εργαλείο.
Η συγγραφέας του βιβλίου Πάολα Σανταγκοστίνο είναι ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια, έχει γράψει πολυάριθμα βιβλία και άρθρα σχετικά με τις ψυχοσωματικές διαταραχές.

Νέσια Λανιάντο, Παιδιά που ζηλεύουν
Είναι αναρίθμητες οι αφορμές εξαιτίας των οποίων μπορεί να ξεσπάσει καβγάς ανάμεσα στ' αδέλφια. Αρκεί απλά και μόνο το ένα παιδί να αρπάξει βίαια ένα παιχνίδι που ανήκει στον αδελφό του, να τον σπρώξει κατά λάθος ή να τον πειράξει χωρίς να σκεφτεί ότι έτσι διακυβεύεται ένα "σημαντικό" παιχνίδι.
- Όλα τα μυστικά για να επαναφέρετε την ειρήνη στ' αδέλφια
- Ως θα πείσουμε τους μικρούς ανταγωνιστές να' ρθουν στα λογικά τους
- Πως θα τους συμφιλιώσουμε χωρίς να κάνουμε κάποιον απ' τους ΄δυο να νιώσει αδικημένος από την παρέμβασή μας
- Όλα όσα χρειάζεται να ξέρετε και να κάνετε προκειμένου τα αδέλφια που τσακώνονται να αναπτύξουν αμοιβαία αγάπη και σεβασμό.
Η Νέσια Λανιάντο διετέλεσε διευθύντρια των περιοδικών Danna e Mamma και Insiene καθώς και αρχισυντάκτρια του περιοδικού Nuova Cucina

Εύη Κρότι, Αλμπέρτο Μάνι, Πώς να ερμηνεύσουμε τα παιδικά σχέδια, Η παιδική γλώσσα των παιδιών

Για όλα τα παιδιά το σχέδιο, ακόμα και το πιο μπερδεμένο, αποτελεί έναν αυθόρμητο τρόπο να εκφράσουν τον εαυτό τους. Να γιατί το να ξέρουμε να "διαβάζουμε" τα σχέδιά τους μας επιτρέπει να κατανοήσουμε βαθύτερα τις ανάγκες τους και να δώσουμε τις κατάλληλες απαντήσεις. Αυτό το εγχειρίδιο προσφέρει στον αναγνώστη (δάσκαλο, γονέα, παιδίατρο, ψυχολόγο...) πραγματικά τη δυνατότητα να μάθει να ακούει και να κατανοεί τις ανάγκες του παιδιού, οι οποίες δεν εκφράζονται ακόμα με λόγια, αν και αφήνουν ξεκάθαρα τα ίχνη τους στο χαρτί: στα σχέδια, στα χρώματα, στα μουντζουρώματα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα μικρότερα παιδιά, που επειδή δεν έχουν ακόμα κατακτήσει τελείως τη γλώσσα, μιλούν πολύ πιο ελεύθερα με το σώμα τους, με τις χειρονομίες, με το μολύβι.

Η Ευη Κρότι, ψυχολόγος και παιδαγωγός, ίδρυσε και διευθύνει από το 1975 την πρώτη σχολή γραφολογίας, που βασίζεται στη διδασκαλία του Τζιρολάμο Μορέτι, στο Μιλάνο. Ο Αλμπέρτο Μάνι, γιατρός, ασχολείται με την ψυχοσωματική ιατρική και την ψυχοθεραπεία.

Νέσια Λανιάντο, Τζιανφίλιππο Πιέτρα, Τα ψέματα των παιδιών

Πώς να αντιδράσουμε στις μικρές υπεκφυγές των παιδιών, αφού ξέρουμε καλά ότι όποιος δηλώνει ότι δε λέει ψέματα είναι ψεύτης; Τα ψέματα είναι καμιά φορά αναγκαίο κακό, ένας τρόπος για να τα βγάζουμε πέρα στην καθημερινή μας ζωή. Πώς όμως να κθορίσουμε τα όρια του θεμιτού και της άηθεις; Πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα παιδιά μας που επιμένουν να αρνούνται τα οφθαλμοφανή;
Αυτό το βιβλίο μας βοηθά να κατανοήσουμε το λεξίλογιο των παιδιών να συνειδητοποιήσουμε το νόημα του ψέματος τους, να το αντιμετωπίσουμε κατάλληλα και να τα μάθουμε να είναι ειλικρινή, ανοιχτά, αυθεντικά.