Η έκθεση του Αντώνη Πίττα με τίτλο «LANDART» παρουσιάζεται στο κτήριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη.
Ο Αντώνης Πίττας δημιουργεί εγκαταστάσεις στον χώρο, οι οποίες απευθύνονται στο συγκεκριμένο πλαίσιο που τις υποδέχεται. Τα έργα του συνδιαλέγονται με την αρχιτεκτονική, την ιστορία της τέχνης, την επιτελεστικότητα της installation art, καθώς και με την κοινωνική δυναμική της, ενώ τα μεγάλης κλίμακας σχέδιά του από γραφίτη και τα γλυπτικά αντικείμενά του απαντούν ευθέως στις μεταβαλλόμενες συνθήκες του κάθε τόπου και στην κοινωνικοπολιτική ατμόσφαιρα που τον περιβάλλει.
Όπως τα περισσότερα έργα του, τα οποία εξελίσσονται κατά τη διάρκεια μίας εκτεταμένης χρονικής περιόδου και πάντα σε σχέση με ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, τo LANDART είναι μία εγκατάσταση ειδικά φτιαγμένη για τη ράμπα του κτηρίου του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς.
H έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη», μία συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, με σκοπό τη συνάντηση τεσσάρων καλλιτεχνών από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βρετανία, οι οποίοι δραστηριοποιούνται τόσο στην εγχώρια σκηνή της χώρας τους όσο και στη διεθνή σκηνή.
Ο πρώτος καλλιτέχνης που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ήταν ο Andy Holden με το έργο του «The Cookham Erratics», το οποίο δημιουργήθηκε ειδικά για το Κεντρικό Κτήριο του Μουσείου Μπενάκη σε διάλογο με τα εκθέματα της μόνιμης συλλογής του (Μουσείο Μπενάκη – Κεντρικό Κτήριο, 12/10/2011-04/12/2011).
Οι καλλιτέχνες του προγράμματος καλούνται να δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη, προτείνοντας μια διαφορετική θεώρηση τόσο των συλλογών, όσο και του εκθεσιακού του χώρου. Τα έργα που έχουν ανατεθεί στους τέσσερις καλλιτέχνες θέτουν ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τον ρόλο του Μουσείου στην αναπαράσταση της ιστορίας, της γνώσης και της παράδοσης, καθώς και με τις συνθήκες θέασης του έργου τέχνης και της σχέσης μεταξύ καλλιτεχνικής παραγωγής και θεσμικού πλαισίου υποδοχής της.
Σε αυτό το πνεύμα, το έργο LANDART αντλεί από μια πολυδιάστατη σειρά στοιχείων που προσφέρονται από την αρχιτεκτονική και τον θεσμικό ρόλο του Μουσείου Μπενάκη για να προτείνει μια νέα θεώρηση της συλλογικής μνήμης στη δημόσια σφαίρα. Ο Πίττας δίνει έμφαση στη γεωμετρία του σκελετού του κτηρίου, προσθέτοντας σε αυτόν λάμπες τύπου TL με σκοπό να μεταβάλλει τον τρόπο που ο θεατής αντιλαμβάνεται τον χώρο. Οι λάμπες αυτές δημιουργούν ένα κάθετο πλέγμα, αντίθετο με τη «διαγώνια» κίνηση του επισκέπτη που ανεβαίνει την ράμπα. Παράλληλα, το φως τους καθιστά «διαφανή» την πρόσοψη του κτηρίου και οργανώνει το εσωτερικό του σαν μία σκηνή (stage), προκαλώντας μια πρωτόγνωρη αισθητηριακή εμπειρία. Επηρεάζοντας την βίωση του μοναδικού αυτού χώρου από τον θεατή, μέσω του φωτισμού, η εγκατάσταση μεταβάλλει έτσι την οπτική πρόσληψη της μορφολογίας του κτηρίου.
Σε αυτό το περιβάλλον, τα αφηρημένα σχήματα των αντικειμένων που παρουσιάζονται νοηματοδοτούνται εκ νέου, διαμέσου αναφορών σε έργα και καλλιτέχνες της ρώσικης πρωτοπορίας (σουπρεματισμός) αλλά και στις πρόσφατες διαδηλώσεις και επεισόδια στους δρόμους της Αθήνας. Έτσι, η υποβλητική αισθητική του φωτισμού, καθώς και οι μετατοπίσεις σε σχέση με τα συμφραζόμενα των μορφολογικών χαρακτηριστικών του ίδιου του κτηρίου ή των γεωμετρικών σχημάτων που παρεμβάλλονται σε αυτό, αντικατοπτρίζουν το σύγχρονο παγκόσμιο κλίμα διαμαρτυρίας και αναστάτωσης και μετατρέπουν τα θραύσματα που συλλέγονται από τον δημόσιο χώρο από καθημερινά κατάλοιπα σε εικονικά σύμβολα. Το αποτέλεσμα είναι ένα λιτό και υπαινικτικό περιβάλλον, το οποίο θέτει εντός του μνημειακού χώρου του μουσείου τις φυσικές και εφήμερες ουλές της πόλης.
Πρόσφατες εκθέσεις του Αντώνη Πίττα πραγματοποιήθηκαν στο Center for Curatorial Studies at Bard College (CCS Bard) στη Νέα Υόρκη (2011), στην γκαλερί Annet Gelink στο Άμστερνταμ (2011), στο Kunsthal Charlottenborg στην Κοπεγχάγη (2011), στο Mουσείο Van Abbe στο Αϊντχόβεν (2010), στο SMART Project Space στο Άμστερνταμ (2009), στο Κέντρο για την σύγχρονη τέχνη Ileana Tounta στην Αθήνα (2008). Παράλληλα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα, ο Πίττας είναι τα τελευταία τέσσερα χρόνια καθηγητής στην Ακαδημία Rietveld και επισκέπτης διδάσκων στο Ινστιτούτο Sandberg στο Άμστερνταμ και στη Βασιλική Ακαδημία της Δανίας στην Κοπεγχάγη. http://www.antonispittas.info/
INFO:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΙΤΤΑΣ, LANDART
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ – ΚΤΗΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Εγκαίνια: 11 Φεβρουαρίου 2012, 19.00
Διάρκεια: 12 Φεβρουαρίου – 1 Απριλίου