Εχασα τη θηλυκότητά μου για την περιοδεία!

22.08.2014
Πέρα από τον θαυμασμό και την αγάπη, η Ελένη Ράντου έχει οικοδομήσει σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό. Για πρώτη φορά η σχέση αυτή δοκιμάζεται εκτός Αθηνών, αφού η πρωταγωνίστρια περιοδεύει με την επιτυχία της «Κατάδικός μου». Η ίδια λέει: «Θέλησα να γευτώ την εμπειρία της περιοδείας, με μια παράσταση ανθρώπινη και συγκινητικά αστεία». Τον χειμώνα μάλιστα θα υποδυθεί τη Φιλουμένα Μαρτουράνο στο Εθνικό.

Τι σημαίνει περιοδεία για σας;

Περιοδεία σημαίνει να χάνεις τη θηλυκότητά σου. Είσαι με μια βαλίτσα κι ένα μπλουτζίν. Καμία κοκεταρία δεν επιτρέπεται. Λίγο το σκηνικό να στηθεί, λίγο τα διαδικαστικά, με τεχνικούς άντρες, μέσα σε περιβάλλον αντρικό (είμαι η μοναδική γυναίκα στον θίασο), σε μια συνθήκη εντελώς αντρική, σαν ναυτικός αισθάνομαι!

Πώς είναι η εμπειρία σας μέχρι τώρα;

Στιγμές μοναδικές αλλά και... τραγικές. Απολαμβάνω την επικοινωνία με τον κόσμο που μας λέει «ευχαριστώ» και το εννοεί, που καταλαβαίνει ότι όλη αυτή η προσπάθεια είναι υπέρβαση... Μια περιοδεία είναι υπερβατική προσπάθεια εάν είσαι ιδιώτης παραγωγός... Συν τοις άλλοις, για μένα αποτελεί ένα οδοιπορικό, μια αφορμή. Εχει ενδιαφέρον αυτό που γίνεται κι εκτός παράστασης σε κάθε πόλη. Βλέπεις την Ελλάδα στην απόλυτη διάλυσή της, ότι το κακό της Αθήνας έχει απλώσει παντού. Συναντάς μια χώρα η οποία δεν δείχνει εύκολο να ξαναβρεί τον ρυθμό και το βηματισμό της. Εχει αποσυντονιστεί πλήρως.

Ακούγεστε απαισιόδοξη…

Η εικόνα που έχω δεν είναι ότι έρχεται κάτι το οποίο μπορεί να ισορροπήσει τα πράγματα. Βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν, στην απόλυτη ανισορροπία.

Πού οφείλεται η επιτυχία της παράστασης, «Κατάδικός μου», τρία χρόνια στην Αθήνα και τώρα στην περιοδεία;

Στη δύναμη του έργου. Περιγράφει πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι που βρίσκονται σε στιγμές απελπισμένης ανασφάλειας. Δεν είναι εύκολο να συγκινείς 1.500 άτομα σε ανοιχτό χώρο και να σε χειροκροτούν όρθια, ιδιαίτερα σε τέτοιους καιρούς.

Δεν φοβηθήκατε, σε μια τόσο δύσκολη χρονιά, να βγείτε περιοδεία;

Οταν το πήρα απόφαση ήταν... ή ταν ή επί τας. Στην προετοιμασία φοβήθηκα πολύ. Συνάντησα ένα τοπίο επισφαλές. Εκεί κάπου τρόμαξα γιατί είδα ότι, εάν πάνε μέτρια τα πράγματα, θα είναι μια οικονομική καταστροφή. Ευτυχώς, η αποδοχή της παράστασης απάλυνε τον τρόμο μου.

Δε σας έχει κουράσει το ίδιο έργο τόσο καιρό;

Πώς να σε κουράσει κάτι, όταν βλέπεις τόσα μάτια από κάτω να σε ευχαριστούν! Δεν είναι το «μπράβο». Είναι το «ευχαριστώ» που εισπράττεις. Μοιραζόμαστε μια εμπειρία με αυτή την παράσταση. Νιώθω περισσότερο γιατρός παρά ηθοποιός.

Στις παραστάσεις σας υπάρχει το χιούμορ. Το θεωρείτε αντίδοτο στον ζόφο των ημερών;

Το ζήτημα είναι τι χιούμορ κάνεις. Εάν κάνεις χιούμορ που απλώς κοροϊδεύει την κατάσταση δεν είναι ισχυρό αντίδοτο. Είναι παυσίπονο ευρέως δράσεως. Δεν πάει βαθιά. Το θέμα είναι το χιούμορ να προσεγγίζει τον κόσμο και να έχει διάρκεια και μετά την παράσταση.

Το χιούμορ είναι βασικό συστατικό στη ζωή σας;

Οποτε το έχω –γιατί δεν το έχω πάντα– νιώθω ότι ισορροπώ. Οτι βλέπω τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Οποτε το χάνω γιγαντώνονται όλα, εμπόδια, φόβοι προβλήματα, μοιάζουν πολύ μεγαλύτερα.

Σας φοβίζει κάτι;

Δεν είμαι ατρόμητη μπροστά στις αλλαγές που συμβαίνουν. Προσπαθώ να συνδιαλέγομαι με τους φόβους μου, να τους συζητάω και με τον εαυτό μου. Εάν ομολογήσεις τον φόβο σου, είναι μια καλή αρχή να βρεις το νήμα, να διαχειριστείς τη συμπεριφορά σου.

Πώς αισθάνεστε που το «Κωνσταντίνου και Ελένης» προβάλλεται ακόμη και κάνει ψηλά νούμερα τηλεθέασης;

Συμβαίνει πολλά χρόνια τώρα. Δεν μπορώ να δω το γεγονός με απόσταση. Στη αρχή με κολάκευε. Τώρα είναι ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μου. Το «Κωνσταντίνου και Ελένης» είναι ο εθνικός μας πασατέμπος!

Το παρακολουθείτε;

Οχι… Σε εποχές ζορισμένες ο θεατής θέλει να ακουμπάει σε κάτι σταθερό. Και το «Κωνσταντίνου και Ελένης» έχει γερές βάσεις… Οσο για την «Εργαζόμενη γυναίκα» είναι και ζήτημα συγκυρίας. Σταμάτησαν να γυρίζονται σειρές οπότε τα κανάλια παίζουν αυτά που είχαν… Δεν θεωρώ ότι είναι σπουδαίες κι ανεπανάληπτες δουλειές αυτές στις οποίες συμμετείχα και τώρα επαναλαμβάνονται.

Πώς σας φαίνεται το τηλεοπτικό τοπίο σήμερα;

Σε μεταβατική περίοδο. Σε αναζήτηση. Σε λίγα χρόνια η τηλεόραση θα είναι διαφορετική από αυτό που ξέραμε. Ψάχνει, ψάχνεται, προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με λιγότερα λεφτά, κάνει φριχτές μπαναλιτέ, ή κάνει απελπισμένες κινήσεις. Θέλει να βρει έναν καινούργιο τρόπο επικοινωνίας, σίγουρα φτηνότερο, αλλά δεν μπορεί να απεμπλακεί κι από τον παλιό.

Το πρόβλημα είναι μόνο οικονομικό ή υπάρχει και δημιουργική κρίση;

Οι άνθρωποι έχουν φάει τόσα «φέσια» που είναι όλοι πολύ διστακτικοί στο να ξεκινήσουν μια συνεργασία. Δεν σημαίνει ότι καλό σενάριο είναι το ακριβό σενάριο. Αλλά υπάρχει δυσπιστία στον χώρο έπειτα από τόσα περιστατικά εξαπάτησης. Υπάρχει κι ένας βαθμός που λέει «ώς εδώ αντέχω να δοκιμάζομαι».

Θα κάνατε τηλεόραση υπό αυτές τις συνθήκες;

Από τη φύση μου, θέλω να ξέρω τα δεδομένα ξεκινώντας το οτιδήποτε. Σε αυτό το τοπίο δεν ξέρεις τι σε περιμένει. Δεν υπάρχει ένα αξιόπιστο περιβάλλον για να σου εγγυηθεί ότι αυτό που θα συμφωνήσεις, θα συμβεί. Υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης. Θα ήθελα ένα αξιόπιστο περιβάλλον για να ξεκινήσω κάτι στην τηλεόραση.

Γιατί σας αγαπά ο κόσμος; Πώς έχετε καταφέρει αυτή την επικοινωνία;

Ειλικρίνεια, επαφή, εμπιστοσύνη… Τηρώ τις υποσχέσεις που δίνω, πρώτα στον εαυτό μου κι ύστερα στο κοινό. Οταν υποσχεθώ κάτι καλό, συνήθως, είναι κάτι καλό. Τα βήματά μου είναι μετρημένα, αλλά με συνέπεια.

Μιλάτε για αξίες που κάποτε δεν τις υπολογίζαμε. Αισθανθήκατε ποτέ ντεμοντέ;

Ζήσαμε για χρόνια σε μια κατάσταση υπερβολής, όλα στο υπέρ… Οποιος δεν είχε μπει τότε σε αυτό το παιχνίδι, τώρα ανταμοίβεται. Γιατί δεν είπε πολλά, δεν πούλησε φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Οτιδήποτε πουλάει αγάπη, μεράκι και χαμηλούς τόνους σήμερα επιβραβεύεται. Σαν να ψάχνει ο κόσμος την ουσία που την είχε ξεχάσει. Αυτή την εποχή η ουσία λάμπει!

Η ανάγκη αυτή αντανακλάται και στην Τέχνη;

Οι καλλιτέχνες είμαστε αντικατοπτρισμοί της εκάστοτε διάθεσης του κόσμου. Είμαστε εκείνη η στιγμή που μας έχει ανάγκη ο κόσμος να ακουμπήσει. Είναι θλιβερά τρυφερό.

Με τον σύζυγό σας, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, είστε μαζί πάνω από δύο δεκαετίες. Ποιο το μυστικό μιας επιτυχημένης σχέσης;

Κανένας δεν το ξέρει. Δεν υπάρχουν ούτε μυστικά ούτε φανερά. Υπάρχουν ζωές που αντέχουν μαζί στον χρόνο και άνθρωποι που βρίσκονται μαζί, γιατί αισθάνονται την ανάγκη να υπάρχει ο ένας στη ζωή του άλλου.

Ανησυχείτε για την κόρη σας, Νικολέτα;

Αλίμονο. Είναι ορισμός να ανησυχείς, από την ώρα που είσαι έγκυος. Σε καιρούς όπως αυτούς που βιώνουμε, ανησυχείς πολύ παραπάνω, γιατί διαμορφώνεται μια άλλη πραγματικότητα και δεν ξέρεις προς τα πού πάει το πράγμα. Απ' την άλλη λες ότι το παιδί θα βρει τον δικό του βηματισμό.

Θα λέγατε ότι είστε καλή μαμά;

Δεν νομίζω ότι είμαι πολύ καλή μαμά ως προς τον τυπικό ορισμό της μαμάς. Είμαι περισσότερο φιλενάδα. Είναι τόσο κέντρο του ενδιαφέροντός μου το καλό της Νικολέτας, που έχω απενοχοποιηθεί από άλλες ιδιότητες στις οποίες δεν είμαι έτσι όπως θα έπρεπε να είμαι. Ως γονιός, πηγαίνεις στα τυφλά και πάντα θα μένεις με την αμφιβολία. Δεν υπάρχει οδηγός και data. Απλώς ενδείξεις.

Περιοδεία
Την κωμωδία «Κατάδικός μου» συνυπογράφουν η Ελένη Ράντου με τους Σάρα Γανωτή και Νίκο Σταυρακούδη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη. Με τους: Π. Δαδακαρίδη, Ο. Αυγουστίδη,Μ. Ιατρόπουλο, Δ. Καπετανάκο και Μπ. Γιωτόπουλο. Η περιοδεία συνεχίζεται σε όλη την Ελλάδα.

Βιογραφικό

• Γεννήθηκε στο Αιγάλεω.

• Είναι απόφοιτος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου.

• Αρχισε να γίνεται γνωστή μέσα από συμμετοχές της σε τηλεοπτικές σειρές της κρατικής τηλεόρασης τη δεκαετία του '80 («Η κυρία Ντορεμί», «Απόδραση», «Οδός Ανθέων»).

• Η πρώτη επιτυχία της στην ιδιωτική τηλεόραση ήταν το «Οχι τα νέα του Ant1» (1990-1992) με την οποία έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό. Ακολούθησαν το «Αχ! Ελένη» (1992-1993) και φυσικά το «Κωνσταντίνου και Ελένης (1998-2000) που ακόμη και σήμερα σημειώνει υψηλά νούμερα τηλεθέασης. Η τελευταία σειρά στην οποία πρωταγωνίστησε ήταν η «Εργαζόμενη γυναίκα» (2009-2010).

• Από το 2000 επικεντρώθηκε στη θεατρική της καριέρα ως θιασάρχης του θεάτρου «Διάνα», όπου παρουσίαζε παραστάσεις οι οποίες διαρκούσαν πάνω από μία σεζόν: «Μαγειρεύοντας με τον Ελβις» (2000-2002), «Μαμά μην τρέχεις» (2002-2005), «Αλλη μία βότκα μολότωφ» (2005-2006), «Νύχτα ραδιο-φόνων» (2006-2008), «Κατάδικός μου»(2011-2014) κ.ά.

• Το 2009 προβλήθηκε η πρώτη ταινία της, «Πεθαίνω για σένα».

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ