Η Μισέλ Φάιφερ αποκαλύπτει...

22.10.2007
Υστερα από πέντε χρόνια απουσίας, η δημοφιλής ηθοποιός επιστρέφει δυναμικά στη μεγάλη οθόνη. Στη συναρπαστική ταινία φαντασίας Αστερόσκονη μεταμορφώνεται σε μάγισσα και διεκδικεί τη χαμένη της νεότητα. Η ίδια, πάντως, δεν έχει ανάγκη. Είναι ωραιότερη από ποτέ, διαψεύδοντας τα 49 της χρόνια, όπως διαπίστωσε γοητευμένη η Μαρίνα Τσικλητήρα που τη συνάντησε.

Υστερα από πέντε χρόνια απουσίας, η δημοφιλής ηθοποιός επιστρέφει δυναμικά στη μεγάλη οθόνη. Στη συναρπαστική ταινία φαντασίας Αστερόσκονη μεταμορφώνεται σε μάγισσα και διεκδικεί τη χαμένη της νεότητα. Η ίδια, πάντως, δεν έχει ανάγκη. Είναι ωραιότερη από ποτέ, διαψεύδοντας τα 49 της χρόνια, όπως διαπίστωσε γοητευμένη η Μαρίνα Τσικλητήρα που τη συνάντησε.

Συχνά, γυναίκες και άντρες βλέπουν την ομορφιά διαφορετικά. Εμείς βρίσκουμε την Τζούλια Ρόμπερτς ωραία και τη Μέριλ Στριπ εκθαμβωτική. Οι άντρες αντιλαμβάνονται το ωραίο ευκολότερα όταν διαθέτει το απτό, προφανώς τέλειο σχήμα μιας Σαρλίζ ή μιας Μόνικα.

Για κάποιον παράξενο λόγο, η Μισέλ Φάιφερ γεφύρωνε ανέκαθεν τις διαφορές στις προτιμήσεις των δύο φύλων. Στην ερώτηση «Ποια θεωρείτε την πιο ωραία σταρ του Χόλιγουντ;» το όνομά της είναι συχνά το πρώτο που έρχεται στο μυαλό αρσενικών και θηλυκών. Ακόμα και σήμερα, στα (σχεδόν) 50 της χρόνια.

Το κορμί της μοιάζει εύθραυστο, χωρίς τις καμπύλες που ερεθίζουν τη φαντασία. Το διαπιστώνω κοιτάζοντας τις λεπτές της γάμπες να σταυρώνονται κομψά κάτω από ένα ανθρακί μίνι φόρεμα Vera Cava που συνοδεύεται από ένα λιτό Prada ζακετάκι. Σώμα εφηβικό που γνωρίζει, όμως, πώς να γίνεται ακαταμάχητα ερωτικό: θυμηθείτε τη να τραγουδάει χυμένη επάνω από το πιάνο του Τζεφ Μπρίτζες στο The fabulous Baker boys... Ομως, είναι κυρίως αυτό το πρόσωπο. Που, κατόπιν επιστημονικής (!) έρευνας, αναδείχτηκε πριν από μερικά χρόνια εκείνο με τις τελειότερες αναλογίες στον κόσμο. Αυτό το πρόσωπο που η Μισέλ επέτρεψε σοφά να χαραχτεί από αχνές ρυτίδες έκφρασης κάτω από τα θεσπέσια μάτια, σαν αντίβαρο στη θεαματική νεανικότητα που ξεχειλίζει από το φιλικό γέλιο στο βλέμμα. Ή τον κοριτσίστικο τρόπο με τον οποίο περνά τα δάχτυλα από τα μελιά, ελαφρώς ατημέλητα μαλλιά της την ώρα που προδίδει τις ανασφάλειές της, δίνοντάς σου την εντύπωση πως, ναι, σε εμπιστεύεται.

Η ομορφιά ήταν το θέμα της μάγισσας ηρωίδας της στη ρομαντική, αστεία περιπέτεια φαντασίας Αστερόσκονη. Οπως και η εκθαμβωτική, φαρμακερή Βέλμα της στο Hairspray, η δήθεν αψεγάδιαστη εικόνα και η πλαστή της δύναμη είναι το κίνητρο της ζαρωμένης, ματαιόδοξης Λάμια για να κυνηγήσει το κορίτσι-αστέρι που ερμηνεύει η Κλερ Ντέινς. Μόλις του ξεριζώσει την καρδιά, οι φρικιαστικές χαρακιές θα εξαφανιστούν από το πρόσωπό της. Μια καρδιά σε αντάλλαγμα για την αιώνια νεότητα.

Εικόνες: Πόσο ανανεωτικό είναι για μία ηθοποιό που την έχουμε συνηθίσει ως «καλό κορίτσι» να παίζει ξαφνικά δύο απανωτούς ρόλους κακιάς;

Μισέλ Φάιφερ: Αυτοί οι δύο ρόλοι είχαν κάποιο ρίσκο. Δεν ήμουν σίγουρη για το τι έκανα, βρισκόμουν μακριά από το γήπεδό μου. Ημουν μια ρατσίστρια στο Hairspray και μια απωθητική γριά στην Αστερόσκονη. Πρόκειται για δύο ευαίσθητα θέματα. Ο ρατσισμός και η αυξανόμενη εμμονή της κοινωνίας με τη νεότητα και την ομορφιά. Τελικώς, βέβαια, ήταν απελευθερωτικές εμπειρίες.

Τι θα μπορούσες να χάσεις, όμως;

Πάντα είναι σαν να αντιπροσωπεύεις κάτι μέσα από τους ρόλους σου. Είσαι απλή ηθοποιός, όμως όλοι περιμένουν να είσαι ένα είδος ειδήμονα στα θέματα της ταινίας. Αυτό με έκανε νευρική (γελάει). Ξέρεις, όταν είσαι νέος, αγνοείς τις συνέπειες και βουτάς στα βαθιά. Μετά ο ενθουσιασμός μειώνεται και αρχίζουν οι επιφυλάξεις. Αυτό ακριβώς σηματοδοτεί την έναρξη της «ώριμης ηλικίας».

Η κινηματογραφική βιομηχανία εστιάζει τρομερά στην εξωτερική εμφάνιση. Αυτό σε βοήθησε να κατανοήσεις καλύτερα την ηρωίδα σου;

Καταρχάς, καταλαβαίνω τη θέση της Λάμια ως γυναίκας. Η κοινωνία μας πιέζει, η μία το κάνει στην άλλη και καθόλου οι άντρες. Οταν μεγαλώναμε εμείς, ποια ήξερε τι σημαίνει σχεδιαστής; Στα 25 μου είπαν «Στον Σημαδεμένο θα σε ντύσει ο Αρμάνι». «Ποιος είναι αυτός;» τους λέω. «Μπορώ να ντυθώ και μόνη μου, ευχαριστώ!»

Αλήθεια, σου ήταν δύσκολο να βλέπεις τον εαυτό σου γερασμένο στα γυρίσματα;

Ναι. Το να περάσω στον κόσμο των τεράτων με φρίκαρε λίγο. Τελικά, είπαμε με τον σκηνοθέτη Μάθιου Βον να κάνουμε τη Λάμια λίγο πιο ανθρώπινη. Υπάρχουν, επίσης, σκηνές όπου εμφανίζομαι νέα.

Εχεις νιώσει το άγχος της ηλικίας;

Ολοένα και λιγότερο πια. Τα πρώτα σημάδια ηλικίας με τρόμαξαν. Τώρα, όμως, αισθάνομαι σαν να περνάω στην άλλη πλευρά και δεν ασχολούμαι ιδιαίτερα.

Πώς ορίζεις την ομορφιά;

Μμμ... ο καλός φωτισμός βοηθάει (γελάει). Η Ελενα Ρουμπινστάιν έλεγε ότι οι όμορφοι είναι πάντα τεμπέληδες.

Δηλαδή είσαι τεμπέλα;

Απίστευτα! Εχω μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων στο διπλανό δωμάτιο, έτοιμους να με φροντίσουν. Αλήθεια λέω!

Δεν εννοούσα την εξωτερική ομορφιά.

Πιστεύω ότι η αυτοπεποίθηση είναι το γοητευτικότερο πράγμα σε μια γυναίκα. Και αντανακλάται στον τρόπο που ντύνεται, που φροντίζει τον εαυτό της, που κινείται αλλά και στο πώς συναλλάσσεται με τους γύρω της. Αυτό κάνει κάποιους όχι κλασικά όμορφους ανθρώπους ιδιαίτερα σαγηνευτικούς.

Αν μπορούσες, πάντως, θα κυνηγούσες τη μόνιμη νεότητα;

Στάσου, τι σημαίνει αυτό; Και για ποια ηλικία μιλάμε; Δεν θα ήθελα να μείνω στάσιμη στα 20, 25 μου. Θα διάλεγα τα 40. Είναι η ηλικία που άρχισα επιτέλους να απολαμβάνω τη ζωή μου. Νομίζω ότι ωριμάζουμε πολύ αργότερα από ό,τι μας έκαναν κάποτε να πιστέψουμε. Ολες οι γυναίκες που ξέρω βρίσκονταν σε χάος πριν από τα 35 τους.

Τι σου έχει προσφέρει η ωριμότητα;

Ανέκαθεν ήμουν αγχωμένη. Είμαι σκληρή με τον εαυτό μου, απαιτώ πάρα πολλά. Νομίζω ότι πλέον είμαι πιο χαλαρή και πιο ευγενική με τη Μισέλ. Επίσης, έμαθα να μη με ορίζω αποκλειστικά ως ηθοποιό. Παλιά, όταν δεν έπαιζα, δεν ήξερα τι να κάνω με τον εαυτό μου. Τώρα, δεν μου φτάνει ο χρόνος να χωρέσω όλα μου τα ενδιαφέροντα. Τρελαίνομαι να ταξιδεύω και να ζωγραφίζω. Κυριολεκτικά χάνομαι στον κόσμο της ζωγραφικής.

Αλήθεια έχετε πάρα πολλά ζώα στο σπίτι;

Ναι. Γάτες, πέντε σκυλιά, άλογα... Είχαμε κάποτε και δύο γαϊδάρους, αλλά τους μεταφέραμε αλλού. Δάγκωναν τους γείτονες!

Πώς προστάτευσες τα παιδιά σου από την πίεση της διασημότητας ή των παπαράτσι;

Εφυγα από το Λος Αντζελες. Αδύνατον να τα προφυλάξεις εντελώς, αλλά επιλέγεις το μη χείρον. Ολα στη ζωή είναι θέμα ποσοστών, μου το έλεγε μια καθηγήτρια υποκριτικής. Εκανα, ας πούμε, μια σκηνή κι έλεγα «Χριστέ μου, ήμουν τόσο κακή». Και μου έλεγε «Αλλες φορές θα αποδίδεις κατά 60%, άλλες θα πιάνεις 96%. Το 100% θα το φτάσεις μία φορά στην καριέρα σου και πρέπει να το αποδεχτείς αυτό».

Τα πέντε χρόνια απουσίας σου από το σινεμά ήταν επιλογή;

Οχι, απλώς συνέβη. Ημουν απορροφημένη με την οικογενειακή ζωή και δεν μου ερχόταν και κανένα ενδιαφέρον σενάριο. Χωρίς να το καταλάβω, πέρασαν τέσσερα χρόνια έτσι και ξαφνικά πανικοβλήθηκα! Και τα παιδιά μου άρχισαν να με ρωτούν «Τι θα γίνει, μαμά, θα γυρίσεις ποτέ στη δουλειά;» Ομως ο κινηματογράφος δεν μου έλειψε πραγματικά. Απλώς, φοβήθηκα λίγο.

Θεωρείς ότι για τις ηθοποιούς που μεγαλώνουν δεν υπάρχουν καλοί ρόλοι;

Δεν υπάρχουν αρκετοί καλοί ρόλοι γενικώς. Πρέπει να παραδεχτώ πως είμαι τυχερή.

Τι σήμανε για σένα το ότι απέκτησες το αστέρι σου στο Hall of Fame;

Δεν το είχα σκεφτεί μέχρι τότε, αλλά ήταν συγκινητικό. Ηταν σαν να έγινα κομμάτι της κλασικής χολιγουντιανής παράδοσης.

Ελπίζεις ακόμα σε κάποιο Οσκαρ;

Ωραίο θα ήταν, δεν λέω! Αλλά δεν ανησυχώ.

Αγαπάς κάποιον ρόλο σου περισσότερο;

Οχι. Καμία ταινία μου δεν θεωρώ αγαπημένη μου. Ξεχωρίζω σκηνές από διάφορες.

Τι είδους μαγική δύναμη θα ήθελες;

Ωχ, με δυσκολεύει αυτή η ερώτηση... Δεν είμαι άνθρωπος που καθοδηγείται ιδιαίτερα από τη φαντασία. Λοιπόν, δεν θα ήθελα να διαβάζω το μυαλό των άλλων, ούτε να μεταμορφώνω πρίγκιπες σε βατράχους ούτε να γίνομαι αόρατη... Μμμ, ίσως θα μου άρεσε να ταξιδεύω στον χρόνο.

Σε ποιες στιγμές νιώθεις δυνατή;

Πάντα νιώθω δυνατή!