Είμαι Η Άλλη Γυναίκα

17.05.2007
Η Μαργκαρέτ Φον Τρότα είναι μια καλλιτέχνης που δικαιούται τον σεβασμό μας. Τον έχει κερδίσει, εξάλλου, επάξια με τη συνεισφορά της στο Νέο Γερμανικό Σινεμά της δεκαετίας του ’70.

Η Μαργκαρέτ Φον Τρότα είναι μια καλλιτέχνης που δικαιούται τον σεβασμό μας. Τον έχει κερδίσει, εξάλλου, επάξια με τη συνεισφορά της στο Νέο Γερμανικό Σινεμά της δεκαετίας του ’70. Η «Χαμένη Τιμή Της Καταρίνα Μπλουμ», το πιο γνωστό της έργο, ανέδειξε μια δημιουργό με ξεκάθαρη πολιτική ματιά και γήινη ευαισθησία. Από τότε, πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι και πολλά μέτρα φιλμ πέρασαν από τις κάμερες. Η τελευταία της κινηματογραφική απόπειρα, ακριβώς όπως και η προηγούμενη, αφήνει μια επίγευση σύγχυσης και απογοήτευσης: μια αίσθηση ότι τα διάφορα κομμάτια που έπρεπε να συντεθούν για να σχηματίσουν το κινηματογραφικό αποτέλεσμα δεν ταιριάζουν ακριβώς μεταξύ τους.

O Φάμπρι είναι νέος, όμορφος κι επιτυχημένος. Δουλεύει και συζεί με τη γυναίκα που πρόκειται να παντρευτεί και το μέλλον του μοιάζει ανέφελο. Μέχρι τη στιγμή που συναντά μια πόρνη, την Καρλότα, και την ερωτεύεται παράφορα. Όλα φυσιολογικά ως εδώ ή τουλάχιστον ανεκτά, αν και προβλέψιμα. Δυστυχώς, όμως, ο σεναριογράφος τέχνας κατεργάζεται: η Καρλότα δεν είναι πόρνη αλλά μεγαλοδικηγόρος, που πάσχει από σύνδρομο πολλαπλών προσωπικοτήτων σε συνδυασμό με ένα καραμπινάτο Οιδιπόδειο. Αποτέλεσμα; Η Καρλότα ή Καρολίνα ή Άλις βασανίζει τον νεαρό και οδηγεί την ερωτική τους ιστορία σε ένα σπαραξικάρδιο φινάλε.

Ως γνωστόν, ενός κακού μύρια έπονται και το τραγελαφικό σενάριο δεν ήταν παρά η αφετηρία του δράματος. Στην προσπάθειά της να δημιουργήσει ένα γνήσιο μελόδραμα, η Φον Τρότα τράβηξε την ιστορία από όλες τις πλευρές, με αποτέλεσμα η ταινία να προκαλεί περισσότερο τη θυμηδία παρά την ταύτιση και τη συμπάθεια. Οι πρωταγωνιστές ήταν άκρως θεατρικοί, ακριβώς όπως και η σκηνοθεσία. Επιτηδευμένοι μονόλογοι σε στυλιζαρισμένα κάδρα, στα οποία η κάμερα στεκόταν ακριβώς όπως και οι θεατές στην πλατεία ενός θεάτρου. Το φάντασμα του μεγάλου Φασμπίντερ αιωρούνταν στην ατμόσφαιρα, χωρίς όμως να χαρίζει κάτι από τη δική του μοναδική λάμψη. Η φωτογραφία του Άλεξ Μπλοκ προσπάθησε φιλότιμα να σώσει την παράσταση, αλλά μια καλά χρησιμοποιημένη παλέτα δεν μπορεί να σκεπάσει την άκαιρη σκηνοθεσία.

Είναι πλέον γεγονός, η Μαργκαρέτ Φον Τρότα είναι μια άλλη γυναίκα.

ΦΑΙΔΡΑ ΒΟΚΑΛΗ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ