«Οι κύκνοι μας δεν είναι τσίρκο»

03.03.2008
Για πρώτη φορά η σκηνή του Μπάντμιντον θα γίνει παγοπίστα, για να φιλοξενήσει τη «Λίμνη των κύκνων» από τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης. Ο χορογράφος της Κονσταντίν Ρασάντιν εξηγεί γιατί η παράσταση γίνεται επιτυχία όπου κι αν παίζεται....
Για πρώτη φορά η σκηνή του Μπάντμιντον θα γίνει παγοπίστα, για να φιλοξενήσει τη «Λίμνη των κύκνων» από τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης. Ο χορογράφος της Κονσταντίν Ρασάντιν εξηγεί γιατί η παράσταση γίνεται επιτυχία όπου κι αν παίζεται...

Ο μύθος μιας λίμνης, η βαθιά επιθυμία για τον ανέφικτο έρωτα, το τραγούδι των κύκνων λίγο πριν πεθάνουν, ένα συγκινητικό σύμπλεγμα αγάπης και θανάτου. Η «Λίμνη των Κύκνων». Μια συγκινητική ιστορία που ο Τσαϊκόφσκι έκανε αθάνατη και που τώρα τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης, της δίνουν ένα ζευγάρι νέα φτερά και την απογειώνουν... στον πάγο!

Ο ηθικός αυτουργός, ο άνθρωπος που κατάφερε να κάνει τη «Λίμνη των Κύκνων» να κυλάει στον πάγο, είναι ο Κονσταντίν Ρασάντιν, διάσημος χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπαλέτων στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης. Τα Μπαλέτα θα μας επισκεφτούν για τέταρτη φορά στα τελευταία χρόνια, αυτή τη φορά στο θέατρο Μπάντμιντον του οποίου η σκηνή, για πρώτη φορά, θα γίνει παγοπίστα, ενώ το έργο ερμηνεύει ζωντανή ορχήστρα. Ο Κονσταντίν Ρασάντιν μιλάει για την παραγωγή που θα δούμε, από τις 12 Μαρτίου, στην Ελλάδα.

Ποιες είναι οι διαφορές και ποιες οι ομοιότητες ανάμεσα στη χορογραφία για τη σκηνή και στη χορογραφία στον πάγο, Κε. Ρασάντιν;

Η χορογραφία στον πάγο διευκολύνει την πλαστική των κινήσεων: δεν υπάρχουν μικρές κινήσεις, όπως το στοπ της κνήμης, των χεριών, των δαχτύλων. Τα πάντα συγκεντρώνονται στην κίνηση, στο γλίστρημα. Η διαφορά, δηλαδή, είναι στην τεχνική. Απαραίτητα και για το μπαλέτο στον πάγο παραμένουν η αισθητική του χορού, η ομορφιά του, οι νόμοι της αρμονίας.

Κάθε αθλητής παγοδρομίας μπορεί να γίνει χορευτής μπαλέτου στον πάγο και κάθε χορευτής μπαλέτου να γίνει χορευτής στον πάγο;

Ο πάγος γεννάει αθλητές παγοδρόμους. Και δεν μπορεί ο κάθε αθλητής παγοδρομίας να γίνει χορευτής μπαλέτου. Το σπορ είναι σπορ και η τέχνη, τέχνη. Κι αν ένας αθλητής παγοδρομίας θελήσει να γίνει χορευτής πάγου οφείλει να γνωρίζει ότι αυτό απαιτεί πολύ χρόνο και πολύ κόπο. Το ίδιο ισχύει και για έναν χορευτή μπαλέτου. Το μόνο επιπλέον προσόν είναι να μπορεί να... στέκεται και να κινείται με τα παγοπέδιλα. Κατά τα άλλα, η καλλιτεχνική δημιουργία και έκφραση είναι πάντα δύσκολη και εξίσου συγκλονιστική είτε στη σκηνή είτε στον πάγο.

Πώς αποφασίσατε να αλλάξετε πεδίο δράσης και από το μπαλέτο να ασχοληθείτε με το μπαλέτο στον πάγο;

Τo να δουλεύεις πάνω στον πάγο είναι το ίδιο πράγμα με το να δουλεύεις σε μια κανονική σκηνή. Ποτέ μου δεν προσπάθησα να προσαρμόσω το κλασικό μπαλέτο στο καλλιτεχνικό πατινάζ. Απλώς προέρχομαι από μια σχολή κλασικού μπαλέτου με αισθητικούς κανόνες και αυτούς εφαρμόζω στο μπαλέτο στον πάγο.

Δεν άλλαξα πεδίο εργασίας, δεν είναι διαφορετικό να χορογραφείς στον πάγο από ό,τι στη σκηνή. Εξάλλου η δημιουργία είναι η δημιουργία σε όλους τους τομείς. Είναι πάντα ενδιαφέρον να αναζητάς κάτι καινούργιο. Εχω την άποψη ότι η εμφάνιση του μπαλέτου της Αγίας Πετρούπολης όντως σηματοδοτεί τη γέννηση μιας νέας μορφής τέχνης. Και από αυτό το σημείο μιλάμε για έναν νέο κόσμο. Νομίζω ότι θα συμφωνήσετε ότι το πατινάζ σε θεατρική σκηνή είναι κάτι εξαιρετικό. Το ντεκόρ, τα κοστούμια, ο φωτισμός είναι πραγματικά κάτι απίστευτο. Και δεν είναι τσίρκο. Ο συνδυασμός καλλιτεχνικού πατινάζ και κλασικού μπαλέτου μπορεί να βγάλει κάτι πολύ ενδιαφέρον.

Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των χορευτών για τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης;

Αναζητάμε πρωτίστως χορευτές με εξαιρετική τεχνική ικανότητα στο πατινάζ, όσους έχουν καλή σχέση με την αντίληψη της μουσικής, όσους μελετούν βαθιά τη χορογραφία και φυσικά χορευτές με φυσικά προσόντα. Το ύψος, η εμφάνιση, ναι, παίζουν ρόλο. Το πιο σημαντικό βέβαια είναι να αγαπούν τον χορό και να είναι πρόθυμοι να εργαστούν σκληρά για το τέλειο αποτέλεσμα.

Η επιτυχία των μπαλέτων είναι μεγάλη. Πού αποδίδετε εσείς την επιτυχία;

Στις επιλογές του ρεπερτορίου μας. Στα κλασικά θέματα, γιατί αυτά βρίσκονται σε μια αρμονία με τις επιθυμίες του κοινού και το μπαλέτο στον πάγο τις ικανοποιεί. Εχουμε κάνει πέντε έργα στο ρεπερτόριό μας: «Ωραία Κοιμωμένη», «Η Λίμνη των Κύκνων», «Ο Καρυοθραύστης», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Σταχτοπούτα». Και όλα σημείωσαν επιτυχία, όπου και αν βρεθήκαμε. Το κοινό αναζητά την ποιότητα και αυτά τα έργα την προσφέρουν. Επιπλέον, αυτό που παρουσιάζουμε είναι κάτι καινούργιο, μια νέα μορφή τέχνης, όπως είπα.

Συνδυάζουμε την παράδοση με το καινούργιο και από τις αντιδράσεις του κόσμου καταλαβαίνουμε ότι είναι κάτι που το θέλει.

Το κοινό ενθουσιάζεται με τις φιγούρες των χορευτών. Οι εντυπωσιακές φιγούρες είναι σημαντικό στοιχείο αυτής της επιτυχίας;

Οι πιρουέτες και τα άλματα, τα εντυπωσιακά τεχνικά στοιχεία δεν αποτελούν μέρος της καλλιτεχνικής μας πρόθεσης. Αντιθέτως ανήκουν στο τσίρκο και στα σπορ.

Εμείς κάνουμε κάτι διαφορετικό. Οι παραστάσεις μας είναι μια εκδοχή σε ένα εντελώς καινούργιο είδος και θεωρώ ότι απευθύνονται στο ευρύ κοινό, από τα παιδιά μέχρι και τους ειδικούς του μπαλέτου. Οπου και αν εμφανιστήκαμε, στη Ρωσία ή το εξωτερικό, γίναμε δεκτοί με ενθουσιασμό.

ΜΕΤΑΔΙΔΩ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

Τι σας προσφέρει η ενασχόληση με τον χορό;

Η δημιουργικότητα δίνει νόημα στην ίδια τη ζωή. Αισθάνομαι ψυχικά και συναισθηματικά ολοκληρωμένος. Πιστεύω ότι κάτι προσφέρω μέσα από τη δουλειά μου. Νομίζω ότι μεταδίδουμε συναισθήματα, ότι επικοινωνούμε με τον κόσμο, ότι μοιραζόμαστε τις επιθυμίες μας και με τους συνεργάτες και με το κοινό. Η ευχαρίστησή μας είναι ότι προσφέρουμε ευχαρίστηση. Ο Γκόργκι, ο μεγάλος συγγραφέας είχε πει: «Είναι μεγάλο πράγμα να μπορείς να φέρεις τους ανθρώπους δίπλα δίπλα, να τους σιμώνεις αναμεταξύ τους. Σαν το καταλαβαίνεις πως υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που έχουν τους ίδιους πόθους με εσένα, τότε η καρδιά μαλακώνει και μέσα στην καλοσύνη φωλιάζει μια μεγάλη δύναμη».

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Το «St. Petersburg State Ice Βallet» παρουσιάζει από τις 12 Μαρτίου και για έξι εβδομάδες στο θέατρο Μπάντμιντον τη «Λίμνη των κύκνων» με τη συνοδεία ζωντανής ορχήστρας. Πληροφορίες - Κρατήσεις: www.ticketnet.gr, 210-8840600. Ημέρες - Ωρες παραστάσεων: Τετάρτη/ 8.30 μ.μ., Παρασκευή/ 8.30 μ.μ., Σάββατο/ 5.00 μ.μ. & 8.30 μ.μ., Κυριακή/ 12.30 μ.μ. & 5.00 μ.μ.

Αντιγόνη Καράλη