Oλοι μαζί όλοι μουσική

07.05.2007
Ανερχόμενοι καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη ζουν το όνειρο της καταξίωσης μέσα από το φιλόδοξο διαγωνισμό που διοργανώνει τον διάσημο αναψυκτικό. Οι Εικόνες μίλησαν με τη Δήμητρα Γαλάνη και τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής για το πρωτοποριακό αυτό πρότζεκτ.

Από την Ειρήνη Μιχαλούδη
photos: Μενέλαος Μυρίλλας

Μουσική χωρίς επαγγελματικά φτιασιδώματα, που πίνεται μονορούφι σαν ένα δροσερό αναψυκτικό. Ηχοι που γαργαλούν τις αισθήσεις σαν τις παιχνιδιάρικες σταγονίτσες του ανθρακικού που πιτσιλίζουν το πρόσωπο... Το πανευρωπαϊκό μουσικό πρόγραμμα της Coca-Cola Soundwave 2007 τρέχει με ιλιγγιώδεις ταχύτητες πάνω σε ατελείωτα καλώδια που διατρέχουν τον κυβερνοχώρο. Ο πρωτοποριακός μουσικός διαγωνισμός που διοργανώνει το διάσημο brand ανιχνεύει, εντοπίζει, στηρίζει και επιβραβεύει τη δημιουργικότητα νέων ανερχόμενων καλλιτεχνών, δίνοντας τη δυνατότητα σε όσους διακριθούν να ζήσουν τη μοναδική εμπειρία των live εμφανίσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό, δίπλα σε καταξιωμένα ονόματα. Στο φιλόδοξο αυτό πρότζεκτ συμμετέχουν 17 χώρες, όπως Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία, Βέλγιο, Γερμανία και Ελλάδα. Η διαδικασία απλή: κάθε δημιουργός ανεβάζει το τραγούδι του στη διεύθυνση www.coca-cola.com/music και αφήνει τα υπόλοιπα στην... τύχη του κοινού και της κριτικής επιτροπής της κάθε χώρας, προκειμένου να απολαύσει και να επιλέξει τα καλύτερα. Μόλις εισήλθατε στη μουσική του μέλλοντος...

Οι 400 της επιτροπής
Ο τεραστίων διαστάσεων προτζέκτορας είναι λες ένα πάνινο τζουκ μποξ. Με ένα κλικ ακούς μουσική από εκατοντάδες μπάντες που βρίσκονται εκεί ταξινομημένες. Ονομα γκρουπ, γενέθλια πόλη και τίτλος τραγουδιού. Η παρέα που επιλέγει ακούει με προσοχή και νεύει ποικιλοτρόπως, δεν σχηματίστηκε τυχαία. Οι τραγουδοποιοί Δήμητρα Γαλάνη και Φοίβος Δεληβοριάς, ο πρόεδρος της Κλικ Records Νίκος Μπάρλας, ο διευθυντής προγράμματος του Best Radio Γιώργος Καρκάνης, ο δημοσιογράφος Φώτης Βαλλάτος, ο μουσικός και Dj Γιάννης Ντούσκος, ο μουσικός παραγωγός στον Republic FM Θεσσαλονίκης Νίκος Κομνηνός και ο καταξιωμένος δημοσιογράφος, παραγωγός δίσκων και ραδιοφώνου Μάκης Μηλάτος να τους συντονίζει. Γνώριμοι από παλιά, επιλέχθηκαν για να αναδείξουν αρχικά μέσα από έναν τεράστιο όγκο δημιουργών τους 20 καλύτερους που ξεχώρισαν, όπου μαζί με τους Raining Pleasure θα κληθούν να γράψουν καθένας από ένα τραγούδι για την> >αισιόδοξη πλευρά της ζωής. Το καλύτερο τραγούδι, μαζί με αυτό του γνωστού νεανικού συγκροτήματος, θα παρουσιαστεί ζωντανά σε συναυλία στην Ελλάδα και στη συνέχεια στην Ευρώπη. «Οι συνολικές συμμετοχές αγγίζουν τις 400, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην τρίτη θέση! Εντάξει, αυτή η ποσότητα-σημειώνει ο Φοίβος Δεληβοριάς- δεν έχει να κάνει πάντα με την ποιότητα. Αλλά αυτά που αξίζουν πολλές φορές είναι εντυπωσιακά και πραγματικά αισθάνεται κανείς ότι τόσο ταλαντούχοι άνθρωποι δεν θα είχαν βρει πραγματικά άλλον δρόμο». Ο... φίλος της γυναίκας του Πατώκου εξηγεί και εξηγείται για τη διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής: «Ακούμε, ο καθένας μόνος του, τα τραγούδια έχοντας τρεις επιλογές βαθμολόγησης: άσος, πέντε και δέκα. Στις συναντήσεις μας συζητάμε πάνω σε αυτά. Με έχει εκπλήξει ότι στις περισσότερες φορές οι απόψεις μας συμπίπτουν. Εχουμε ακούσει συνολικά 30 τραγούδια που αξίζουν το δεκάρι. Εχουμε ακούσει αρκετά πρωτόλεια από μαθητικά γκρουπ και άλλα από μεγαλύτερης ηλικίας με πιο περασμένη αισθητική».

You are the best
Τι κι αν η κριτική επιτροπή συντονίζει τα γκρουπ, και αυτή συντονίζεται από τον Μάκη Μηλάτο: «Συμμετείχα γιατί με αυτήν την ιστορία που λέγεται ελληνικά συγκροτήματα παλεύω εδώ και 30 χρόνια, προσπαθώντας να τα βοηθήσω με οποιονδήποτε τρόπο. Θα μπορούσαμε να εξάγουμε συγκροτήματα, αν υπήρχαν εταιρείες που δούλευαν συστηματικά προς αυτήν την κατεύθυνση». Για τον έμπειρο συλλέκτη ήχων (συλλέγει δίσκους από το 1977), στην επιλογή μετράει ο επαγγελματισμός και όχι τόσο το συναίσθημα, γιατί «δεν ψάχνουμε απλώς καλά ελληνικά συγκροτήματα, αλλά αυτά που μπορούν να σταθούν σε διεθνές επίπεδο. Πρέπει να βρούμε γκρουπ τα οποία εκτός του ότι είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο έχουν και μια τέτοια ιδιαιτερότητα η οποία μπορεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον ανθρώπων που ζουν με αυτήν τη μουσική. Γιατί αυτοί που συμμετέχουν σε μια διεθνή επιτροπή έχουν ακούσει χιλιάδες συγκροτήματα τα οποία είναι σε υψηλό επίπεδο και δεν θα δώσουν σημασία σε ένα ελληνικό που είναι απλά καλό. Μας ενδιαφέρει να είναι μια γκρουπάρα και ας είναι ό,τι να ‘ναι!». Μέσο διάδοσης το Ιντερνετ. «Είναι τρομερή διέξοδος, τους δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν τη μουσική τους παντού στον κόσμο. Το μόνο που έχει ανοδική τάση είναι το Ιντερνετ. Τα ίδια τα συγκροτήματα καταλαβαίνουν πως δεν έχουν ανάγκη τις εταιρείες τόσο πολύ όσο στο παρελθόν - με το Ιντερνετ, με τη δική τους διακίνηση και με μια διανομή μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους.

Από τις συχνότητες των Republic FM και Best, οι ακροατές θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τα 20 καλύτερα τραγούδια. Ο διευθυντής προγράμματος του Best Γιώργος Καρκάνης είναι σαφής: «Εκπροσωπώ τον σταθμό που ως γνωστόν είναι ίσως από τους μόνους που προωθεί και δουλεύει με νέα γκρουπ. Το ενδιαφέρον είναι ότι έχουν λάβει μέρος γκρουπ από όλη την Ελλάδα, εκτός από τις μεγάλες πόλεις, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως Σέρρες, Γιάννενα, Κρήτη, Πάτρα. Ερχόμαστε σε επαφή με τους καλλιτέχνες μέσω των live, αλλά και μέσα από το ραδιόφωνο θα γίνουν κάποιες συνεντεύξεις. Οι δημιουργοί μάς δηλώνουν το πόσο εντυπωσιασμένοι είναι που συμμετέχουν σε ένα τέτοιο γεγονός». Σημαντικό ρόλο πίσω από το φιλόδοξο αυτό πρότζεκτ, έχει αναλάβει η εταιρία Momentum, θυγατρική της McCann Erickson World group.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΛΑΝΗ
«Θα ήθελα να γνωρίσω πολλούς απο τους καλλιτεχνες που συμμετεχουν και να παιξω μαζι τους»

Εικόνες: Υπάρχει μεταξύ των συμμετεχόντων ήχος που να θυμίζει το δικό σας ύφος; Μια νέα Γαλάνη ίσως;

Δήμητρα Γαλάνη: Ελληνικός στίχος ήρθε, αλλά αρκετά αφελής και καθόλου συμβατός με τον ήχο. Εως τώρα δεν έχω βρει κάτι. Από την άλλη πλευρά, ψηφίζουμε για να σταθεί ένα τραγούδι μέσα σε ένα διεθνές «πακέτο» το οποίο πρέπει να έχει επαφή με τον ακροατή, να είναι δηλαδή συγκρίσιμο. Πείθομαι όταν βλέπω μια ευρηματικότητα στη μουσική και στους στίχους.

Είστε ικανοποιημένη με τη διαδικασία;

Σε αυτό που εγώ ακούω, είμαι απόλυτα ικανοποιημένη, πέρα από κάθε προσδοκία. Θα ήθελα να είχα μια μεγαλύτερη ευρηματικότητα ανακατέματος της γλώσσας μας με άλλες γλώσσες, μια πιο world μουσική, μια σκηνή που διεθνώς είναι σε μεγάλη ανάπτυξη και εξαιρετικά ενδιαφέροντα πράγματα. Αυτό που ακούω είναι πολύ ηλεκτρονική μουσική, ροκ, ποπ, άμπιεντ.

Δε δηλώνει έκπληξη ο μεγάλος όγκος των συμμετοχών για τα ελληνικά δεδομένα;

Δεν είναι περίεργο για μένα. Δυστυχώς είμαστε σε μια χώρα που δεν υποστηρίζει καθόλου τις νέες προσπάθειες. Είναι ένα μεγάλο αίσχος για μένα, πρώτον των Μέσων, είναι ντροπή να μην υπάρχουν ραδιόφωνα και τηλεοράσεις που να δείχνουν αυτά τα υλικά, να μην υπάρχουν χώροι παρά μόνο «σκυλάδικα» για να παίξουν αυτοί οι άνθρωποι. Για μένα, λοιπόν, ήταν αναμενόμενο, απλώς δεν ήξερα αν αυτό θα φουντώσει με το ανάλογο αντίκρισμα που έχει η επιτροπή αυτή, γιατί η επιλογή της δεν έχει γίνει τυχαία.

Αναγνωρίζετε κάτι κοινό στα παιδιά που ξεκινούν σήμερα με τη δική σας εποχή;

Αναγνωρίζω μια ελευθερία, η οποία δεν υπήρχε πριν, γιατί ήταν πολωμένη η κατάσταση από πολλά σημαντικά μεγέθη και προσωπικότητες. Να προλάβω όποιον στενόμυαλο πει πως είναι ξενόγλωσσα τα γκρουπ και να του πω ότι ζούμε σε μια άλλη εποχή.

Θα βλέπατε μια μελλοντική συνεργασία με κάποια από αυτά τα παιδιά;

Θα ήθελα να τους γνωρίσω, να ανταλλάξουμε απόψεις και να παίξω μαζί τους.

«Μιλάει» η εμπειρία ή το συναίσθημα;

Μιλάει το αυτί που γνωρίζει το αντικείμενο, είτε αυτός είναι παραγωγός είτε μουσικός.

Ζητούμενο του διαγωνισμού είναι η επιτυχία με βάση τα διεθνή δεδομένα;

Οχι, το τι θα γίνει επιτυχία δεν είναι δική μας υπόθεση. Δική μας υπόθεση είναι να είναι κάτι που να μπορεί να έχει πρόσωπο και να μπορεί να στέκεται σε μια σκηνή.

Τι προϋποθέσεις πρέπει να πληροί το τραγούδι που θα μας εκπροσωπήσει;

Πρέπει να έχει ευρηματικότητα, πρωτοτυπία, αίσθηση ότι αυτό μπορεί να σταθεί σε live περφόρμανς και εκ των υστέρων μπαίνω στην εικόνα αυτού του πράγματος. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που όλοι έχουμε συμπέσει.

Εχετε ξεχωρίσει κάποιο τραγούδι;

Αρκετά και μάλιστα από διάφορα είδη.

Ολοι αυτοί οι ήχοι θα μπορούσαν να επηρεάσουν το ύφος ενός άλμπουμ σας;

Εμένα προσωπικά η δουλειά μου ακολουθεί κατά καιρούς αυτούς τους ήχους. Σαφώς επηρεάζομαι από αυτό που συμβαίνει.

Είναι διασκεδαστική αυτή η διαδικασία;

Δεν είναι θέμα διασκεδαστικό, γιατί οι χρόνοι όλων είναι αδυσώπητοι, καθώς έχουμε πολλά πράγματα στο μυαλό μας και αυτό είναι κάτι που το κάνουμε με ανοιχτή καρδιά.

Θεωρείτε πως πλέον η μουσική «τρέχει» με ταχύτητες Ιντερνετ;

Η επικοινωνία τρέχει με ρυθμούς Ιντερνετ.

Η ουσία της μουσικής πού φωλιάζει;

Η ουσία της είναι η επικοινωνία. Ο,τι έχει σχέση με επικοινωνία, έχει να κάνει με τη μουσική. Τα Μέσα και η μουσική είναι ένα, πρέπει το ένα να είναι για το άλλο. Αυτή η επικοινωνία δεν έχει δόλο.

Είμαστε όλοι οι λαοί μια μουσική;

Συμφωνώ απόλυτα. Ξέρει ο Ευρωπαίος ότι ναι, είμαστε όλοι μια μουσική, αλλά με την ιδιαιτερότητα την πολιτισμική του καθενός.