Τα εξοχικά με τους σαγρέ τοίχους, οι εικονική ευημερία, οι σπατάλες, οι κιτς υπερβολές , το κλασσικό βόλεμα, μία πληγή που δεν κλείνει, όλες οι νοσηρές πλευρές της ελληνικής νοοτροπίας και του Έλληνα που πίστευε ότι τα είχε όλα και τίποτα τελικά. Ο Ευθύμης Φιλίππου (Κυνόδοντας, Άλπεις, Lobster) γέμισε "Αίματα" την ομάδα Vasistas γράφοντας ίσως το καλύτερο του έργο μέσω της αλληλογραφίας δύο φίλων, οι οποίοι παρουσιάζουν μια Ελλάδα που κάνει πως δε βλέπει ποτέ τον ελέφαντα στο δωμάτιο και η Αργυρώ Χιώτη ανέλαβε τη σκηνοθεσία.
Εμείς μπήκαμε σε μία από τις πρόβες τους λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασης στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών τραβήξαμε φωτογραφίες, φύγαμε μες τον ενθουσιασμό και ο Ευθύμης Θέου μας άφησε τις απαντήσεις του...
Συνέντευξη: Γεωργία Οικονόμου
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
e-go: Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση
Ευθύμης Θέου: Τα Αίματα που έγραψε ο Ευθύμης Φιλίππου για τους Vasistas είναι μία παράσταση για τις ανοιχτές πληγές της ζωής μας και για την ανάγκη του ανθρώπου να πιαστεί από αυτές για να επιβιώσει. Για αυτό που σε τρυπάει και το αφήνεις, για να σου θυμίζει ο πόνος ότι είσαι ζωντανός. Πάνω στη σκηνή παρουσιάζουμε ένα θέαμα με έντονη την παρουσία της μουσικής σε μία προσπάθεια να απελευθερώσουμε τις λέξεις από το νόημα και να αφήσουμε τους θεατές να ζήσουν την εμπειρία αυτή περισσότερο με τις αισθήσεις, εμβαθύνοντας μέσα από αυτές.
e-go: Γιατί κατά τη γνώμη σας πρέπει κάποιος να δει τα Αίματα;
Γιατί να δει κάποιος μία παράσταση; Νομίζω γιατί πλησιάζει τον άνθρωπο τρυφερά μαζί και σκληρά. Χωρίς να κοιτάει με αυστηρότητα τις αδυναμίες του τον παρατηρεί στις πιο ιδιωτικές στιγμές του, την ώρα που βυθίζεται στις ελάχιστες λεπτομέρειες που συνθέτουν τη ζωή του. Και γιατί όλα αυτά δημιουργούν ένα όμορφο θέλω να πιστεύω θέαμα. e-go: Ταυτιστήκατε με τον ήρωα που υποδύεστε και αν ναι σε ποια σημεία; Ο Δημήτρης Καλαφάτης έχει μία πληγή στο λαιμό του η οποία αιμορραγεί ασταμάτητα. Η πληγή αυτή κατακλύζει με εμμονικό τρόπο τη σκέψη του και γίνεται κινητήρια δύναμη της κάθε πράξης του. Είναι ένας άνθρωπος ερωτευμένος θα λέγαμε με μία πληγή. Όπως ερωτευόμαστε ανθρώπους, σπίτια, χώρες, ιδέες, πατρίδες ή ό,τι ερωτεύεται ο κάθε ένας. Εγώ έχω έναν άνθρωπο.
e-go: Πως αντιμετωπίσατε το ιδιότυπο ύφος του Ευθύμη Φιλίππου; Πιστεύετε πως είναι προσιτό στο ευρύ κοινό;
Ο κόσμος που δημιουργεί ο Ευθύμης στα έργα του είναι ο κόσμος που ανεβάζαμε κι εμείς έως τώρα πάνω στη σκηνή. Ένας κόσμος άμεσα αναγνωρίσιμος με ανθρώπους που κινούνται σε σπίτια, γραφεία και πλατείες ένας κόσμος που θα μπορούσαμε να πούμε μιλάει με ένα λεξιλόγιο 200 μόνο λέξεων και μέσα από αυτές προσπαθεί να εκφράσει όσα περισσότερα μπορεί. Και η προσπάθεια αυτή είναι συγκινητική. Το σουρεαλιστικό στοιχείο προέρχεται από την καταβύθιση στις λεπτομέρειες αυτού του κόσμου με έναν τρόπο τόσο φυσικό και αβίαστο που περισσότερο δυναμώνει τη σύνδεση του θεατή με τον κόσμο αυτό παρά τον αποξενώνει.
e-go: Ποιος ο ρόλος της μουσικής στην παράσταση;
Η παράσταση είναι ένα μουσικό θέαμα. Πανκ ορατόριο το έχουμε πει προσπαθώντας να το περιγράψουμε. Ορατόριο γιατί προσπαθεί να βρει και να μεταφέρει στη σκηνή τη μουσικότητα που υπάρχει διάχυτη στον προφορικό λόγο όταν αυτός εκφέρεται αβίαστα, από την πεζή εκφορά έως και το τραγούδι. Πανκ γιατί αισθητικά διεκδικεί μία ελευθερία στην έκφραση και μία αυθάδεια ως προς το θεατρικό κώδικα.
e-go: Ποιες είναι οι ανοιχτές πληγές της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας;
Η έλλειψη πίστης πάνω στη δύναμη της παιδείας να μεταμορφώσει τον άνθρωπο και τις κοινωνίες που αυτός σχηματίζει. Έτσι τη στιγμή της κρίσης, της σημερινής και εκείνων που θα έρθουν στο μέλλον, αυτός παραδίνεται χωρίς αντιστάσεις σε ενστικτώδεις αντιδράσεις που εκφράζονται με βία, ρατσισμό, ομοφοβία και τις άλλες μορφές επιθετικότητας που παρατηρούμε στην καθημερινή συμπεριφορά και απροκάλυπτα πια στον δημόσιο λόγο.
e-go: Η πληγή του Δημήτρη Καλαφάτη –που υποδύεστε- και κατ επέκταση οι ανοιχτές πληγές μας μπορούν να κλείσουν ποτέ;
Όλα κλείνουν. Έρχεται ο θάνατος και τα τελειώνει όλα, λίγο νωρίτερα λίγο αργότερα. Και αν κλείσει μια πληγή λίγο νωρίτερα θα έρθει μία άλλη αμέσως να την αντικαταστήσει. Τον χρειαζόμαστε αυτό τον πόνο για να έχουμε να ασχολούμαστε και να περνάνε οι μέρες.
e-go: Μελλοντικά σχέδια;
Μετά το τέλος των παραστάσεων, θα παρουσιάσουμε στις αρχές Νοεμβρίου στο Bios το This!, μία multimedia performance που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Σλοβένικη ομάδα Via Negativa και το Bios. Στη συνέχεια ξεκινάμε για μία σειρά παραστάσεων στη Γαλλία με την προηγούμενη παραγωγή μας, το Domino. Πρώτοι σταθμοί είναι το Παρίσι, η Valenciennes και η Lons-le Saunier όπου αρχικά θα δουλέψουμε με ανθρώπους από τις τοπικές κοινότητες που στο τέλος θα συμμετέχουν και στην παράσταση.