Ποιος είναι ο εικαστικός χάρτης του φετινού καλοκαιριού; Ποιες εκθέσεις περιμένουν τους επισκέπτες στα νησιά και ποιες αυτούς που δεν έφυγαν ακόμη ή θα παραμείνουν στα μεγάλα αστικά κέντρα; Οι επιλογές είναι αρκετές και αξιοπρόσεκτες, ικανές να δώσουν τον τόνο στις διακοπές ή στη δύσκολη καθημερινότητά μας.
Κάποτε η εκθεσιακή δραστηριότητα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη σχεδόν περιοριζόταν από τον Σεπτέμβριο έως τον Ιούνιο στην καλύτερη περίπτωση.
Εδώ και μερικά χρόνια το καλοκαίρι δεν εξαιρείται από τον εκθεσιακό προγραμματισμό των μουσείων κυρίως, καθώς οι γκαλερί κατά κανόνα κλείνουν. Αρκετές σημαντικές εκθέσεις παραμένουν σε λειτουργία έως τα μέσα ή το τέλος του καλοκαιριού, ενώ εμφανίζονται και νέες διοργανώσεις, διατηρώντας έτσι τα μουσεία και άλλους εκθεσιακούς χώρους ανοιχτούς.
Στην υπόλοιπη χώρα, και ειδικά στα νησιά, είτε στο πλαίσιο κάποιων φεστιβάλ είτε σε περιφερειακά μουσεία και χώρους, οι διοργανωτές πασχίζουν να παρουσιάσουν στους θερινούς επισκέπτες τους ό,τι καλύτερο επιτρέπουν οι οικονομικές συγκυρίες.
«ΔΙΑΛΟΓΟΣ» ΜΕ ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΤΟΥ 4ου ΑΙ. π.Χ. (ΑΘΗΝΑ). Με το τείχος της πόλης των Αθηνών του 4ου αι. π. Χ. έχει ανοίξει «διάλογο» η εικαστικός Αθηνά Ιωάννου στο υπόγειο του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης (Αγίων Ασωμάτων 22), όπου διατηρείται ένα τμήμα του τείχους με το έργο της «Who is afraid of the Walls?» (έως 16 Σεπτ.)
Ασυνήθιστους συνδυασμούς έργων που προκαλούν τους θεατές «να αναθεωρήσουν τις προκαταλήψεις τους γύρω από την τέχνη» προτείνει μια νέα έκθεση του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ (Εμμ. Παππά & Φιλελλήνων 11, Ν. Ιωνία, έως 31 Οκτωβρίου). Τα τοτεμικά γλυπτά, ένα κατακερματισμένο αστικό τοπίο κι άλλα γλυπτά του Πολωνού Πάβελ Αλτχάμερ απέναντι στα κάτοπτρα του Ελβετού Ουρς Φίσερ, στο εφιαλτικό σύμπαν του Γιάκουμπ Τζούλιαν Ζιολκόφσκι (Πολωνία) και στους ασημένιους καμβάδες του Αμερικανού Τζέικομπ Κάσεϊ. Μεγάλες «Δωρεές καλλιτεχνών», Γκίκα, Μόραλη, Στάμου, Τέτση, Μυταρά κ.ά., θα παρουσιάσει η Εθνική Πινακοθήκη από το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου έως το φθινόπωρο. Για όσους δεν είδαν τις εκθέσεις του Γιάννη Κουνέλλη και του Ούγκο Ροντινόνε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφ. Δούκα 4), αυτές θα λειτουργούν μέχρι τις 30 και 19 Σεπτεμβρίου αντίστοιχα.
(ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ). Αντιπροσωπευτικά έργα της Συλλογής Κωστάκη στέλνει, σε πιστά αντίγραφα, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στο Φεστιβάλ Ολύμπου καθώς και ψηφιακές εκτυπώσεις του φωτογραφικού υλικού του Αρχείου Κωστάκη (φωτό) (Κέντρο Μεσογειακών Ψηφιδωτών, Δίον, έως 14 Οκτωβρίου). Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει έως τις 16 Σεπτεμβρίου δύο εκθέσεις με τις δωρεές της εκδότριας Μάγδας Κοτζιά και του τεχνοκριτικού Αλέξανδρου Ξύδη και την αναδρομική του Γιώργου Τσακίρη.
(ΥΔΡΑ). Ενα ανακάτεμα τέχνης και αντικειμένων τέχνης, σχόλιο για τους κανόνες του καθημερινού μας περιβάλλοντος, επιχειρεί η έκθεση «(Ο) ΙΚΕΑ», που επιμελείται ο εικαστικός Δημήτρης Αντωνίτσης, στο παλιό Γυμνάσιο Υδρας. Στα παλιά Σφαγεία της Υδρας, το Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ αντιπαραβάλλει τη φετινή του έκθεση, «Animal spirits» (φωτό), με την τρέχουσα συγκυρία. Τα έργα (Huma Bhabha, Adam Helms, William Scott, Kelly Walker, Πέτρου Κουτρουμπούση κ.ά.) ανακαλούν «ζωώδη ένστικτα» ή «ζωικά πνεύματα». Εως τις 23 Σεπτεμβρίου.
(ΣΑΜΟΣ). Η πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα του διεθνώς αναγνωρισμένου βιντεο-καλλιτέχνη Χαρούν Φαρόκι φιλοξενείται στη Σάμο (Πυθαγόρειο, 20 Ιουλίου - 20 Σεπτεμβρίου), στο πλαίσιο του Samos Young Artistes Festival. Με τίτλο «Ανάμεσα στο μάτι και στο χέρι» θα παρουσιαστούν στο πρώην ξενοδοχείο «Πυθαγόρας» βιντεοεγκαταστάσεις με πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις. Ανάμεσά τους, τα «Σοβαρά παιχνίδια», με υλικό από στρατιωτικές βάσεις των ΗΠΑ, από ασκήσεις στρατιωτών για επιχειρήσεις στο Ιράκ και το Αφγανιστάν.
(ΝΑΞΟΣ - ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ). «Δη-Μήτηρ-Γη» τιτλοφορείται η έκθεση των Μίλτου Παντελιά και Ειρήνης Γκόνου στη Νάξο. Μια εικαστική αναζήτηση των αρχετυπικών εικόνων της θεάς Δήμητρας, σε διάλογο με τον φυσικό χώρο του ιερού, κοντά στον Πύργο Μπαζαίου, όπου η έκθεση (28 Ιουλίου - 2 Σεπτεμβρίου). Πλούσια η θεματογραφία των «Αναμνήσεων» στο Μέγαρο Γκύζη, στα Φηρά Σαντορίνης, από την 1η έως τις 23 Αυγούστου, με ζωγραφική και γλυπτική οκτώ καλλιτεχνών [Χρύσα Βέργη, Α. Κοντέλλης, Χρ. Παλλαντζάς (φωτό), Αγγ. Παναγιωτίδης κ.ά.].
(ΡΕΘΥΜΝΟ). Εκθέσεις δύο Ρεθύμνιων καλλιτεχνών, του Νίκου Αλεξίου, που έφυγε πέρυσι από τη ζωή στα 51 του χρόνια, και του Γιώργου Γυπαράκη, παρουσιάζει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Ρέθυμνο (Χιμάρας 5), έως 31 Αυγούστου. Η «Πύλη Α'» του Αλεξίου επικεντρώνεται στη μνημειακή «Μελέτη» για το πλακόστρωτο της Μονής Ιβήρων, που παρουσιάστηκε το 2007 στην Μπιενάλε Βενετίας. «Η άγονη γραμμή - Non profit line» του Γυπαράκη (φωτό) περιλαμβάνει γλυπτά σαν καθίσματα από βράχο, σωμάτινες θήκες διαλογισμού κ.ά.
(ΑΝΔΡΟΣ). Η Ανδρος μάς περιμένει με δύο εκθέσεις: «Προσεγγίζοντας τον σουρεαλισμό», με έργα ονομάτων του επαναστατικού κινήματος (Μαν Ρέι, Ντε Κίρικο, Μαγκρίτ, Μιρό, Νταλί κ.ά.), αλλά και εκπροσώπων του ελληνικού υπερρεαλισμού (Εμπειρίκος, Εγγονόπουλος - φωτό, Στέρης, κ.ά.), (Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Ιδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή, έως 30 Σεπτ.). «Salus Patriae», με έργα δεκαπέντε καλλιτεχνών που θέτουν ζητήματα για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μιας «πατρίδας» αξιών (Ιδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως, 28 Ιουλίου - 30 Σεπτ.).
Πηγή ΕΘΝΟΣ