Αμφισβήτηση, αντισυμβατικές πρακτικές, περιθώριο με την έννοια της έκφρασης του εξεγερμένου αμφισβητία, σεξουαλική απελευθέρωση, ψυχεδέλεια, απόρριψη των νορμών ζωής και συμπεριφοράς, αναρχική ιδεολογία, ουσίες, ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση με διάχυτα αντιεξουσιαστικά στοιχεία...
Είναι πτυχές του φαινομένου Underground, το οποίο έλαβε χώρα και στην Αθήνα, με επίκεντρο την περιοχή των Εξαρχείων και με εκφραστές μερικά από τα σημαντικότερα ονόματα της ζωγραφικής, της ποίησης, των κόμικς και των περιοδικών, από τον Νάνο Βαλαωρίτη και τον Αλέξη Ακριθάκη, μέχρι τον Πάνο Κουτρουμούση, τον Nicholas Lider (Νίκος Λυμπερόπουλος), τον Ηλία Πολίτη και τον Λεωνίδα Χρηστάκη.
Το φαινόμενο του αθηναϊκού Underground διερευνά η έκθεση με τίτλο «Αθηναϊκό Underground», στον πολυχώρο «Camp» (Απελλού 2, πλατεία Κοτζιά). Το χρονικό εύρος της έκθεσης, που αρχίζει Παρασκευή 29 Ιουνίου και θα διαρκέσει έως το τέλος Αυγούστου, είναι μια εικοσαετία, 1964-1983, ενώ θα ακολουθήσει ένα δεύτερο μέρος, από τις 3 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να διερευνήσει το «νέο Underground», 1984-2012, καθώς οι διοργανωτές εκτιμούν ότι υπάρχουν «παράδοξες ομοιότητες» ανάμεσα στις δύο περιόδους.
«Στη σημερινή αβεβαιότητα και το χάος, έχουμε μια νεολαία που θέλει να κόψει τις σχέσεις της με τους θεσμούς. Επίσης, ομάδες σχεδιαστών, εικαστικών, μουσικών κάνουν κάτι που θυμίζει επικίνδυνα τα '70s. Συχνά, οι πιο παλιοί το χαρακτηρίζουμε ''νεο-ψυχεδελικό'', ''νεο-πανκ'', ''νεο-jazz''» λέει ο Θανάσης Μουτσόπουλος, συντονιστής-επιμελητής του αφιερώματος.
«Πολλοί λένε ότι η Αθήνα του 2012 είναι η πρωτεύουσα της Street Art παγκοσμίως, δηλαδή η πόλη όπου το μεγαλύτερο ποσοστό επιφανειών καλύπτεται με σχέδια, συνθήματα, γκραφίτι» αναφέρει στο εκτενές κείμενό του για το βιβλίο «Το Αθηναϊκό Underground», που θα εκδοθεί με αφορμή την έκθεση και θα παρουσιαστεί, στο πλαίσιο πολλών παράλληλων εκδηλώσεων, στις 5 Ιουλίου (8 μ.μ.).
Στο τέλος της παρουσίασης θα εορταστούν τα 91α γενέθλια του Νάνου Βαλαωρίτη, του ανθρώπου ο οποίος δημιούργησε μια παγκόσμια πρωτοτυπία: Στο περιοδικό «Πάλι», που εξέδιδε, μπόλιασε την beat λογοτεχνία με έντονα στοιχεία σουρεαλισμού και στοιχεία εγχώριας παράδοσης, κατά την προδρομική φάση του αθηναϊκού Underground, που κατά τα άλλα εμφάνιζε ευθείες αναλογίες με το αρχετυπικό Underground των ΗΠΑ και της Δυτικής Ευρώπης.