Ωστόσο αυτή η νέα αγορά δεν είχε ποτέ έως τώρα ένα ρυθμιστικό πλαίσιο, κάτι το οποίο συμβαίνει με τις συμβατικές διαφημίσεις. Μπορεί να υπάρξει παραπλανητική διαφήμιση μέσω influencers; Επηρεάζουν τις αγορές των καταναλωτών με τρόπο που δεν είναι δεοντολογικός, προκαλώντας ακόμα και οικονομικές απώλειες από προβληματικά προϊόντα;
Αυτός είναι ο λόγος που το Υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε να διενεργήσει τις επόμενες εβδομάδες, ελέγχους των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι influencers στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στόχος του Υπουργείου είναι η προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές. Ειδικότερα, στο πλαίσιο πανευρωπαϊκών ελέγχων που διενεργούνται στα Κράτη Μέλη της Ένωσης με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EU Sweeps), η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου πρόκειται να πραγματοποιήσει ελέγχους στις εμπορικές πρακτικές που χρησιμοποιούν οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να προωθήσουν ή να διαθέσουν προς πώληση αγαθά και υπηρεσίες εταιρειών (brands) με τις οποίες συνεργάζονται.
Ο στόχος των πανευρωπαϊκών ελέγχων είναι διττός: πρώτον, να εντοπιστούν αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρήσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά και προκαλώντας οικονομική ζημία, και, δεύτερον, να επαληθεύσουν εάν οι influencers ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.
Από τα αποτελέσματα των ελέγχων θα εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα για έναν επαγγελματικό χώρο που για πολύ καιρό έμενε χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν υγιείς κανόνες ανταγωνισμού με τα παραδοσιακά μέσα ένημέρωσης.
Ελπίδα όλων είναι να υπάρξει και ένα αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο προστασίας του καταναλωτή από παραπλανητικές διαφημίσεις που βασίζονται περισσότερο στην αναγνωρισιμότητα αυτού που προωθεί ένα προϊόν μέσω του λογαριασμού του στα social media και λιγότερο στην ποιότητα του.