Τα παιχνίδια της δισκογραφίας

09.01.2008
Συμβόλαια, πριμ, μπόνους, μετακινήσεις, εταιρείες, χορηγίες... Αυτά χαρακτηρίζουν τη μουσική σκηνή της χώρας μας, με γνωστά ονόματα του χώρου να έχουν βασικό στόχο τους τον εντυπωσιασμό και, φυσικά, τα χρήματα!

Από τον ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΥΚΑ


Συμβόλαια, πριμ, μπόνους, μετακινήσεις, εταιρείες, χορηγίες... Αυτά χαρακτηρίζουν τη μουσική σκηνή της χώρας μας, με γνωστά ονόματα του χώρου να έχουν βασικό στόχο τους τον εντυπωσιασμό και, φυσικά, τα χρήματα!

Στο κόλπο πλέον έχουν μπει για τα καλά ειδικά τα τελευταία χρόνια και οι επιχειρηματίες του χώρου της μουσικής, που με τον τρόπο τους μπορούν να ελέγχουν τα τεκταινόμενα στη δισκογραφία ανεβάζοντας νέους παίκτες και φτιάχνοντας δικά τους είδωλα. Νέοι κανόνες πλέον ρυθμίζουν τα μπόνους που παίρνουν αν παίρνουν και όταν τα παίρνουν δηλαδή οι μεγάλοι σταρ, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που άλλοι παράγοντες, όπως χορηγοί και σύμβουλοι, καθορίζουν ενίοτε ακόμη και σε ποια εταιρεία θα μετακινηθεί ένα γνωστό όνομα. Πάμε να δούμε ποιοι καλλιτέχνες κάνουν επενδύσεις στο μέλλον και ποιοι εξελίσσονται σε τοπ σκόρερ.

Επενδύσεις στο μέλλον
Παλαιότερα έλεγαν πως το μοναδικό ίσως σημείο αναφοράς για πετυχημένες κινήσεις ήταν ο Νότης Σφακιανάκης. Σήμερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι πολλές δισκογραφικές και άλλες εταιρείες χρησιμοποιούν επίσης τα παραδείγματα του Μιχάλη Χατζηγιάννη και του Σάκη Ρουβά για να αναφερθούν σε συμβόλαια με ποσά-ρεκόρ και σε κορυφαίες διακρίσεις.

Οι δύο νεαροί καλλιτέχνες είναι πρόσωπα που αποδεικνύουν ότι βλέπουν μπροστά, μιας και δεν περιμένουν να γεράσουν, όπως συμβαίνει με πολλούς άλλους καλλιτέχνες, για να νιώσουν ευκατάστατοι και αποκαταστημένοι. Οπαδοί προφανώς του ρητού «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν», έχοντας παράλληλα τους κατάλληλους συμβούλους, έχουν φροντίσει να δημιουργήσουν τις βάσεις για δύο οικονομικές αυτοκρατορίες.

Μιχάλης Χατζηγιάννης
Αν προσέξετε το οπισθόφυλλο του τελευταίου πλατινένιου άλμπουμ του Μιχάλη Χατζηγιάννη, θα ανακαλύψετε μια λεπτομέρεια που κρύβει μια μεγάλη αλήθεια.

«Τo album κυκλοφορεί από την Μ2 με την υποστήριξη της Universal Μusic». Προσέξτε τώρα τι ισχύει: Η Μ2 είναι η εταιρεία που έχει ο Μιχάλης Χατζηγιάννης, ο οποίος είδε το καινούργιο live album του, ενώ δεν έχει κυκλοφορήσει παρά μερικές μόνο ημέρες, να γίνεται πλατινένιο, καθώς έχει ξεπεράσει επισήμως τις 34.000 πωλήσεις σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΙFΡΙ.

Το συγκεκριμένο album περιλαμβάνει ζωντανά ηχογραφημένα τραγούδια από τις δύο μεγάλες συναυλίες του που έγιναν το Σεπτέμβριο στο Λυκαβηττό αλλά και τέσσερα ολοκαίνουργια κομμάτια του (ανάμεσά τους και το «Κράτα με», που ακούγεται στους τίτλους της τηλεοπτικής σειράς «Γητευτής»).

Ο καλλιτέχνης μέσα από αρκετές πετυχημένες κινήσεις και με όπλο του την πολύ δυνατή συνεργασία του με τον ΟΤΕ μπορεί να περηφανεύεται πως ό,τι πιάνει στα χέρια του πλέον μπορεί να γίνεται χρυσάφι

Σάκης Ρουβάς
Ανάλογη είναι και η περίπτωση του Σάκη Ρουβά, ο οποίος θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί ίσως και το αντίπαλο δέος του Μιχάλη Χατζηγιάννη, αφού απευθύνονται εν ολίγοις στο ίδιο κοινό.

Μετά την πετυχημένη παρουσία του στο διαγωνισμό της Εurovision, όπου και κατέλαβε τη δεύτερη θέση, όλα άρχισαν να αλλάζουν θεαματικά αναφορικά πάντα με την οικονομική διάσταση της καριέρας του Σάκη.

Η θέση του στη δισκογραφία, που ούτως ή άλλως είχε παγιωθεί τα προηγούμενα χρόνια σε πρωταγωνιστική, συνδυασμένη με τη συνεργασία του με γνωστή εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, αποδίδει πλέον καλούς καρπούς.

Την ίδια στιγμή, μάλιστα, δεν είναι λίγοι και άλλοι χορηγοί που του χτυπάνε την πόρτα για συνεργασία. Τόσο η εταιρεία με την οποία έχει συνδέσει την παρουσία του τελευταία όσο και οι λοιποί χορηγοί του αποδεικνύουν ότι στην περίπτωση αυτή έχουμε να κάνουμε με μαγαζί-γωνία. Ο Σάκης Ρουβάς έχει δημιουργήσει κι εκείνος τη δική του εταιρεία, τη Sakis Rouvas Music, έχοντας δίπλα του ένα σύνολο ανθρώπων που ασχολούνται αποκλειστικά με τις επενδύσεις του.

Ο 35άρης καλλιτέχνης ανήκει πλέον στην ομάδα των καλλιτεχνών εκείνων που είναι πια σε τέτοια θέση που να μην ανησυχούν πλέον καθόλου για το μέλλον τους.

Αυτοί που κάνουν παιχνίδι
Λίγοι πάντως είναι σήμερα οι καλλιτέχνες που μπορούν να παίξουν με ισχυρά συμβόλαια, τα οποία τους επιτρέπουν να πειραματιστούν αλλά και να επενδύσουν παράλληλα στο επαγγελματικό τους μέλλον. Καταγράφουμε δύο πρόσφατες και ιδιαίτερα χαρακτηριστικές περιπτώσεις, που αποτελούν ίσως ακόμη και πρότυπα συνεργασίας για πολλούς συναδέλφους τους.

Δέσποινα Βανδή - Φοίβος
Με όπλο τους τη μεγάλη δύναμη της γνωστής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας και με τεράστια συμβόλαια πίσω τους, ο Φοίβος και η μούσα του Δέσποινα Βανδή αποτελούν ένα πανίσχυρο και πολύ εμπορικό δίδυμο, καταγράφοντας 10 χρόνια κοινής πορείας, τα οποία μάλιστα έκλεισαν φέτος με πολυπλατινένιες απονομές, συναυλίες και βραβεύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Ο Φοίβος γράφει και η Δέσποινα Βανδή ερμηνεύει.
Το πακέτο είναι προφανώς ελκυστικό και έτσι μία από τις πιο γνωστές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας επενδύει εκατομμύρια για να συνδυάσει τη φίρμα της με το επιτυχημένο δίδυμο.

Νivo
Ο Νίκος Βουρλιώτης, με το πολύ ισχυρό συμβόλαιο που έχει υπογράψει με γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών αλλά και με διάφορους άλλους χορηγούς, είναι σε θέση να κάνει πράγματα που τον διαφοροποιούν από το σύνολο των συναδέλφων του. Ο NiVo ακολουθεί τις συμβουλές και τις συμφωνίες που του κλείνει ο μάνατζέρ του και έτσι μπορεί να διαφέρει αισθητά από το σύνολο. Η σημερινή του εικόνα, άλλωστε, δεν έχει καμία σχέση με εκείνη όταν ξεκινούσε την πορεία του με τους Goin Through στη δισκογραφία.

Γερά συμβόλαια!
Αυτό είναι πάντα το μεγάλο δίλημμα για κάθε καλλιτέχνη. Όταν ένα συμβόλαιο δεν περπατάει ή όταν κάποιο τελειώνει και όλα δείχνουν ότι μια συνεργασία πάει για ανανέωση ή αναβάθμιση όρων, τότε ο καλλιτέχνης που αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να γίνει στροφή στην καριέρα του αποφασίζει να κάνει την κίνηση ματ. Η πεπατημένη οδηγεί σε κινήσεις που χαρακτηρίζουν την καριέρα είτε των κορυφαίων ονομάτων του χώρου είτε εκείνων που για τον άλφα ή βήτα λόγο δεν περπατάνε στη δισκογραφία.

Οι μετακινήσεις συνδυάζονται με οικονομικό δέλεαρ, το οποίο είναι φυσικά το απαραίτητο συστατικό του χώρου. Μέσα από μια μεγάλη μετεγγραφή αλλάζουν συνήθως χέρια κάποιες χιλιάδες ευρώ, ακόμη και μερικά εκατομμύρια, και ανανεώνεται το ενδιαφέρον των φίλων του τραγουδιού για τους πρωταγωνιστές του.

Απαραίτητο όμως είναι να ξέρετε, μιας και μιλάμε εδώ για εκατομμύρια και πριμ, ότι υπάρχει και η δύσκολη πλευρά της δισκογραφίας, που οδηγεί αρκετούς καλλιτέχνες να βάζουν τέλος στη συνεργασία τους λόγω ποικίλων προβλημάτων και να παίρνουν απαλλακτικό από τη δισκογραφική εταιρεία τους.

Στη συνέχεια οι ήρωες του μικροφώνου είτε μένουν δισκογραφικά άστεγοι ή μετακινούνται σε άλλη εταιρεία! Λίγοι είναι πάντως εκείνοι που βλέπουν τις μετοχές τους να εκτοξεύονται στα ύψη και ακόμη πιο λίγοι είναι εκείνοι που τα παίρνουν.

Πολλοί λένε ότι κερδίζουν χρήματα από μια μετεγγραφή και ένα νέο συμβόλαιο, χωρίς όμως να ισχύει κάτι τέτοιο, με αποκλειστικό σκοπό να κρατήσουν το κασέ για τις εμφανίσεις τους στην πίστα σε υψηλά επίπεδα. Το παιχνίδι των πριμ, άλλωστε, απαιτεί αρκετό «μπλα μπλα», που συνήθως όμως συνδυάζεται με λίγα χρήματα. Ένας ιδανικός συνδυασμός τα τελευταία χρόνια είναι εκείνος που κρύβει πολλές υποσχέσεις και επιταγές και κάποια τηλεοπτικά σποτ.

Όπως συνέβη με το τηλεοπτικό διαφημιστικό μπάτζετ γνωστού καλλιτέχνη, ο οποίος μπορεί να μην πήρε γερό πριμ, αλλά ξεπέρασε τις 600.000 ευρώ στο πλαίσιο μίας και μόνο μετακίνησής του! Εύκολα αντιλαμβάνεστε υποθέτω ότι άλλες είναι οι επιταγές που εξαργυρώνονται και άλλες είναι εκείνες που απλώς μένουν ακάλυπτες...

Τα ποσά πάντως που παλαιότερα έπαιζαν ξεκινούσαν από τις 90.000 ευρώ και προσέγγιζαν ακόμη και τις 600.000!

Θα μου πείτε, καλά, εάν μετακινηθεί ένα όνομα, όπως ο Ρέμος ή ο Χατζηγιάννης, σήμερα από μια εταιρεία σε μια άλλη τι θα εισπράξουν ως πριμ;

Βάσει φημών πάντα θα σας έλεγα ότι ένα πιθανό ποσό σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να προσεγγίζει το 1 εκατομμύριο ευρώ!

Οι κυρίαρχοι των μετεγγραφών
Σ αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε ότι όλες οι δισκογραφικές εταιρείες στη χώρα μας ξεκίνησαν τη μηχανογράφησή τους στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Αυτό, με άλλα λόγια, σημαίνει ότι κάτι που είχε πωληθεί επίσημα πριν από το 1990 είναι άγνωστο πεδίο, μιας και δεν υπάρχουν πλήρη και εξακριβωμένα στοιχεία και μόνο εικασίες μπορεί να κάνει κάποιος.

Έτσι, λοιπόν, περιοριζόμαστε σε τοπ σκόρερ από πλευράς μετεγγραφών όσον αφορά πάντα τα τελευταία χρόνια. Χωρίς κάποια ακριβή σειρά αξιολόγησης, τη λίστα συμπληρώνουν καλλιτέχνες, όπως ο Νότης Σφακιανάκης,  η Άννα Βίσση, ο Μιχάλης Χατζηγιάννης, η Δέσποινα Βανδή, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Κότσιρας και ο Πασχάλης Τερζής.