Μ. Ρέππας - Θ. Παπαθανασίου: "Η τηλεόραση μας χρησιμοποιεί όλους"

20.10.2009
Το δίδυμο των επιτυχιών επιστρέφει στα θεατρικά δρώμενα με την παράσταση «Ζωή σ’ ελόγου μας», που θα παρουσιαστεί από το Θέατρο «Πειραιώς 131» και κρίνει στο ΛΟΙΠΟΝ την τηλεοπτική πραγματικότητα και τους πρωταγωνιστές της.

Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΒΙΤΣΑ

Το δίδυμο των επιτυχιών επιστρέφει στα θεατρικά δρώμενα με την παράσταση «Ζωή σ’ ελόγου μας», που θα παρουσιαστεί από το Θέατρο «Πειραιώς 131» και κρίνει στο ΛΟΙΠΟΝ την τηλεοπτική πραγματικότητα και τους πρωταγωνιστές της. Ποια είναι η γνώμη τους για την Ευγενία Μανωλίδου και τι θα απαντούσαν σε ενδεχόμενη πρόταση να γίνουν κριτές σε ένα ριάλιτι; Ο Μιχάλης Ρέππας και ο Θανάσης Παπαθανασίου απαντούν σε όλα χωρίς φόβο και πάθος!

Τα τελευταία χρόνια η επιθεώρηση έχει παραγκωνιστεί και για τον κόσμο είναι ένα είδος πιο? ξεφτισμένο. Φοβηθήκατε για το αν θα πιάσετε τον παλμό του κόσμου στο «Ζωή σ’ ελόγου μας»;

Μ.Ρ.: «Είναι αλήθεια ότι η επιθεώρηση περνάει ένα είδος σύγχυσης τα τελευταία χρόνια. Όντως οι επιθεωρησιακοί θίασοι είναι πολύ λιγότεροι απ’ ό,τι πριν. Πιθανώς να παίζει ένα ρόλο η τηλεόραση. Υπάρχουν πολλές εκπομπές επιθεωρησιακού χαρακτήρα. Αυτός ο κύκλος που ξεκίνησε με την ελεύθερη σκηνή στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έκλεισε και τώρα ξαναγίνεται ένας άλλος».

Έχετε εμπνευστεί από την τηλεόραση;

Μ.Ρ.: «Αλίμονο».

Κάθε χρόνο αναδεικνύει διάφορες φυσιογνωμίες. Φέτος είχαμε το «φαινόμενο Μανωλίδου». Να φανταστώ ότι θα έχει χώρο στην επιθεώρησή σας;

Μ.Ρ.: «Η τηλεόραση νομίζω ότι είναι το βασικότερο συνεκτικό στοιχείο της νεοελληνικής κοινωνίας. Όλα καταγράφονται στην τηλεόραση. Όχι, δεν θα δείτε την ίδια. Υπάρχει σάτιρα αυτής της εκπομπής, παρόλο που κόπηκε, επειδή το θεωρούμε οριακό για τα τηλεοπτικά μας ήθη. Την παρουσιάστρια παίζει η Φαίδρα Δρούκα, αλλά δεν αντιγράφει. Νομίζω ότι δεν στέκεται στο να γελάσει κανείς με τη μίμηση. Περισσότερο φτιάχνει μια τηλεοπτική περσόνα σχεδόν συμβολική που έχει να κάνει με την τηλεόραση. Ένα σαρκοφάγο πλάσμα που περισσότερο συμβολίζει την τηλεόραση παρά την κυρία Μανωλίδου, που έκανε τη δουλειά της καλύτερα ή χειρότερα».

Συγκινείστε που επιστρέφετε στην τηλεόραση με τη σειρά που σας καθιέρωσε;

Μ.Ρ.: «Αισθανόμαστε γέροι. Μεσόκοποι». (Γέλια.)

Ήταν πάντως μία από τις πιο αγαπημένες σειρές της τηλεόρασης.

Μ.Ρ.: «Κοίταξε να δεις, αυτό αφορά τον κόσμο. Δεν μπορώ να ξέρω τι σημαίνουν οι Τρεις χάριτες για τον κόσμο. Για μένα σημαίνει ότι έχουν περάσει 20 ολόκληρα χρόνια από τότε που ξεκίνησα. Κι αυτό για μένα είναι πολύ οδυνηρό».

Το σενάριο βασίζεται απ’ ό,τι ξέρω σε μια παλιότερη ιστορία, που όμως ποτέ δεν οπτικοποιήσατε.

Θ.Π. «Βασίζεται όντως σε μια ιδέα που είχαμε παλιότερα και δεν έγινε ποτέ. Τώρα, 20 χρόνια μετά, θα την κάνουμε αλλιώς. Έχουν αλλάξει και οι συνθήκες. Τότε δεν μπορούσαμε να κάνουμε εξωτερικά γυρίσματα, γι’ αυτό και δεν γράψαμε εκείνο το επεισόδιο. Τώρα πια οι σειρές γίνονται σαν μια μεγάλη ταινία».

Φέτος για πρώτη φορά βγαίνουν στον αέρα μόλις 9 σίριαλ, αντίθετα με πέρυσι, που υπήρχαν 50

Μ.Ρ.: «Εγώ εδώ και 13 χρόνια δεν έχω κανένα σίριαλ στην τηλεόραση. Δεν είναι κάτι που με απασχολεί».

Θ.Π.: «Ο αριθμός 9 δεν είναι καλός. Όμως, και 50 σίριαλ δεν μπορεί να τα απορροφήσει, να τα δει ο κόσμος. Δεν είναι και το καλύτερο πράγμα να ανοίγεις την τηλεόραση και να βλέπεις 3 σίριαλ κάθε βράδυ. Αποδείχθηκε εξάλλου με την απήχηση που είχαν».

Έρχομαι στην παράσταση στην οποία, όπως προαναφέραμε, θα υπάρχει εκτενής αναφορά στο «φαινόμενο Μανωλίδου». Θεωρείτε ότι είναι εκφυλιστικό για την τηλεόραση αλλά και για τους πολίτες να μπαίνουν στο τρικ τέτοιων εκπομπών;

Μ.Ρ.: «Δεν θα ήθελα να πω μια τέτοια βαριά κουβέντα ούτε για την ίδια ούτε για τους συντελεστές της εκπομπής. Ας σταθούμε, αν μη τι άλλο, στο αξιοπερίεργο, ότι δηλαδή υπάρχουν άνθρωποι που γι’ αυτά τα περίφημα 10 λεπτά δημοσιότητας πουλάνε τα πάντα».

Θ.Π.: «Δεν φταίει γι’ αυτό μόνο η δημοσιότητα αλλά και τα χρήματα».

Μ.Ρ.: «Δεν νομίζω ότι είναι μόνο τα χρήματα, Θανάση. Ο πόλος έλξης είναι περισσότερο το φως της τηλεοπτικής έκθεσης. Το ζήτημα είναι ότι έβλεπες κάποιους σχετικά καλοβαλμένους ανθρώπους. Έβλεπες ανθρώπους μιας Α κοινωνικής κατάστασης, οι οποίοι ξεπουλούσανε ό,τι πιο ιερό μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, την προσωπική του ζωή».

Στην παράσταση όμως αναφέρεστε και στα talent shows. Αν ξεκινούσατε σήμερα, θα πηγαίνατε σε ένα talent show τύπου «Ελλάδα, έχεις ταλέντο», για να δείξετε τη γραφή σας;

Μ.Ρ.: «Κοιτάξτε, τα talent shows δεν έχουν στόχο να δείξουν ταλέντα, αλλά να αναδείξουν τον εαυτό τους. Αυτό είναι το χειρότερο παιχνίδι εις βάρος ανθρώπων που επενδύουν ελπίδες μάταια. Οι τηλεοπτικές εκπομπές, όπως και τα έντυπα, ενδιαφέρονται να επιβιώσουν καταναλώνοντας τις όποιες πρόσκαιρες ή μόνιμες διασημότητες μόνο για δικό τους όφελος. Δεν νομίζω ότι ο Καραφώτης, για παράδειγμα, ή η Ραλλία Χρηστίδου δεν θα έβρισκαν το δρόμο τους και αλλιώς. Συμπτωματικά αυτά τα παιδιά βρέθηκαν σε ένα talent show».

Θ.Π.: «Ίσως να μη γίνονταν τόσο γρήγορα, αλλά θα τον έβρισκαν, γιατί είναι πολύ καλοί τραγουδιστές ούτως ή άλλως».

Άρα φαντάζομαι ότι αν σας πρότειναν να γίνετε κριτές, δεν θα το κάνατε...

Μ.Ρ.: «Όχι βέβαια. Δεν θα πηγαίναμε».

Γι’ αυτό δεν δουλεύετε στην τηλεόραση τα τελευταία χρόνια;

Μ.Ρ.: «Όχι».

Θ.Π.: «Ο χώρος της μυθοπλασίας δεν έχει σχέση με αυτό το πράγμα που γίνεται γύρω γύρω στην τηλεόραση. Είναι ένας αυτόνομος χώρος. Κάνεις κάποιες σειρές, τις προβάλλει το κανάλι, χωρίς να επεμβαίνει στην ουσία σ’ αυτά που γίνονται εκτός από τα οικονομικά».

Μ.Ρ.: «Η ζωή μάς πήγε περισσότερο στο θέατρο».

Θ.Π.: «Για να κάνεις ένα σίριαλ θα πρέπει να απομακρυνθείς από όλα τα άλλα. Κι εμείς έχουμε μπλεχτεί με το θέατρο και τον κινηματογράφο».

Περισσότερο από 20 χρόνια μαζί ως δίδυμο. Τι αγαπάτε και τι αντιπαθείτε ο ένας στον άλλο;

Μ.Ρ.: «Είναι μια ερώτηση που ακόμα και άνθρωποι που είναι καιρό μαζί δεν μπορούν στην ουσία να απαντήσουν. Υπάρχει μια προφανέστατη καλλιτεχνική συμφωνία σε πολύ μεγάλο βαθμό και συντονισμός στα βασικά εργασιακά θέματα. Από εκεί και πέρα μέσα σ’ όλα αυτά τα χρόνια εργασιακής συμβίωσης εννοείται ότι έχει αναπτυχθεί και μια ανθρώπινη συμπάθεια. Εντάξει, δεν είμαστε και τέρατα». (Γέλια.)

Ταιριάζει λοιπόν η χημεία σας;

Θ.Π.: «Και να μη συνέβαινε κάτι τέτοιο... έπειτα από τόσα χρόνια θα ταίριαζε».

Επιστρέφετε λοιπόν και στην τηλεόραση γιορτάζοντας τα εικοσάχρονα του Mega με ένα συλλεκτικό κύκλο επεισοδίων στις «Τρεις Χάριτες». Αρχικά ακούσαμε ότι θα γίνουν 4 επεισόδια κι έπειτα ότι λόγω υψηλού κόστους δεν θα παρουσιαστεί η σειρά. Τελικά, ακούγεται ότι οι «Χάριτες» θα προβληθούν

Θ.Π.: «Το ίδιο άκουσα κι εγώ».

Δεν έχετε μιλήσει με το κανάλι για το πότε θα γυριστούν τα επεισόδια;

Μ.Ρ.: «Εμείς έχουμε γράψει τα σενάρια».

Θ.Π.: «Έχει γίνει ένας αρχικός προγραμματισμός, ο οποίος έχει πάρει αναβολή λόγω της πρεμιέρας της παράστασης. Από την επόμενη εβδομάδα θα μιλήσουμε εμπεριστατωμένα. Τα γυρίσματα θα γίνουν το Νοέμβριο και τα επεισόδια θα προβληθούν το Φεβρουάριο, στα 20 χρόνια από την προβολή της σειράς».

Πολλοί υποστήριξαν ότι είχε ευθύνη και η ίδια η Μανωλίδου, που δέχθηκε να κάνει αυτή την εκπομπή.

Μ.Ρ.: «Η ευθύνη της είναι ότι δέχθηκε αυτή την πρόταση. Αυτή όμως ήδη είναι μια βαριά ευθύνη που ανέλαβε απέναντι στο ελληνικό κοινό. Η Μανωλίδου συστήθηκε σε ένα μεγάλο κοινό ως η ανακρίτρια της προσωπικής ζωής. Αυτό είναι ένα ρίσκο που πήρε και νομίζω ότι διατηρεί αυτόν τον τίτλο».

Θεωρείτε ότι ξεπουλιούνται πράγματα σήμερα στην τηλεόραση;

Μ.Ρ.: «Δεν θα ήθελα να χρησιμοποιηθεί αυτό το ρήμα. Απλώς πιστεύω ότι η τηλεόραση κάνει τη δουλειά της και καθένας που εμπλέκεται θα πρέπει να σκεφτεί και τα δικά του συμφέροντα. Η τηλεόραση θέλει να επιβιώσει και δεν πρόκειται να σταματήσει σε τίποτα. Μας χρησιμοποιεί όλους σαν ανώνυμα προϊόντα. Σήμερα αυτός, αύριο ο άλλος, μεθαύριο ο άλλος. Η τηλεόραση εξομοιώνει αξίες, φυσιογνωμίες, διαφορές ποιότητας μέσα σε έναν οδοστρωτήρα επικαιρότητας. Άρα, ο καθένας οφείλει να προστατευτεί και να θέσει τους όρους της τηλεοπτικής του έκθεσης».