Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΒΙΤΣΑ
Ειλικρινής, ουσιαστικός και αποκαλυπτικός, ο Γιάννης Μποσταντζόγλου εξομολογείται στο ΛΟΙΠΟΝ αλήθειες. Ο ταλαντούχος ηθοποιός κρίνει το σύστημα της τηλεόρασης και όσους το υπηρετούν, σχολιάζει τους... καβαλημένους και τους ατάλαντους και κρίνει φαινόμενα της εποχής, μιλώντας για πρώτη φορά έξω απ’ τα δόντια.Ας ξεκινήσουμε με την παράσταση «Μπαμπά, μην ξαναπεθάνεις Παρασκευή», όπου πρωταγωνιστείς, στο Θέατρο «Αθηνά»? Πού πιστεύεις τελικά ότι οφείλεται η επιτυχία της;
«Είναι..υποψιασμένη κωμωδία. Νομίζω ότι σηματοδοτεί την τωρινή νεοελληνική πραγματικότητα. Είναι ένα έργο που μπορεί να παίζεται επ’ άπειρον. Βάζει βαθιά το μαχαίρι στο κόκαλο. Θίγει τον καιροσκοπισμό, τη σκληρότητα αλλά και την απιστία. Δεν είναι τυχαίο πως όπου έχει παιχτεί έχει καταπληκτική απήχηση και επιτυχία».
Έχεις κάνει συμβιβασμούς στην καριέρα σου;
«Πολλούς».
Ποιος είναι ο μεγαλύτερος ;
«Το να παίζω για λόγους βιοπορισμού σε πράγματα που δεν θα ήθελα να παίζω. Αλλά δεν γίνεται να περιμένεις να σου σκάσει το έργο και ο ρόλος που θέλεις. Είμαι 38 χρόνια ηθοποιός και λίγες φορές έχω κάνει αυτό που ήθελα πραγματικά».
Είναι συγκλονιστικό αυτό που λες;
«Γιατί; Όλοι οι ηθοποιοί το τραβάμε. Ξεκινάμε με άλλα όνειρα από τη σχολή. Βέβαια, κι εκεί αιθεροβατούμε. Νομίζουμε ότι μπορούμε να παίξουμε καλύτερα και από τον Λόρενς Ολίβιε. Είναι βλακείες και ανοησίες. Αλλά περιμένεις να κάνεις καλά πράγματα. Στο ξεκίνημά μου έπαιξα σε μια ταινία με τον Κακογιάννη, στη συνέχεια σε βιντεοκασέτες, έπειτα σε επιθεωρήσεις και αναψυκτήρια! Όλα τα έκανα απενοχοποιημένα. Θεωρούσα και θεωρώ ότι όλα αυτά είναι σκαλοπατάκια στη δουλειά μας».
Είναι συγκλονιστικό, γιατί θεωρώ ότι οι ηθοποιοί θα έπρεπε να είναι σύμμαχοι?
«Δεν ξέρεις τι κωλοκουρμπέτι είμαστε. Σιχαίνομαι βαθύτατα το κουρμπέτι μας. Λόγω της ανασφάλειας του χώρου, υπάρχουν κακώς εννοούμενη φιλοδοξία, εγωισμός και ναρκισσισμός. Δεν αποφεύγονται αυτά».
Πώς το αντιμετωπίζεις;
«Με ψυχραιμία. Τώρα πια, άμα τσατίζομαι, ρίχνω και κανένα καντήλι και τελειώνει η υπόθεση»!
Έχει ζητήσει κάποιος νέος ηθοποιός να μπει το όνομά του πάνω από το δικό σου;
«Δεν θα μάλωνα γι’ αυτό. Εγώ λέω "μη με βγάζετε καν, χέστηκα". Αυτά είναι τόσο βλακώδη πράγματα. Λες και άμα μπεις στο πάνω μέρος της ταμπέλας, στη μέση ή κάτω, είναι διαφορετικά. Εγώ καλύπτομαι αν ξέρω ότι είμαι καλός. Δεν χρειάζεται να διεκδικήσω την ταμπέλα».
Με ποιον τρόπο γίνονται προκλητικοί;
«Δεν σέβονται στη σκηνή. Κάνουν ό,τι θέλουν, σε αγριοκοιτάνε και σου βάζουν χέρι άμα πεις κάτι άλλο, γιατί δεν τους δίνεις δήθεν καλά την ατάκα. Ενώ αυτοί τη δίνουν απείρως χειρότερα! Τσατίζονται αν γελάνε μαζί σου και όχι με αυτούς».
Υπήρξαν φορές που προσπάθησαν να σε διώξουν από μια δουλειά λόγω ανταγωνισμού;
«Ξέρω ότι έχει ειπωθεί μια φορά "ή εγώ ή αυτός"». Και τι έγινε... Φεύγω! Είμαι άνθρωπος που δεν κολλάω σ’ αυτά. Μπορεί να μαλώσω για μία δραχμή και να μη μαλώσω για εκατομμύρια. Αντιλαμβάνομαι μυστήρια τα πράγματα μέσα σε αυτόν τον άτυπο συναγωνισμό ή την όποια βλακώδη δόξα! Γιατί δεν είμαι ο Μέγας Αλέξανδρος ή κάποιος που άλλαξε τον πλανήτη. Τι είμαστε δηλαδή; Καθόμαστε σε μια σκηνή 5 επί 5 και παίζουμε πέντε ατάκες. Αν θα πεις μία παραπάνω δηλαδή, πόσο σημαντικό μπορεί να είναι; Απλώς κάνεις παραχωρήσεις και λες ?μη μαλώσω, μη χαλάσει η ατμόσφαιρα του θεάτρου?».
Είπες ποτέ «δεν αντέχω άλλο, σταματάω»;
«Ναι. συνήθως, όμως, βάζεις το κεφάλι κάτω και συνεχίζεις για υπαρξιακούς λόγους».
Έχεις δεχθεί προκατάληψη από ανθρώπους της τηλεόρασης;
«Όλοι αυτοί οι μάνατζερ είναι μαλ... Το διατυμπανίζω και γράφ’ το. Είναι άχρηστοι. Δεν ξέρουν το χώρο. Επανειλημμένως έχω ακούσει παιδιά να κάνουν ενδιαφέρουσες προτάσεις και περνούν κάτι μάπες. Πολλοί λένε "τι κάνετε εσείς οι ηθοποιοί;". Τι να κάνω; Εγώ αποφασίζω; Αποφασίζει ένας πάνω που μπορεί να πάρει τις μίζες του. Γι’ αυτό υπάρχει αυτό το επίπεδο. Και σου λέει μετά να κάνουμε ψυχαγωγία. Υπάρχει ψυχαγωγία και ψυχαγωγία. Υπάρχει ο Γούντι Άλεν και υπάρχω κι εγώ - για να μην πω ονόματα άλλων. Το ίδιο είμαστε;».
Από 45 σειρές που παρουσιάστηκαν την περσινή σεζόν φέτος θα παιχτούν μόλις 15;
«Αυτό είναι κακό, γιατί από τους 10.000 ηθοποιούς θα βρίσκουν δουλειά 100. Από την άλλη, είναι καλό, γιατί θα δούμε λιγότερες σαχλαμάρες. Τι βλέπεις; Ένα σαλονάκι Αυτή είναι η δουλειά μου κι εγώ από αυτό ζω. Αλλά δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να κάνω κριτική. Βλέπεις την Πετρούλα; Τι είναι η Πετρούλα; Για να γελάνε οι χαζοί. Η κοπέλα τη δουλειά της κάνει. Αλλά τι είναι αυτό; Βγάζεις το βυζί σου και τον κ... σου για να πεις και καλά κάτι άλλο; Είναι μαγκιά; Έχει αισθητική; Τι είναι; Κι έχουμε όλο τέτοιους. Η Βροχοπούλου η χαζή και ο χαζός. Είναι είδηση το ότι πάμε στη Μύκονο και κάνουμε μπάνια; Ο κόσμος πεινάει και υποφέρει. Τώρα πάνε να μας τρελάνουν με τη γρίπη».
Δεν είναι σημαντικό ότι η Πετρούλα έκανε 25% τηλεθέαση; Οχτακόσιες χιλιάδες τηλεθεατές την παρακολουθούσαν κάθε μέρα.
«Τώρα, απ’ ό,τι ξέρω, δεν τη βλέπουν ούτε 50.000. Έχει πέσει αφάνταστα. Πέρασε. Κι εγώ αν βγάλω τον κ... μου, θα πούνε "ο Μποσταντζόγλου βγάζει τον κ... του", αλλά την άλλη μέρα δεν θα υπάρχω. Είναι πολύ πιο σύντομα πια και από την ημερομηνία λήξης των γιαουρτιών. Σε ένα δυο μήνες πέρασε και αυτό το φρούτο. Όπως έγινε και με τα ριάλιτι».
Τώρα θα γίνει ριάλιτι ακόμα και για τα οικονομικά...
«Έλα, μωρέ, με τις αμερικανιές. Μια πρωτογενή αηδία δική μας δεν μπορούν να βγάλουν. Ό,τι παιχτεί έξω το φέρνουν εδώ για να το φάμε αμάσητο».
Υπάρχει και το «Αγρότης μόνος ψάχνει»;
«Και σε λίγο θα βγει και το... "Τορναδόρος μόνος ψάχνει"».
Αν σου πρότειναν να κάνεις κάτι τέτοιο, θα το έκανες;
«Όχι βέβαια. Ταυτίζεσαι μετά με αυτή την ηλιθιότητα. Δεν βλέπεις τους παρουσιαστές, όπως ο Μικρούτσικος; Κάνεις ένα, δύο και μετά σε πετάνε σαν στυμμένη λεμονόκουπα. Και ο Ανδρέας είναι έξυπνο παιδί. Σκέψου τους άλλους... Βγαίνουν στην τηλεόραση και νομίζουν ότι κάτι έγινε. Στην τηλεόραση μπορείς να γίνεις διάσημος λόγω εξυπνάδας, βλακείας, κιτρινισμού, ηλιθιότητας, σεξουαλικής πείνας. Εξαρτάται τι διαλέγεις».
Έρχομαι στη γυναίκα της ζωής σου, τη Δήμητρα Παπαδήμα. Τη στηρίζεις στην καθημερινότητα;
«Ναι, αλλά σκοτωνόμαστε, γιατί είμαστε διαφορετικοί χαρακτήρες, αλλά κατά βάθος είμαστε δεμένοι».
Πέρασε ποτέ κρίση η σχέση σας στο βαθμό που να πεις «χωρίζω»;
«Βέβαια. Πολλές φορές».
Τι σας κρατάει μαζί;
«Μια ζωή κοινοί στόχοι και προσπάθειες και, φυσικά, η αγάπη που υπάρχει κάτω από κάθε καβγά».
Βίωσες ποτέ προκατάληψη από συναδέλφους σου ή συγγραφείς;
«Πολλές φορές, για να μη σου πω ακόμα και τώρα».
Τώρα με ποιον τρόπο;
«Σου λένε ότι δεν παίζεις σύγχρονα. Κατά τη γνώμη τους παίζουν αυτοί σύγχρονα και δεν παίζουμε εμείς, επειδή, λόγου χάρη, είμαι μεγαλύτερος από αυτούς ή δεν αντιλαμβάνομαι τα πράγματα όπως αυτοί. Σε διαβεβαιώ ότι έχουν κάνει λάθος».
Ηθοποιοί ή συγγραφείς το λένε;
«Κυρίως ηθοποιοί».
Γιατί δεν κάνεις τηλεόραση;
«Δεν με ζητάνε τώρα. Είναι βέβαια και οικονομικό θέμα. Όσο περνάνε τα χρόνια ζητάμε παραπάνω εμείς. Τώρα ζητάς 5.000 ευρώ το επεισόδιο και σου δίνουν 1.000. Έχω βάλει Χ στην τηλεόραση. Αν είναι να πάρω πέντε φράγκα, να πάω. Αν δεν πάρω, γιατί να πάω; Να δουλεύω για ποιον; Έπειτα από 40 χρόνια στη δουλειά ένας τμηματάρχης Α΄ βγάζει περισσότερα από μένα».
Πώς σου φάνηκε η «Στιγμή της αλήθειας» με τη Μανωλίδου;
«Είναι το έσχατο της ξεφτίλας. Αυτό δεν θα το έκανα με τίποτα. Ας μου έδιναν και 15 εκατομμύρια ευρώ. Και αν το έκανα, να με θάψει ο Θεός! Κάθεται η άλλη απέναντί σου και της λες "το έχετε κάνει στο νεροχύτη;". "Βεβαίως", απαντάει και χειροκροτάει δίπλα η μάνα της, για να πάρει 50.000 ευρώ. Είναι ξεφτίλα».
Έχει ευθύνη και η Μανωλίδου;
«Ε βέβαια έχει. Υποτίθεται ότι είναι μια ξύπνια και καλλιεργημένη κοπέλα. Ο άντρας της, που είναι υπέρμαχος της ηθικής, τι κάνει; Τον ενοχλούν οι ομοφυλόφιλοι και αυτό δεν τον ενοχλεί;».