Από την ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ
Έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί βλέπετε μια σειρά ή γιατί προτιμάτε ένα συγκεκριμένο παρουσιαστή; Τι είναι αυτό που σας εκνευρίζει σε μερικούς και τι αυτό που σας τραβάει σε κάποιους άλλους; Μήπως οι τηλεοπτικές επιλογές μας δεν είναι τυχαίες; Ο αναλυτής συμπεριφοράς Δημήτρης Δανιάς αναλύει τα χαρακτηριστικά εκπομπών και παρουσιαστών και εξηγεί γιατί ο κόσμος τούς δίνει ψήφο εμπιστοσύνης.Ο ρεαλιστής
Οι τηλεθεατές που παρακολουθούν τα talent shows και τα ριάλιτι αναζητούν το ρεαλισμό. Κι αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι ήρωες που προβάλλονται είναι αληθινοί, δεν υποδύονται κάποιο ρόλο, όπως οι ηθοποιοί. «Άρα είναι ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μας κι αυτό κάνει τους άλλους να θέλουν να τους δουν». Σίγουρα όμως είναι διαφορετικό το κοινό που παρακολουθεί το «Χ-Factor» από αυτό που προτιμά την «Παταγονία» ή το «Μια νύφη για το γιο μου». Όπως εξηγεί ο Δημήτρης Δανιάς, «Μπορεί η ουσία να είναι ο ρεαλισμός, αλλά αυτοί που παρακολουθούν την ?Παταγονία? είναι συνήθως επιθετικά άτομα που τα τραβάει η περιπέτεια. Πιο παρατηρητική στάση κρατούν οι τηλεθεατές που προτιμούν ριάλιτι αντίστοιχα με το "Μια νύφη για το γιο μου". Θέλουν να παρατηρήσουν τι συμβαίνει με τους άλλους σε ένα συγκεκριμένο θέμα που μπορεί να τους προβληματίζει κι εκείνους».
Ο μελαγχολικός
«Η Ρούλα Κορομηλά είναι ένα κομμάτι από την ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης», τονίζει ο Δημήτρης Δανιάς. «Ήταν η πρώτη που πέρασε στο κοινό την εικόνα της γυναίκας της διπλανής πόρτας. Στη συνέχεια έκανε στροφή, έφυγε από το πρωινό, έκανε απογευματινό, σόου και αυτό την έβγαλε από την καθημερινότητα, κάτι που κόσμος δεν το είδε θετικά. Είναι μια πολύ λαμπερή παρουσία, ένα πρόσωπο που ο κόσμος το ξεχωρίζει, δεν μπορεί όμως να της δώσει την έμφαση που της έδινε παλαιότερα. Τώρα την παρακολουθεί για να δει τι συμβαίνει».
Ο μορφωμένος
Με τις ατάκες του ο Ηλίας Ψινάκης θίγει πράγματα που αφορούν όλη την κοινωνία: «Δεν είναι τυχαίο ότι τον παρακολουθούν άνθρωποι που έχουν υψηλό πνευματικό επίπεδο. Με το ιδιαίτερο λεξιλόγιο και το χιούμορ του λέει πάντα αλήθειες. Τα σχόλιά του κρύβουν μια πρώτη σκέψη που είναι πάντα λογική. Οι ατάκες του εκφράζουν ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας μας, γι’ αυτό και πολλοί τηλεθεατές τις υιοθετούν. Επίσης, είναι πολύ αληθινός και δεν διστάζει. Κι αυτό τον κάνει ιδιαίτερα αγαπητό».
Ο ειλικρινής
Η Ευγενία Μανωλίδου έχει φανατικό κοινό. Ποιο στοιχείο του χαρακτήρα της όμως είναι αυτό που τραβάει τους τηλεθεατές; «Ο κόσμος βλέπει στο πρόσωπό της μια συναισθηματική και βιωματική αντίφαση: η μαέστρος που πήγε στο ριάλιτι. Πρόκειται για δύο ακραίες αντιδράσεις. Η κ. Μανωλίδου, όμως, βγάζει μια αλήθεια, γι’ αυτό και το κοινό την πιστεύει. Θεωρεί ότι είναι πολύ αληθινή και γι’ αυτό αντιδρά έτσι. Κάποια στιγμή που έδειξε αλαζονεία πήγε να φύγει τελείως από το σκηνικό. Τώρα έχει βελτιωθεί πάρα πολύ. Τον αλαζόνα στην τηλεόραση ο μέσος άνθρωπος τον σκοτώνει κυριολεκτικά».
Ο χιουμορίστας
Η διάθεση για χιούμορ είναι το κύριο χαρακτηριστικό των τηλεθεατών που παρακολουθούν το «Αλ Τσαντίρι Νιουζ», τονίζει ο Δημήτρης Δανιάς. «Ο Λάκης Λαζόπουλος έχει καταφέρει να μαζέψει ανθρώπους οποιασδήποτε ηλικίας βιοτικού ή μορφωτικού επιπέδου κι αυτό γιατί μπορεί να δώσει παραστατικά μια εικόνα για το τι συμβαίνει στη ζωή μας, με τη φωνή του μέσου ανθρώπου». Όπως διευκρινίζει όμως: «Ενώ μπορεί να περάσει στον κόσμο χιουμοριστικά αυτά που θέλει, δεν μπορεί να νουθετήσει κανέναν».
Ο γελαστός και πικραμένος
Το χιούμορ είναι το μεγάλο όπλο και των «Ράδιο αρβύλα», μόνο που, σύμφωνα με το γνωστό αναλυτή συμπεριφοράς, οι τηλεθεατές που τους παρακολουθούν χαμογελούν με πικρία. «Ο Αντώνης Κανάκης και η παρέα του πίσω από αυτό που κάνουν κρύβουν μια μικρή φιλοσοφία. Μεταφέρουν με πολύ έντεχνο τρόπο στους τηλεθεατές αυτό που έχουν και οι ίδιοι στο μυαλό τους, φτάνοντας στο σημείο πολλές φορές να χαμογελάνε πικρά. Διαχειρίζονται το χιούμορ με έναν τρόπο που αγγίζει κάποια πολύ ειδικά κομμάτια της ψυχής τους και καταφέρνουν να τους συγκινήσουν και να τους φορτίσουν συναισθηματικά».
Ο φευγάτος
Η ιδιαιτερότητα που έχουν οι τηλεθεατές που παρακολουθούν τις πρωινές ψυχαγωγικές εκπομπές είναι ότι στην πραγματικότητα μόνο τις ακούνε! «Είναι η ώρα που προσπαθούν να φτιάξουν την καθημερινότητά τους, γι’ αυτό και δεν συμμετέχουν τόσο συναισθηματικά σε αυτό που βλέπουν. Τους αρκεί απλώς να παρακολουθούν κάτι χαρούμενο». Όσον αφορά τους παρουσιαστές και γιατί τους προτιμούν;
«Η Ελένη Μενεγάκη είναι μια πολύ έξυπνη γυναίκα, που ξέρει να διαχειρίζεται καλά την αφέλεια, την αντίδραση της καθημερινότητας, την ανασφάλεια. Έχει ένα δικό της τρόπο να αναδεικνύει και την πιο ασήμαντη στιγμή. Αντίθετα, ο Γιώργος Καραμέρος και ο Σπύρος Χαριτάτος διαχειρίζονται πολύ καλά τη μεταφορά μιας είδησης. Κι επειδή η εποχή που ζούμε είναι περισσότερο της πληροφόρησης και λιγότερο της αφέλειας, πήραν το προβάδισμα τη φετινή σεζόν».
Ο πιεσμένος
Έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί οι δύο καθημερινές σειρές του Mega «Η ζωή της άλλης» και «Τα μυστικά της Εδέμ» έχουν φανατικούς τηλεθεατές; «Γιατί εμπεριέχουν ακραία συναισθήματα, μίσος, κακία, θυμό. Οι τηλεθεατές παρακολουθώντας αυτές τις σειρές εκτονώνουν αντίστοιχες αντιδράσεις που έχουν οι ίδιοι. Πολλές φορές, δυστυχώς, η τηλεόραση λειτουργεί ψυχοθεραπευτικά, παρατηρούμε δηλαδή πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή μας και μέσα από αυτά εκτονωνόμαστε».
Ο συμπαραστάτης
Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Τατιάνας Στεφανίδου; «Έχει μάθει να διαχειρίζεται πολύ καλά τον πόνο και μέσα από αυτόν αναδεικνύει μια κοινωνική πραγματικότητα. Οι καλεσμένοι της συνήθως εκφράζουν τα συναισθήματά τους για κάτι που θέλουν αλλά δεν το έχουν ή την ανάγκη τους για συμπαράσταση. Κι εκεί ακριβώς αναλαμβάνουν δράση οι τηλεθεατές. Συμμετέχοντας σε αυτό που βλέπουν στην τηλεόραση, νιώθουν ότι συμπαραστέκονται στο διπλανό τους».
Ο διψασμένος για πληροφόρηση
Οι τηλεθεατές μέσα από τις πρωινές ενημερωτικές εκπομπές καλύπτουν την ανάγκη τους για πληροφόρηση. Όπως ξεκαθαρίζει όμως ο κύριος Δανιάς, το κοινό αλλάζει ανάλογα με την εκπομπή και μάλλον όχι τυχαία. «Έχει πολύ μεγάλη σημασία ο τρόπος που τους δίνεται η πληροφορία. Για παράδειγμα, ο Γιώργος Παπαδάκης προσελκύει τηλεθεατές μια άλφα τάξης, που χρειάζονται μεγαλύτερη έμφαση στην καθημερινότητα, αλλά με περισσότερη σοβαρότητα. Ο Γιώργος Αυτιάς, πάλι, μεταδίδει την πληροφορία λίγο πιο εκλαϊκευμένη στην προσπάθειά του να γίνει πιο κατανοητή στους τηλεθεατές. Γι’ αυτό και παρατηρούμε ότι ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για ίδια τηλεοπτικά προϊόντα, το κοινό που παρακολουθεί την κάθε εκπομπή είναι διαφορετικό».