Όταν η ζωή «γράφει» για την ΤV

06.02.2009
Η ζωή... γράφει πάντα τα καλύτερα σενάρια. Η φράση αυτή δεν είναι δική μας, αλλά κλισέ των σεναριογράφων, που πολλές φορές εμπνέονται από επώνυμες ή ανώνυμες ιστορίες για να δημιουργήσουν το story της νέας τους σειράς. Γιατί;

Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΕΜΗ

Η ζωή... γράφει πάντα τα καλύτερα σενάρια. Η φράση αυτή δεν είναι δική μας, αλλά κλισέ των σεναριογράφων, που πολλές φορές εμπνέονται από επώνυμες ή ανώνυμες ιστορίες για να δημιουργήσουν το story της νέας τους σειράς. Γιατί; Μα για τον απλούστατο λόγο πως μια καθημερινή ιστορία ταυτίζει τους ήρωες με τον τηλεθεατή και, φυσικά, συγκινεί τα μηχανάκια της AGB. εμπειρο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού μας είπε χαριτολογώντας: «Αν η Λάμψη συνεχιζόταν μέχρι σήμερα, να είστε σίγουροι πως η κεντρική ιστορία θα ήταν αυτή την περίοδο η απαγωγή του Γιάγκου Δράκου και οι σκληρές διαπραγματεύσεις της Βίρνας με τους απαγωγείς», υπενθυμίζοντάς μας παράλληλα πως εν μέρει η μακροχρόνια επιτυχία της καθημερινής σειράς του Νίκου Φώσκολου οφείλεται και στο γεγονός ότι έπαιρνε γεγονότα της επικαιρότητας και τα προσάρμοζε στις σειρές του. Ποιες όμως επώνυμες ιστορίες και ποιοι γνωστοί χαρακτήρες ενέπνευσαν γνωστούς σεναριογράφους να μεγαλουργήσουν στη μικρή οθόνη; Μελετώντας τα δικαστικά χρονικά
Για περισσότερο από μία δεκαετία ο Πάνος Κοκκινόπουλος με τρεις σειρές του μονοπώλησε το ενδιαφέρον των τηλεθεατών. «Ανατομία ενός εγκλήματος», «Κόκκινος κύκλος» και «10η εντολή» μας θύμισαν ιστορίες του αστυνομικού και δικαστικού ρεπορτάζ που το αιματηρό τέλος τους γράφτηκε με πηχιαίους τίτλους στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της εποχής. Μερικές από αυτές χτύπησαν «κόκκινο» στα μηχανάκια της AGB. Μερικές από τις πιο δημοφιλείς ιστορίες που προβλήθηκαν είναι:

Υπόθεση Κάτιας Γιαννακοπούλου
Όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά την ιστορία της μοιραίας γυναίκας που καταδικάστηκε σε ισόβια για το θάνατο του εραστή της, αρχιμανδρίτη Άνθιμου Ελευθεριάδη. Στο γυαλί μεταφέρθηκε ελαφρώς παραλλαγμένη με πρωταγωνιστές τον Μηνά Χατζησάββα και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Μπορεί ο γνωστός ηθοποιός να μην υποδύθηκε ιερωμένο, έπαιξε όμως έναν καθηγητή με ιδιαίτερες πνευματικές αναζητήσεις, που βοήθησε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη να συνεχίσει τη ζωή της όταν είχε φθάσει κοντά στην τρέλα γιατί δεν μπορούσε να κάνει παιδιά. Το τέλος κοινό και στις δύο ιστορίες. Μια δολοφονία και μια γυναίκα στη φυλακή έχοντας πάντα στο πλευρό της το σύζυγό της.

Η ιστορία της Σπυριδούλας
Το 1955 το κάψιμο με καυτό σίδερο της νεαρής υπηρέτριας Σπυριδούλας από την κυρία της εκτόπισε την παραίτηση του υπουργού Συγκοινωνιών της κυβέρνησης Παπάγου από τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Την τραγική ιστορία της Σπυριδούλας μας θύμισε η αφήγηση του Γρηγόρη Βαλτινού στην «Ανατομία ενός εγκλήματος» και η συγκλονιστική ερμηνεία της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη.

Τρόμος στο κέντρο της Αθήνας
Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που ένας νεαρός στρατιωτικός σκόρπισε τον τρόμο και το θάνατο στο κέντρο της Αθήνας πυροβολώντας εν ψυχρώ αλλοδαπούς. Η ιστορία του Παντελή Καζάκου και το μίσος αρκετών Ελλήνων για τους οικονομικούς μετανάστες μεταφέρθηκε στη μικρή οθόνη με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Γιαννόπουλο.

Η λεωφορειοπειρατεία
Το αιματηρό συμβάν με τη λεωφορειοπειρατεία από τον 25άχρονο Αλβανό Φλαμούρ, που ξεκίνησε από το Κάτω Σχολάρι της Θεσσαλονίκης και είχε τραγική κατάληξη στο Ελμπασάν της Αλβανίας, οπτικοποιήθηκε σε δύο βερσιόν. Μία στη μεγάλη οθόνη με τον «Όμηρο» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και πρωταγωνιστή τον Στάθη Παπαδόπουλο και μία στη μικρή από τον Πάνο Κοκκινόπουλο με κεντρικό ήρωα τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση.

Τα θανατηφόρα τηγανόψωμα
Κόκκινο στα μηχανάκια της AGB είχε χτυπήσει και η μεταφορά της ιστορίας της Μαρίας Σαμπανιώτη, που το 1992 έδωσε δηλητηριασμένα τηγανόψωμα σε δύο φιλικές της οικογένειες, με αποτέλεσμα τρία άτομα να πεθάνουν και άλλα τέσσερα να δώσουν σκληρή μάχη με το θάνατο. Μια παραλλαγή της τραγικής αυτής ιστορίας είδαμε με πρωταγωνίστρια τη Ναταλία Τσαλίκη.

Συγκίνηση για τον Γιάννη
Ποιος δεν θυμάται τη συγκίνηση που είχε προκαλέσει στην ελληνική κοινωνία η ιστορία του 19χρονου παιδιού από του Ζωγράφου, Γιάννη Κολόβη, ο οποίος δεν άντεχε την καθημερινή κακοποίηση της μητέρας του, του ίδιου και του ανήλικου αδερφού του και σκότωσε τον 54χρονο πατέρα του με τέσσερις μαχαιριές. Όλη η γειτονιά είχε τότε σταθεί στο πλευρό του και τελικά αποφυλακίστηκε. Ο Πάνος Κοκκινόπουλος μας θύμισε την ενδοοικογενειακή βία στην ελληνική κοινωνία με ένα συγκλονιστικό επεισόδιο της «10ης εντολής» με πρωταγωνιστές τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, τη Μαρία Καβογιάννη και τον Αντώνη Αντωνίου.

«Χαρά αγνοείται»
Στο Mega υποστηρίζουν και δικαίως πως το concept του «Χαρά αγνοείται» είναι ισπανικής προέλευσης. Συγκεκριμένα, πρόκειται για την ιστορία μιας νεαρής κοπέλας από την Τενερίφη. Ωστόσο, τα πρώτα τρέιλερ της νέας σειράς, που ήδη γνωρίζει μεγάλη επιτυχία, θύμισαν σε πολλούς την τραγική ιστορία της Κικής Κούσογλου που αγνοούνταν για μεγάλο χρονικό διάστημα και τελικά αποκαλύφθηκε πως είχε δολοφονηθεί από το φίλο της Δάνο Μουρατίδη.

Και η showbiz εμπνέει...

Μαρίνα... όπως Ελένη: Ποτέ δεν αρνήθηκε ο Αλέξανδρος Ρήγας ότι εμπνεύστηκε την κεντρική ηρωίδα των «Δύο ξένων», Μαρίνα Κουντουράτου, από τα πρώτα χρόνια της Ελένης Μενεγάκη στον «Πρωινό καφέ». Ήταν τέτοια η επιτυχία της σειράς, που, εκτός από την AGB, τα περιοδικά της εποχής ανέφεραν την Εβελίνα Παπούλια ως σίγουρη για τη θέση της παρουσιάστριας στο πρωινό πρόγραμμα του Mega.

Η Αριστερά στον «κίτρινο» Τύπο: Δεν είναι βέβαια η μοναδική φορά που το δίδυμο Ρήγα - Αποστόλου έχει εμπνευστεί από τη showbiz. Ο χαρακτήρας της αριστερής Αλέκας (Χρύσα Ρώπα), διευθύντριας σκανδαλοθηρικού περιοδικού, στο «Τι ψυχή θα παραδώσεις μωρή;» είναι και αυτός πέρα για πέρα πραγματικός και μάλιστα η συγκεκριμένη κυρία είναι χρόνια φίλη με τον Αλέξανδρο Ρήγα.

Άλλη την υποδύθηκε, άλλη εννοούσαν: Ο λόγος για το επεισόδιο του «Κόκκινου δωματίου» με την Έλλη Κοκκίνου και τον Κώστα Σόμμερ, που μια διάσημη τραγουδίστρια φέρεται άσχημα στο σωματοφύλακά της, αν και στην πραγματικότητα είναι ερωτευμένη μαζί του. Δεν πρόκειται φυσικά για την Έλλη, αλλά για αρκετά μεγαλύτερη συνάδελφό της με τεράστια επιτυχία στο ελληνικό πεντάγραμμο.

Ο έρως χρόνια δεν κοιτά...: Το 1999 ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης αποφασίζει να κάνει την πρώτη απόπειρα ως σεναριογράφος γράφοντας για το Mega το «Η ζωή μας μια βόλτα» με κεντρική ηρωίδα τη Φιλαρέτη Κομνηνού. Μια μεγάλη πρωταγωνίστρια του θεάτρου που βρίσκει τον έρωτα σε έναν κατά πολλά χρόνια νεότερό της. Φήμες που ουδέποτε επιβεβαιώθηκαν λένε πως ο ηθοποιός εμπνεύστηκε το σενάριο από μια προσωπική του εμπειρία εκείνα τα χρόνια.

Η τσιγγάνα και ο μπαλαμός: Άλλος ένας έρωτας που λένε ότι ενέπνευσε ήταν αυτός του αθίγγανου Μανόλη Αγγελόπουλου και της μπαλαμής Αννούλας Βασιλείου. Λέγεται πως αυτή την ιστορία είχε στο μυαλό του ο Μανούσος Μανουσάκης όταν σκηνοθέτησε την τεράστια επιτυχία «Ψίθυροι καρδιάς» και απλός αντέστρεψε τους ρόλους. Μπαλαμός ήταν ο ανδρικός ρόλος με πρωταγωνιστή τον Απόστολο Γκλέτσο και τσιγγάνα η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους.

Μέσα από τη... ζωή: Αυτοβιογραφικά στοιχεία μάλλον είχε η σειρά «Η άλλη πλευρά του τοίχου», που προβλήθηκε στην κρατική τηλεόραση με πρωταγωνίστρια τη Ζωή Λάσκαρη. Στη σειρά παρακολουθήσαμε την ιστορία μιας διάσημης διαζευγμένης Ελληνίδας δημοσιογράφου, που η κόρη της, λόγω της απουσίας της, στρέφεται στα ναρκωτικά.

Λούφα στην ΥΕΝΕΔ: Πολλοί βετεράνοι αστέρες της μικρής οθόνης γέλασαν με την ψυχή τους στα πρώτα επεισόδια της σειράς «Λούφα και παραλλαγή» Απλώς θυμήθηκαν όσα τραγελαφικά διαδραματίζονταν επί χούντας στη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού, όπου είχε την έδρα της η ΥΕΝΕΔ, την οποία οι νεότεροι γνωρίζουμε ως ΝΕΤ.

Βιογραφίες
Στο πρόγραμμα των τηλεοπτικών σταθμών πάντα υπάρχει θέση για τη βιογραφία ενός λαμπερού προσώπου. Ο λόγος είναι ότι οι τηλεθεατές θέλουν να μάθουν λεπτομέρειες για τα αγαπημένα τους πρόσωπα, αφού τους δίνεται η δυνατότητα να μάθουν περισσότερα στοιχεία για την προσωπική τους ζωή από την κλειδαρότρυπα. Εκεί άλλωστε στοχεύουν και τα αφιερώματα των μεσημεριανών εκπομπών.

Η τελευταία παράσταση: Η ζωή της Έλλης Λαμπέτη μέσα από τη σειρά «Η τελευταία παράσταση» έδωσε υψηλότατα νούμερα τηλεθέασης στο prime time του Alpha. Παράλληλα, οι τηλεθεατές είχαν τη δυνατότητα να μάθουν περισσότερα για τη ζωή και την πορεία της σημαντικής ηθοποιού.

Έμεινε μυστικό: Αντίθετα, η Κατερίνα Παπουτσάκη ως Αλίκη Βουγιουκλάκη στο «Έχω ένα μυστικό» δεν εκπλήρωσε τις προσδοκίες των υπευθύνων του Alpha και, φυσικά, δεν έπεισε το τηλεοπτικό κοινό. Εξ ου και έχουν παγώσει οι ιδέες για μεταφορά στη μικρή οθόνη της ζωής της Τζένης Καρέζη ή της Μελίνας Μερκούρη, που μάλιστα ακούστηκε ότι θα την υποδυόταν η Ζέτα Δούκα.

Ένα μινοράκι: Παλαιότερα είχαμε δει την προσωπική ιστορία της Μαρίκας Νίνου στη σειρά της κρατικής τηλεόρασης «Το μινόρε της αυγής». Η σειρά παρουσίαζε τους παλιούς ρεμπέτες και μας μετέφερε στην εποχή που το ρεμπέτικο τραγούδι έβαζε τα «θεμέλιά» του.

Ο ποιητής της Πρέβεζας: Πρόσφατα ξεκίνησε στην ΕΤ1 η προβολή της βιογραφίας του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη με πρωταγωνιστή τον Δημοσθένη Παπαδόπουλο. Η ζωή, οι έρωτες αλλά και πολλές ακόμη λεπτομέρειες για τον αυτόχειρα λογοτέχνη παρουσιάζονται σε μία από τις πιο καλογυρισμένες σειρές της φετινής σεζόν.

Ζωή σαν παραμύθι: Τον τελευταίο καιρό έχουν αναζωπυρωθεί και οι συζητήσεις για τηλεοπτική μεταφορά της βιογραφίας της Καίτης Γκρέι. Η σειρά είχε ξεκινήσει να γυρίζεται πριν από χρόνια με πρωταγωνίστρια τη Βάνα Μπάρμπα, αλλά κόπηκε λόγω διαφωνιών μεταξύ των συντελεστών.