Από τη ΜΑΡΙΝΑ ΤΣΙΚΛΗΤΗΡΑ
photos: reuters/apeiron, αρχείο έθνους
Το πρώτο που σκέφτεσαι όταν τη βλέπεις από κοντά είναι ότι έχεις μπροστά σου ένα κορίτσι αποφασιστικό. Και αποφασισμένο. Δεν διακρίνεις επάνω της την κακοκρυμμένη έπαρση κάποιων χολιγουντιανών κορασίδων. Ούτε, όμως, ρωγμές ανασφάλειας. Χαμογελάει, όχι άσκοπα, όχι υπερβολικά θερμά, και δείχνει να το εννοεί. Ομορφη χωρίς να είναι θεαματική, με βέρο αγγλικό class, η Κίρα Νάιτλι σε πείθει με κάποιον τρόπο ότι η απότομη άνοδος στα επάνω πατώματα του κινηματογραφικού χρηματιστηρίου δεν θα της προκαλέσει ίλιγγο.
Η αλήθεια είναι ότι ζαλίζεται λίγο όταν διασχίζει το κόκκινο χαλί. «Μισώ τα σχόλια της επόμενης μέρας σχετικά με την εμφάνισή μας. Ξέρετε, δεν είμαι η γυναίκα-θαύμα. Και οι αδύνατοι άνθρωποι έχουν ανασφάλειες». Πόσω μάλλον όταν τους κατηγορούν για ανορεξία. Εννοείται ότι στο συγκεκριμένο δημοσίευμα η Νάιτλι απάντησε με μήνυση για δυσφήμηση εναντίον της εφημερίδας. Και με ένα τόπλες εξώφυλλο σε αμερικανικό περιοδικό, που το τόλμησε «επειδή μπορούσε». Οσον αφορά το κόκκινο χαλί, τουλάχιστον εκείνο της απονομής των Χρυσών Σφαιρών το γλίτωσε για φέτος. Παρόλο που ήταν υποψήφια για την ταινία Εξιλέωση, είχε αποφασίσει να μην παραστεί στη λουσάτη τελετή (που τελικώς περιορίστηκε σε μια σύντομη συνέντευξη Τύπου), στηρίζοντας τους χιλιάδες απεργούς σεναριογράφους του Χόλιγουντ - και τη μητέρα της που ανήκει σε αυτούς.
Θα μιλήσουμε με αφορμή την Εξιλέωση, λοιπόν (που, παρεμπιπτόντως, κέρδισε Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Δραματικής Ταινίας). Ενα ρομαντικό δράμα της εποχής του Β Παγκοσμίου Πολέμου, σε σκηνοθεσία Τζο Ράιτ, ο φακός του οποίου (αν όχι και ο ίδιος!) φαντάζει αθεράπευτα ερωτευμένος μαζί της. Στα πλάνα του η πρωταγωνίστριά του δεσπόζει σαν μοντέλο κορυφαίου σχεδιαστή: η Κίρα ημίγυμνη, βυθίζεται στα νερά ενός σιντριβανιού, μπροστά στο σαστισμένο βλέμμα του συμπρωταγωνιστή Τζέιμς Μάκαβοϊ. Η Κίρα κατεβαίνει μεγαλόπρεπα τις σκάλες, τυλιγμένη σε αρχοντικά σατέν. Η Κίρα, προφίλ, με τον καπνό του τσιγάρου να αιωρείται σαν ανήσυχη σκέψη επάνω από το ωραίο της κεφάλι. Η ηρωίδα της, μια πληγωμένη πριγκίπισσα, είναι αληθινή και φανταστική ταυτόχρονα: πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματος που έγραψε η μικρή της αδελφή, σε μια προσπάθεια να εξιλεωθεί για τον φθόνο της, που συνέτριψε τη ζωή δύο ανθρώπων, της μεγάλης αδελφής και του αγαπημένου της. Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζεται σε ταινία εποχής με τον ίδιο σκηνοθέτη, μετά την επιτυχημένη Περηφάνια και προκατάληψη.
Κίρα Νάιτλι: Το συναίσθημά μου απέναντι σε αυτές τις ταινίες ήταν παρόμοιο. Μου αρέσουν πολύ οι ρόλοι που διαδραματίζονται στο παρελθόν, επειδή προτιμώ τη φαντασία από την πραγματικότητα και το ταξίδι στον χρόνο μου επιτρέπει να ξεφεύγω από τη σύγχρονη καθημερινότητα. Η μοναδική δυσκολία είναι ότι χρειάζεται να κάνεις έρευνα για τις συνθήκες της εποχής στην οποία ξετυλίγεται η ιστορία.
Εικόνες: Τι είδους έρευνα έκανες για την Εξιλέωση;
Καταρχάς υπάρχει το ομώνυμο βιβλίο (βάζει τα γέλια). Αλλά υπάρχει κι άλλο βιβλίο με τίτλο Βρετανία 1939-1945, από το οποίο έμαθα τα πάντα για εκείνη την περίοδο. Ακόμα και η υποκριτική μας είναι στο στιλ των ταινιών του 40. Αυτό το βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρον, γιατί δεν συμβαίνει συχνά.
Ποιες είναι οι διαφορές με τη σύγχρονη υποκριτική;
Στα 40s οι ήρωες εμφανίζονταν άκαμπτοι. Τα συναισθήματά τους ήταν βαθιά κρυμμένα. Λογικά, γιατί οι άνθρωποι τότε δεν πήγαιναν σε ψυχολόγους! Οι διάλογοι ήταν ταχύτεροι, η εκφορά του λόγου κρυστάλλινη.
Οι ρομαντικοί ρόλοι που σου αρέσουν αντανακλούν την προσωπικότητά σου;
Ελάχιστα.
Δεν είσαι καθόλου ρομαντική, δηλαδή;
Αποκλείεται να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση! Κοιτάξτε, πρέπει να είμαστε ρεαλιστές σχετικά με τους ρόλους των γυναικών στο σινεμά. Δεν υπάρχουν και πολλοί, συνήθως υποδυόμαστε το ερωτικό αντικείμενο του πόθου.
Εξακολουθείς να νιώθεις έκπληκτη από την επιτυχία σου, όπως δήλωνες παλιά;
Φυσικά. Στον κινηματογράφο ποτέ δεν ξέρεις τι θα πάει καλά και τι όχι. Μακάρι να υπήρχε η συνταγή για την τέλεια ταινία. Και θα ήταν γελοίο να πίστευα πως είμαι άψογη και λογικά έχω επιτυχία. Υπάρχει μεγάλη δόση τύχης σε όλο αυτό που συμβαίνει, το ξέρω. Πάρτε τους Πειρατές της Καραϊβικής, για παράδειγμα. Ολοι γελούσαν με την ιδέα να γίνει ταινία, ήταν ένα από τα θέματα στο πάρκο της Disney, για όνομα του Θεού! Εγώ πήρα μέρος τότε γιατί δεν είχα άλλη πρόταση. Και έγινε χαμός. Η Περηφάνια και προκατάληψη; Ολοι αναρωτιόνταν ποιος θα ενδιαφερόταν να δει μία ακόμα εκδοχή της, ειδικά έπειτα από τη θαυμάσια σειρά του BBC. Τελικά, πήγε πολύ καλά. Ομως, το ζήτημα δεν είναι πάντα εμπορικό. Μια ταινία μπορεί να επηρεάσει καλλιτεχνικά ολόκληρο το σινάφι μας ή να γεννήσει εκατοντάδες συζητήσεις ανάμεσα στους θεατές χωρίς να φέρει τρελά λεφτά.
Θα έλεγες ότι βρίσκεσαι στο σημείο που είχες ονειρευτεί όταν ξεκίνησες;
Ονειρευόμουν την επιτυχία αλλά όχι τη διασημότητα. Δεν είναι το ίδιο πράγμα. Η σκέτη φήμη μπορεί να σε αφήσει εντελώς άδειο μέσα σου. Ομως το να επιτυγχάνεις καλλιτεχνικά θαύματα, έστω κι αν παραμένεις σχετικά ανώνυμος, το βρίσκω θαυμάσιο. Αν το είχα αυτό και δεν είχα εμπορική επιτυχία, θα κέρδιζα χρήματα σερβίροντας καφέδες. Προσωπικά, βρίσκω την υστερική παρενόχληση των παπαράτσι και των ΜΜΕ ανόητη, ακόμα και επικίνδυνη για τη ζωή ορισμένων. Στο τέλος κάποιος θα τραυματιστεί σοβαρά. Ζητάτε τη διασημότητα; Περιμένετε να δείτε πώς είναι να σε κυνηγούν!
Το ότι σε τοποθετούν σε λίστες τύπου «η πιο επιθυμητή εργένισσα», «η πιο σέξι σταρ» κλπ. τι επίδραση έχει επάνω σου;
Καμία απολύτως. Είναι μπούρδες! Ποιος πιστεύει πραγματικά αυτές τις μ...; Αυτοί οι «τίτλοι» δεν έχουν σχέση με την ταυτότητά σου. Είμαι ηθοποιός, αυτό κάνω. Το να σε αγαπούν οι φίλοι και η οικογένειά σου είναι υπέροχο, τα γκάλοπ δεν σημαίνουν τίποτα όμως. Βέβαια, είναι ευγενικό από πλευράς τους που δεν με αποκαλούν άσχημη!
Περίμενες ότι θα γινόσουν το «πρόσωπο» του αρώματος της Chanel;
Οχι, όχι (γελάει). Δε νομίζω να είχα προσέξει ποτέ τις διαφημίσεις των αρωμάτων. Απλώς, όταν μου το πρότειναν, είπα «α, τι ωραία σύμπτωση, αυτό το άρωμα φοράω, οπότε δεν χρειάζεται καν να πω ψέματα ότι μου αρέσει!». Και το φόρεμα της Chanel που φόρεσα στην επίσημη πρεμιέρα της Εξιλέωσης μου άρεσε επίσης, ευχαριστώ πολύ.
Πώς ορίζεις την κομψότητα;
Για μένα είναι μία ακόμα πλευρά της φαντασίας. Λατρεύω να ντύνομαι όμορφα, αν και δεν με θεωρώ fashion freak.
Κάπου διάβασα μια δήλωση της μητέρας σου ότι γεννήθηκες 40 ετών.
45, για την ακρίβεια! Τι εννοούσε; Κάτι σχετικό με τη φοβερή ωριμότητά μου ως μωρό, υποθέτω. Ή με το γεγονός ότι δεν πολυβγαίνω. Δεν είμαι ακριβώς party animal. Προτιμώ να μένω σπίτι και να διαβάζω, μια και δεν έχω τηλεόραση.
Δεν έχεις τηλεόραση;
Οχι, συγνώμη! Βλέπω καμιά δραματική ταινία σε DVD, στον υπολογιστή μου. Σας το συνιστώ, είναι ευκολότερο. Και λιγότερο επώδυνο, γιατί το επίπεδο της τηλεόρασης είναι φριχτό.
Το ερωτευμένο ζευγάρι της Εξιλέωσης χτυπιέται από την ανθρώπινη ζήλια αλλά και από τη μοίρα. Εσύ πιστεύεις στη μοίρα;
Ενδιαφέρουσα ερώτηση... Καταρχάς, δεν είμαι καθόλου θρήσκα. Πιστεύω σε έναν ηθικό κώδικα, στο σωστό και το λάθος. Νομίζω πως μπορείς να διαθέτεις ηθική χωρίς να διαθέτεις θρησκεία. Αρα, πιστεύω στο ανθρώπινο πνεύμα. Στη μοίρα, όχι, δεν νομίζω.
Οι υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες και τα Οσκαρ σημαίνουν κάτι για σένα;
Σίγουρα μέσα από αυτές καθρεφτίζεται η επιδοκιμασία κάποιων σημαντικών ανθρώπων του χώρου για τη δουλειά μου. Κι αυτό το χαίρομαι πολύ. Ομως τα βραβεία δεν είναι αυτοσκοπός για μένα. Η αυθεντική απόλαυση προέρχεται πάντα από τη δημιουργικότητα που νιώθεις την ώρα που γυρίζεται η ταινία, όχι από τη σκέψη ότι πιθανώς να είναι φτιαγμένη για τα Οσκαρ.
Κίρα Νάιτλι...
Γεννήθηκε τον Μάρτιο του 1985 σε ένα προάστιο του Λονδίνου.
Ζήτησε ατζέντη στα τρία, πήρε τον πρώτο της ρόλο στα εννιά και γύρισε την πρώτη της τόπλες σκηνή στα 15.
Ηταν η σωσίας της Νάταλι Πόρτμαν στο Επεισόδιο 1 του Πολέμου των Αστρων (1999).
Είναι δυσλεξική.
Ως παιδούλα φορούσε ειδικά γυαλιά ώστε να μπορεί να διαβάζει.
Εχει διδαχτεί χορό αλλά δεν μπορεί να τραγουδήσει.
Συλλέγει παπούτσια.
Είναι κολλητή της Σιένα Μίλερ.
Δεν σκοπεύει να μετακομίσει από το Λονδίνο στο Χόλιγουντ.
Το πράσινο σατέν φόρεμα με το οποίο εμφανίζεται στην Εξιλέωση ψηφίστηκε από τους θεατές ως το ωραιότερο όλων των εποχών.
Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, το 2007 κέρδισε 9 εκατομμύρια δολάρια.
Εχει προταθεί δις για Χρυσή Σφαίρα Ερμηνείας (Περηφάνια και προκατάληψη, Εξιλέωση) και μία για Οσκαρ (Περηφάνια και προκατάληψη).