Χιου Τζάκμαν - the man from oz

09.04.2007
Τραγουδάει και χορεύει στη θεατρική σκηνή κι είναι υπόδειγμα οικογενειάρχη στην ιδιωτική του ζωή, ενώ στο σινεμά έχει γίνει πια διάσημος σαν ζωντανός κόμικς ήρωας. Ο πολυτάλαντος Χιου Τζάκμαν σκοράρει όμως φέτος διπλά στη μεγάλη οθόνη, με το νέο X-Men και το πολλά υποσχόμενο Fountain...

Τραγουδάει και χορεύει στη θεατρική σκηνή κι είναι υπόδειγμα οικογενειάρχη στην ιδιωτική του ζωή, ενώ στο σινεμά έχει γίνει πια διάσημος σαν ζωντανός κόμικς ήρωας. Ο πολυτάλαντος Χιου Τζάκμαν σκοράρει όμως φέτος διπλά στη μεγάλη οθόνη, με το νέο X-Men και το πολλά υποσχόμενο Fountain...

Πριν από δύο χρόνια, η καλλιτεχνική και εισπρακτική φούσκα του πολυδάπανου Van Helsing κόντεψε να του κοστίσει την κινηματογραφική καριέρα που επιμελώς έχτιζε. Ευτυχώς, η ζημιά για τον Χιου Τζάκμαν δεν ήταν ανεπανόρθωτη. Γιατί ο ψηλός Αυστραλός που φιγουράρει κατ εξακολούθηση στις λίστες των 50 ομορφότερων πρωταγωνιστών και ταυτίστηκε με τον «σιδερένιο» κόμικς ήρωα Wolverine υπήρξε εξαιρετικά παραγωγικός τα δύο χρόνια που απουσίασε από τη μεγάλη οθόνη.

Πρώτος κινηματογραφικός καρπός αυτής της εντατικής δουλειάς το X-Men: Η Τελική Αναμέτρηση του Μπρετ Ράτνερ. «Γνωρίζω ανθρώπους με χρωματισμένα τατουάζ του Γούλβεριν στις πλάτες τους. Ευχαριστώ το Θεό που τα πήγα καλά, γιατί αν είχα αποτύχει, θα με έφτυναν στο δρόμο». Στις συνεντεύξεις του ο Τζάκμαν υποστηρίζει θερμά κάθε ταινία του, πόσο μάλλον την ενσάρκωση για τρίτη φορά ενός χαρακτήρα που όχι μόνο του έδωσε μια θέση ανάμεσα στους διάσημους action men του κινηματογράφου, αλλά και ένα πιθανό φιλμ χτισμένο πάνω του (το σενάριο του Wolverine βρίσκεται στα σκαριά), με τη δική του υπογραφή στην παραγωγή.

Βέβαια, στην ιδιωτική του ζωή δεν θα ερχόταν ποτέ στα χέρια, παρά μόνο αν κάποιος εξαντλούσε την υπομονή του ή έβλαπτε την οικογένειά του («είμαι παθιασμένος άνθρωπος και δεν χρειάζεται να πολυσκεφτώ τι θα έκανα αν έβλαπταν την Ντεμπ ή τον γιο μου»). Μετά το X-Men πολλοί τον σύγκριναν με τον Κλιντ Ιστγουντ. Μάλλον όμως είναι μόνο ο ρόλος... «Επειδή ο πατέρας μου με μεγάλωσε, ώστε να μην μπω εδώ μέσα καπνίζοντας και σπάζοντας τα πάντα να πω: What the f... do you want?; Who the hell do you think you are?, νομίζω ότι έχω ένα στοιχείο ευγένειας». Το σκληρό ταμπεραμέντο του Dirty Harry ήταν η πηγή της έμπνευσης- πέρα από τα κοινά χαρακτηριστικά στην εξωτερική εμφάνιση- για τα στοιχεία που θα ενσωμάτωνε στον θυμωμένο Wolverine. Υπήρξε, παρ όλα αυτά, ένα μέρος από τα προσωπικά του βιώματα που τον έφερε κοντά στον χαρακτήρα του μοναχικού επαναστάτη αουτσάιντερ. Ηταν η διάλυση της οικογένειάς του στην αρχή της εφηβείας του και ο θυμός που από τότε τρύπωσε μέσα του («μπορώ να χάσω κάθε αίσθηση λογικής κι αυτό με φοβίζει - είναι όμως και ό,τι με δένει με τον χαρακτήρα του Wolverine»). Ο Χιου Τζάκμαν γαλουχήθηκε με εμφανή την επιρροή στην προσωπικότητά του ενός αυστηρών αρχών πατέρα, που ανέλαβε να αναθρέψει μόνος τα παιδιά του.

Γεννημένος στις 12 Οκτωβρίου του 1968 στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας από Αγγλους γονείς, ο Χιου Μάικλ, ο «Βενιαμίν» της οικογένειας Τζάκμαν που περιλάμβανε πέντε παιδιά, ανακάλυψε νωρίς την καλλιτεχνική του φύση. Η αυστηρότητα του πατέρα, που απαιτούσε καθωσπρέπει διαγωγή εντός και εκτός σπιτιού, του έκανε αρχικά δύσκολη τη ζωή, όπως και στα αδέρφια του. Δεν τον εμπόδισε, όμως, να πάρει μέρος σε μιούζικαλ και άλλα σχολικά θεατρικά ήδη από την ηλικία των 5 χρόνων. Στα 12-13 του, το οικοδόμημα της πολυμελούς εστίας καταρρέει, καθώς η μητέρα του τους εγκαταλείπει και πηγαίνει στην Αγγλία, με αποτέλεσμα η μεταξύ τους σχέση να κλονιστεί σφοδρά. Μεγαλώνοντας, ο Χιου θα μάθει να παίζει πιάνο, βιολί και κιθάρα, αλλά οτιδήποτε εκτός... μορφωτικού πλαισίου, πρέπει να το αποκτήσει μόνος του, καθώς ο πατήρ Τζάκμαν είναι αδιάλλακτος: καθένα από τα παιδιά οφείλει να εργαστεί, αν επιθυμεί περισσότερα υλικά αγαθά.

Καλός στο σχολείο, θα πάρει το απολυτήριό του από το πρωτοκλασάτο Knox Grammar School για να φοιτήσει στο University of Technology, με την προοπτική να γίνει δημοσιογράφος. Παίρνοντας το πτυχίο συνειδητοποιεί πως δεν του περισσεύει πάθος για τη δημοσιογραφία. Αντ αυτού, το ένστικτό του τον οδηγεί στο Actors Centre του Σίδνεϊ (παράλληλα αναλαμβάνει διάφορες δουλειές, είτε ως κλόουν είτε ως... κοάλα στην υπηρεσία του Ιδρύματος για τα Εθνικά Πάρκα και τα Αγρια Ζώα της Αυστραλίας) και σύντομα του προσφέρεται ένα συμβόλαιο για την τηλεοπτική σειρά «Νeighbours». Δεν το υπογράφει, όμως, ποτέ και γράφεται στην Ακαδημία Υποκριτικής Τέχνης του Περθ. Μετά από την αποφοίτησή του το 94, παίρνει το βάπτισμα του πυρός στην αυστραλιανή θεατρική παραγωγή της «Πεντάμορφης Και Του Τέρατος» και εμφανίζεται σε σαπουνόπερες, μίνι σειρές και αστυνομικά δράματα της TV. Στη σειρά «Corelli» γνωρίζει την ηθοποιό και κατά οχτώ χρόνια μεγαλύτερή του Ντέμπορα Λι Φάρνες, για χάρη της οποίας θα αφήσει πίσω του την εργένικη ζωή το 96 (μαζί θα υιοθετήσουν δυο παιδιά, τον Οσκαρ και την Αβα Ελιοτ).

Παράλληλα με την τηλεοπτική του καριέρα, οι ερμηνείες του στο θέατρο τον βγάζουν έξω από τα όρια της αυστραλιανής ηπείρου: η μουσική εκδοχή του «Sunset Βoulevard» δια χειρός Τρέβορ Ναν τον οδηγεί στο Λονδίνο (ύστερα από επίμονο κυνήγι του ίδιου),στην άκρως επιτυχημένη αναβίωση του «Οklahoma!» στο Εθνικό Θέατρο (κέρδισε μία υποψηφιότητα για βραβείο Ολίβιε). Πίσω στην πατρίδα το ρίχνει στις ταινίες (Paperback Hero, Erskineville Kings), ενώ η τύχη του έχει αρχίσει να δουλεύει προς άλλη κατεύθυνση. Οι παραγωγοί του X-Men, έχοντας δει την περφόρμανς του στο «Οklahoma!», τον καλούν για δοκιμαστικά προκειμένου να πάρει τη θέση του Ντάγκρεϊ Σκοτ, που καθυστερούσε στα πλατό της Επικίνδυνης Αποστολής 2. Υστερα από αλλεπάλληλα τεστ και αφού ο Μπράιαν Σίνγκερ πείστηκε πως ο μελαχρινός Αυστραλός έκανε για Wolverine, ο «χρυσός» ρόλος ήταν δικός του. «Καθώς ήμουν άγνωστος για να πάρω έναν ρόλο σαν κι αυτόν, έπρεπε να περάσω από όλα τα στάδια της έγκρισης» φανερώνει αργότερα. «Πίστευα πως το να υποδυθείς κάποιον που είναι ακόμα εν ζωή -όπως ο Γουίλ Σμιθ τον Μοχάμεντ Αλι- αποτελούσε διπλή πίεση, αλλά τελικά το να υποδύεσαι κάποιον πάνω από τη ζωή στο μυαλό τόσων πολλών ανθρώπων και είδωλο για τόσους ενήλικες είναι ακόμα πιο δύσκολο».

Την επιτυχία του στο Χόλιγουντ ο Χιου Τζάκμαν αποφάσισε να την συνοδεύσει με ρόλους που θα τον έβγαζαν από την παγίδα της τυποποίησης. Εγινε ρομαντικός ήρωας για τις ανάγκες των αισθηματικών κομεντί Ζητείται Πιστό Αρσενικό και Kate & Leopold (του χάρισε μία υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα) και εκμεταλλεύτηκε την πιο σέξι και περιπετειώδη πλευρά του στο Κωδικός: Swordfish. «Αγαπώ την ηθοποιία, τρέφω απέραντο σεβασμό γι αυτήν, αλλά το να ζεις για τρεις μήνες αρνούμενος την ίδια σου τη ζωή και την πατρική σου ιδιότητα, ώστε να τα δώσεις όλα για να γίνεις ένας χαρακτήρας, είναι πολύ υψηλό τίμημα. Και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να το πληρώσεις» είχε δηλώσει μετά τα γυρίσματα της ταινίας του Σίνγκερ. Κι όμως, έκανε το παράπτωμα και δεύτερη και τρίτη φορά. Μεσολάβησαν ένας ρόλος στη θεατρική σκηνή της Νέας Υόρκης («Carousel At Carnegie Ηall»), η απόρριψη από τον ίδιο της συμμετοχής του στο Σικάγο (ο Τζάκμαν πίστευε και πιστεύει ακράδαντα πως ήταν πολύ νέος για να υποδυθεί τον δικηγόρο Μπίλι Φλιν), η υποψηφιότητα του για Τζέιμς Μποντ κι ένα εκρηκτικό ντεμπούτο στο Μπρόντγουεϊ στο μιούζικαλ «Τhe Boy From Οz», όπου υποδύθηκε τον ομοφυλόφιλο τραγουδιστή και χορευτή Πίτερ Αλεν. Το 2004, είχε το βραβείο Τόνι στο τσεπάκι του.

Χαλάλι, λοιπόν, που το πρώτο blockbuster το οποίο στηρίχτηκε στους ώμους του (Van Helsing) θρυμματίστηκε υπό το βάρος της αταλαντοσύνης του Στίβεν Σόμερς. Στη νέα κινηματογραφική σεζόν, ο Χιου έχει ετοιμάσει θριαμβευτική επάνοδο: The Fountain του Ντάρεν Αρονόφσκι, Scoop του Γούντι Αλεν και The Prestige του Κρίστοφερ Νόλαν, μαζί με τις ταινίες κινουμένων σχεδίων Happy Feet και Flushed Away. Ως Τομ ψάχνει την αιώνια νιότη στο πολυαναμενόμενο Fountain, που ξαναγράφτηκε από τον Αρονόφσκι μετά από την αποχώρηση του Μπραντ Πιτ και αναπροσαρμόστηκε σε μια χαμηλότερου κόστους παραγωγή (35 εκατομμύρια δολάρια από 90 που ήταν αρχικά), με τη Ρέιτσελ Βάις στον ρόλο της Ιζι. Για τις ανάγκες της ταινίας, ο Τζάκμαν ξύρισε το κεφάλι και το στήθος του. Ο Τομ είναι ένας άλλος Οδυσσέας, που «διασχίζει» 1.000 χρόνια σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους αναζητώντας το Δέντρο της Ζωής, τη μυθική οντότητα που χαρίζει την αθανασία σε όποιον δοκιμάσει τους καρπούς του. Τον παρακινεί η αγάπη του για τη γυναίκα του που πεθαίνει, και το βάρος της επικής του αναζήτησης σηκώνει ένας αφοσιωμένος στους στόχους του ηθοποιός.

ΑΝΤΑ ΔΑΛΙΑΚΑ