Από αυτοκαταστροφικός loner, τυχερός σύζυγος. Από ζητιάνος performer, ηθοποιός αξιώσεων. Από δευτεραγωνιστής, χολιγουντιανός «παίκτης» σε ταινίες σαν τον Κώδικα Da Vinci. Ο Πολ Μπέτανι βρήκε τον σωστό κωδικό...
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΥ ΛΥΚΟΥΡΓΟΥ
Οι άρρωστοι σινεφίλ βρίσκουν πρώτοι τους αφανείς ήρωες στις ταινίες: τους «δευτεραγωνιστές» πίσω από τις καλοφωτισμένες ερμηνείες των σταρ. Με τα χρόνια, κάποιοι από αυτούς εξαφανίζονται προτού ακόμα λάμψουν, άλλοι χτίζουν μια καριέρα και ελάχιστοι φτάνουν ως τα Οσκαρ. Ο Πολ Μπέτανι ανήκει στη δεύτερη κατηγορία... αλλά ως πότε;
Ελάχιστοι είχαν δει το Gangster No1, και ακόμα λιγότεροι τον είχαν προσέξει ως τυχοδιώκτη ποιητή στον Θρύλο Ενός Ιππότη. Ειρωνεία, μα ο Πολ Μπέτανι άφησε τη στάμπα του στη σινεφίλ συνείδηση παίζοντας τον... αόρατο φίλο του Ράσελ Κρόου στο Ενας Υπέροχος Ανθρωπος. Δίπλα στον Αυστραλό σταρ επανέλαβε άλλον έναν συντροφικό ρόλο στο Master And Commander, την εποχή που ο Τρίερ τον επιλέγει για πρωταγωνιστή στο Dogville.
Μετά όμως από μία αποτυχημένη προσπάθεια στη ρομαντική κομεντί (στην Ελλάδα το Wimbledon πήγε κατευθείαν στο βίντεο), ο Βρετανός καρατερίστας αποφασίζει να αλλάξει ρότα, αποκαλύπτοντας... τον κακό του εαυτό. Στο Firewall ερμηνεύει τον ψυχρό εκτελεστή που τα βάζει με τον Χάρισον Φορντ, ενώ στον Κώδικα Da Vinci γλιστράει κάτω από την κάπα του καλόγερου που κάνει τα πάντα για να προστατέψει το μυστικό των Opus Dei.
«Δεν ήταν συνειδητή απόφαση να παίξω τον κακό σε δύο συνεχόμενες ταινίες» ομολογεί. «Δεν είμαι τόσο καλός στη στρατηγική της καριέρας μου. Απλώς ο Ρον Χάουαρντ με πήρε τηλέφωνο και μου πρότεινε έναν ρόλο, πολύ διαφορετικό και πιο σκοτεινό από την προηγούμενη συνεργασία μας στον Υπέροχο Ανθρωπο. Επιπλέον, θα ήταν για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου που έσπασε όλα τα ρεκόρ πωλήσεων στον κόσμο. Δεν λες «όχι» σε τέτοια πρόταση. Λέγοντας ότι ξέρεις απέξω το υλικό, κλείνεις το τηλέφωνο, τρέχεις, αγοράζεις το βιβλίο και το διαβάζεις απνευστί...».
Για να μεταμορφωθεί σε αλμπίνο καλόγερο, εκτός από το τρίωρο καθημερινό μακιγιάζ (κατά τη διάρκεια του οποίου, ο Μπέτανι αποκαλούσε αυτοσαρκαστικά τον εαυτό του «Ανάμνηση Μιας Γκέισας»), πέρασε διάφορες περιπέτειες. «Το οξυζενέ που χρησιμοποίησαν αρχικά έκαψε το κεφάλι μου, οπότε πρότεινα να με ξυρίσουν και να φορέσω περούκα. Προσπαθήστε όμως να περάσετε τον έλεγχο για παράνομους μετανάστες στο αεροδρόμιο JFK με ξυρισμένο κεφάλι, λευκές βλεφαρίδες και ένα διαβατήριο με την κανονική σας φωτογραφία...».
Μετά την εμπειρία του γρονθοκοπώντας τον... Ιντιάνα Τζόουνς («ήμουν 8 χρονών όταν είδα τον Πόλεμο Των Αστρων, οπότε συγχωρέστε μου το απόλυτο δέος») και απειλώντας τον επίσημο αγαπημένο της Αμερικής Τομ Χανκς, η μεγαλύτερη ανησυχία όσων τον εκτιμούν είναι μήπως οι χολιγουντιανοί ρόλοι τον τυποποιήσουν. «Λίγα χρόνια πριν θα ανησυχούσα» παραδέχεται. «Τώρα με απασχολεί ποιος έχει σειρά να αλλάξει πάνες» γελάει, αναφερόμενος στο τρίχρονο Στέλαν, το γιο που έχει αποκτήσει με την Τζένιφερ Κόνελι, αλλά και στη συμφωνία του ζευγαριού να δουλεύουν με βάρδιες. Αν... σοκάρει αυτή η οικογενειακή αναφορά από έναν υποθετικά φιλόδοξο ηθοποιό, ίσως μία μικρή ιστορική αναδρομή βοηθήσει: ο Μπέτανι το έσκασε 16 χρονών από το σπίτι, όταν σκοτώθηκε ο μικρότερος αδελφός του και ο πατέρας του τους παράτησε για να ζήσει μ έναν άντρα. Εμενε κάτω από γέφυρες και τραγουδούσε με την κιθάρα του για λίγες δεκάρες. Το να γραφτεί σε σχολή υποκριτικής ήταν μια «πράξη απελπισίας» και η πρώτη επιτυχία ήταν επιταγή για κοκαϊνη και άσωτη, αυτοκαταστροφική ζωή. «Οταν γεννήθηκε ο γιος μου καθάρισα εντελώς και ο πρώτος μήνας της ζωής του ήταν η αναγέννησή μου».
Τι κάνει τώρα; Πρόβες για τον ρόλο του Joker στο σίκουελ του Batman Begins. «Πιάνει και την κιθάρα στα πάρτι και οι γυναίκες μαζεύονται σαν μύγες» χαριτολογεί εκνευρισμένα ο Dogville συμπρωταγωνιστής και νονός του γιου του Στέλαν Σκάρσγκαρντ. «Στο σπίτι τους τραγουδάνε οικογενειακά - The Von Bettanies!. Τον μισώ. Τα έχει όλα...».