Αριστουργηματική αλληγορία του μέλλοντος, φανταστικό δράμα για τις κοινωνικές ανισότητες και τους ταξικούς αγώνες, προφητικό δοκίμιο για την τεχνολογική πρόοδο ή απλώς μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.
Γνήσιο δείγμα του γερμανικού εξπρεσιονισμού και των ελευθεριών που γέννησε η βραχύβια Δημοκρατία της Βαϊμάρης, το φιλμ του Φριτς Λανγκ ξεδιπλώνει την, καταρχήν απλοϊκή σύγκρουση ανάμεσα στον σκληρό άρχοντα μιας παραδεισένιας Μητρόπολις που ζει στην χλιδή και την ανεμελιά και στους εξαθλιωμένους εργάτες που δουλεύουν κάτω από την γη διασφαλίζοντας την σωστή της λειτουργία.
Πέρα από την υπόθεση της όμως η «Μετρόπολις» δημιούργησε δεκάδες νέα εικαστικά, κινηματογραφικά και αισθητικά ρεύματα, ανοίγοντας επίσης με τα ειδικά εφέ και τα σκηνικά ένα ολοκαίνουργιο κόσμο συμβόλων που επρόκειτο και αντιγραφεί εκατοντάδες φορές.
Το εκπληκτικό με αυτή την ταινία είναι το ότι παραμένει συνεχώς νέα και πρωτοποριακή, αποκαλύπτοντας ένα σύνθετο κόσμο τεχνών και τεχνολογίας.
Η αυθεντική κόπια της όμως, αυτή που προβλήθηκε τον Ιανουάριο του 1927 είχε χαθεί και κανείς δεν είχε δει την οριστική εκδοχή έτσι όπως την είχε φανταστεί ο ίδιος ο Λανγκ, μέχρι πριν από τρία χρόνια. Τότε σε ένα αρχείο στην Αργεντινή βρέθηκε η πλήρης εκδοχή της ταινίας και το όραμα του Γερμανού σκηνοθέτη αποκαλύφθηκε.
Η επαναπροβολή της ξαναφέρνει στην επικαιρότητα ένα κινηματογραφικό επίτευγμα που όρισε την έννοια του μοντέρνου σινεμά.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗΣ