Μυστικός δείπνος για ... gay!

08.04.2008
Τι αντιδράσεις θα προκαλούσε ένα έργο τέχνης που απεικονίζει τον «Μυστικό δείπνο» του Λεονάρντο ντα Βίντσι ως «ομοφυλοφιλικό όργιο» και μια εικόνα της Σταύρωσης με έναν στρατιώτη να χτυπάει τον Χριστό ενώ ταυτόχρονα κρατάει τα γεννητικά του όργανα, αν εκτίθονταν στο μουσείο του Ρωμαϊκού Καθολικού Καθεδρικού Ναού της Βιέννης;

Τι αντιδράσεις θα προκαλούσε ένα έργο τέχνης που απεικονίζει τον «Μυστικό δείπνο» του Λεονάρντο ντα Βίντσι ως «ομοφυλοφιλικό όργιο» και μια εικόνα της Σταύρωσης με έναν στρατιώτη να χτυπάει τον Χριστό, ενώ ταυτόχρονα κρατάει τα γεννητικά του όργανα, αν εκτίθονταν στο μουσείο του Ρωμαϊκού Καθολικού Καθεδρικού Ναού της Βιέννης;

Οι διοργανωτές σίγουρα γνώριζαν ότι το τόλμημα ήταν ριψοκίνδυνο, αλλά ... σίγουρα δεν ήταν και έτοιμοι για μπαράζ εξαγριωμένων μηνυμάτων και των εκκλήσεων για διακοπή της έκθεσης από καθολικούς της Αυστρίας, της Γερμανίας ακόμα και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή:
Δημιουργός των αμφιλεγόμενων αυτών έργων είναι ο Αυστριακός Alfred Hrdlicka (Κομμουνιστής και αθεϊστής, ο Hrdlicka έχει δηλώσει ότι η Βίβλος είναι το πιο συγκλονιστικό βιβλίο που έχει διαβάσει ποτέ), τον οποίο και οι υπεύθυνοι της έκθεσης θέλησαν να τιμήσουν για τα 80ά του γενέθλια με την αναδρομική έκθεση «Religion, Flesh and Ρower» (Θρησκεία, Σάρκα και Δύναμη).

Η ομοφυλοφιλική εκδοχή του Μυστικού Δείπνου, το κεντρικό έργο της έκθεσης, απεσύρθη άρον άρον μετά την πρώτη εβδομάδα αφήνοντας πίσω του έναν.. κενό μαύρο τοίχο.
Ενα άρθρο στη συντηρητική καθολική ιστοσελίδα Kreuz.net γράφει: «Η έκθεση δεν έπρεπε να γίνει ποτέ. Ο διευθυντής πρέπει να απολογηθεί γι αυτό στους καθολικούς όλου του κόσμου».

Αντιθέτως, ο διευθυντής του μουσείου, Bernard Boehler, υπερασπίζεται τον καλλιτέχνη,: «Θεωρούμε ότι ο Hrdlicka δικαιούται να αναπαριστά τους ανθρώπους με αυτόν τον σαρκικό και δραστικό τρόπο». Τονίζει ότι δεν ήταν ποτέ πρόθεση του μουσείου να προσβάλει τους ανθρώπους, αλλά ότι πρέπει να επιτρέπεται στην τέχνη να προκαλεί αντιπαραθέσεις.

«Δεν βλέπω κάτι βλάσφημο εδώ» σχολιάζει ο Boehler, δείχνοντας την εικόνα της Σταύρωσης. «Οι άνθρωποι μπορούν να φανταστούν ό,τι θέλουν». Είπε, βέβαια, ότι οι επισκέπτες άσκησαν κριτική στη συγκεκριμένη εικόνα, ενώ κάποιοι χριστιανοί προσεβλήθησαν από ένα γλυπτό του Ιησού στον σταυρό χωρίς πρόσωπο και ρούχο.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αναφέρει για το έργο του «Τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο, αποκατεστημένο από τον Πιερ Πάολο Παζολίνι», που απεικονίζει τους Αποστόλους να χοροπηδούν, να ξαπλώνουν πάνω στο τραπέζι και να αυνανίζουν ο ένας τον άλλο, ότι "αναπαράστησε τους άντρες με τέτοιο τρόπο επειδή δεν υπήρχαν γυναίκες στον πίνακα του Ντα Βίντσι, ενώ είπε ότι δεν είχε πρόθεση να πλήξει την Καθολική Εκκλησία(!)".

«Υπήρχε τεράστια αντίδραση στη σωματικότητα της έκθεσης. Για μένα, από την αρχή ήταν μεγάλη έκπληξη που το μουσείο ήθελε να παρουσιάσει το κομμάτι» απάντησε ο 80χρονος καλλιτέχνης, επαινώντας τον διευθυντή που στάθηκε «δυνατός».

Ο καρδινάλιος Christoph Schoenborn και αρχιεπίσκοπος της Βιέννης, που κατηγορήθηκε σε θρησκευτικό αμερικανικό μπλογκ από τον αρθρογράφο Ροντ Ντρέχερ («Δεν πίστευα ότι ο Schoenborn μπορούσε να επιτρέψει αυτό το σίχαμα ούτε για μισό δευτερόλεπτο»), απάντησε δια αντιπροσώπου σχετικά με την απόσυρση του έργου: «Δεν έχει σχέση με λογοκρισία, αλλά ανταποκρινόμαστε στον σεβασμό για το ιερό».

Γ.Ο