«Νόστος» στη μνήμη της Γουλανδρή

04.03.2008
Μία μεγάλη έκθεση ζωγραφικής με έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη και τίτλο «Νόστος» διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Η έκθεση ξεκινάει σήμερα και περιλαμβάνει περίπου 100 έργα μεικτής τεχνικής και ζωγραφικής, με τα οποία αποτυπώνεται η καλλιτεχνική πορεία του ζωγράφου από το 1980 έως τις μέρες μας.

Μία μεγάλη έκθεση ζωγραφικής με έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη και τίτλο «Νόστος» διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Η έκθεση ξεκινάει σήμερα και περιλαμβάνει περίπου 100 έργα μεικτής τεχνικής και ζωγραφικής, με τα οποία αποτυπώνεται η καλλιτεχνική πορεία του ζωγράφου από το 1980 έως τις μέρες μας.

Η έκθεση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της ιδρύτριας του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Ντόλυς Γουλανδρή και θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου.

Πρόκειται για έργα αντιπροσωπευτικά από πολυσυζητημένες ενότητες της γνώριμης δουλειάς του, όπως το «Αλφάβητο 24 + 1 Γράμματα», «Επεα πτερόεντα. Σημειώσεις στην Οδύσσεια», «Δώματα Νυκτός. Εικαστικό ταξίδι στο ποίημα του Παρμενίδη», «Ιστορία δύο πόλεων», «Το γράμμα που δεν έφτασε», «Fragile paintings», «Κίονες και πεσσοί», «Η κληρονομιά του Απόλλωνα», «Ανθη της πέτρας» (εικόνες πάνω στην ποίηση του Γ. Σεφέρη), «Τα κάτω άκρα» και «Πατριδογνωσία».

Η έκθεση, επίσης, περιλαμβάνει τις μνημειακές του συνθέσεις: ο «Χρησμός» (2003), τα «Εκατό πιάτα» (2005) και ο «Μεγάλος Νόστος» (2008), καθώς επίσης την εγκατάσταση «Αλφάβητο 24», που αποκαλύπτουν την εμμονή του καλλιτέχνη για την κατάκτηση νέων πλαστικών εκφραστικών μέσων. Σε γενικές γραμμές, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στο σύνολο του έργου του εστιάζει την προσοχή του στην ισοδύναμη σχέση της νοηματικής φόρτισης των έργων του και των ποιοτικών πλαστικών αξιών της ζωγραφικής του.

Οι εξπρεσιονιστικοί χειρισμοί και οι αφαιρετικές διατυπώσεις αποτελούν γνώριμα στοιχεία της ζωγραφικής του έκφρασης, ενώ η κριτική διάθεση και η στοχαστική ματιά τού επιτρέπουν τον άμεσο ή έμμεσο σχολιασμό της πραγματικότητας. «Τα έργα που εκτίθενται εδώ θα τα χαρακτήριζα ως κριτική νοσταλγία, κριτική επιστροφή στην πατρίδα ώστε να ανακαλύψουμε εκ νέου την ταυτότητά μας», λέει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, για να προσθέσει: «Τα τραγικά γεγονότα του περασμένου χρόνου, η καταστροφή της Ολυμπίας, ήταν κάτι που θεωρούσαμε αδύνατο να συμβεί, αλλά έγινε κι αυτό. Μια κοινωνία σαν τη δική μας, που επέτρεψε κάτι τέτοιο πρέπει να ξαναδεί το ποια είναι, την ταυτότητά της, έξω από συμβάσεις, στερεότυπα και παρωπίδες».

«Ο Νόστος», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Τάκης Μαυρωτάς στον κατάλογο της έκθεσης, «εκφράζει την πνευματική τόλμη και την εμμονή του Ψυχοπαίδη να ακροβατεί συνεχώς, άλλοτε στρέφοντας το βλέμμα του στις αιώνιες μορφές της τέχνης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και άλλοτε βυθιζόμενος στοχαστικά στη σύγχρονη πραγματικότητα».