Οι ηθοποιοί, ο σκηνοθέτης και οι άλλοι:
Η τραγωδία ανεβαίνει σε μετάφραση Τάσου Ρούσσου, η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Ιορδανίδη, τα σκηνικά επιμελήθηκε ο Άγγελος Αγγελής και τα κοστούμια η Αγνή Ντούτση. Τη χορογραφία υπογράφει ο Ισίδωρος Σιδέρης, ενώ τη μουσική επένδυση της παράστασης συνέθεσε ο Γιώργος Χριστιανάκης.
Τον ομώνυμο ρόλο κρατά ο Νικήτας Τσακίρογλου, τον Νεοπτόλεμο υποδύεται ο Νίκος Ψαρράς και τον Οδυσσέα ο Γιώργος Κέντρος. Κοντά τους οι Πέτρος Πετράκης (Ηρακλής) και Βασίλης Ρίσβας (έμπορος).
Χορός: Κώστας Γεωργίου, Θανάσης Δόβρης, Γιώργος Κολοβός, Στράτος Μενούτης, Πέτρος Πετράκης, Γιάννης Σιδεράς, Κων/νος Γιαννακόπουλος, Μανόλης Θεοδωράκης, Κων/νος Λάγκος, Όθων Μεταξάς, Βασίλης Ρίσβας, Γρηγόρης Σταμούλης, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Μανόλης Ίωνας, Θανάσης Μαργαρίτης, Γιώργος Νανούρης, Μανόλης Σειραγάκης.
Τι μας άρεσε:
- Η ερμηνεία του Νικήτα Τσακίρογλου, σε ένα έργο που βασίζεται αποκλειστικά στις υποκριτικές ικανότητες του πρωταγωνιστή. Πολύ εκφραστικός, με εσωτερικά crescendi, με σκηνική παρουσία και κίνηση που μαρτυρούσαν την εμπειρία του στο αρχαίο δράμα, αλλά και με άψογη εκφορά του λόγου, υποδύθηκε το Φιλοκτήτη, κατορθώνοντας να καθηλώσει, αλλά και να συγκινήσει τους θεατές που τον αποθέωσαν στο τέλος της παράστασης. Με τη δουλεμένη φωνή του -παλέτα ποικίλων ηχοχρωμάτων- απέδωσε την εναλλαγή των συναισθημάτων και τις ψυχολογικές μεταπτώσεις του ήρωα, τον πόνο, την ελπίδα, την απελπισία και την οργή.
- Ο Νίκος Ψαρράς κατόρθωσε να ανταποκριθεί αξιοπρεπώς με λιτότητα και ήθος στο ρόλο του νεαρού Νεοπτόλεμου, που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο καθήκον του προς τους Ελληνες και τη συμπόνοια του προς τον εξόριστο και πληγωμένο Φιλοκτήτη. Με σεβασμό στους κώδικες της τραγωδίας και ερμηνευτική καθαρότητα, ο Ψαρράς είχε κάποιες πολύ καλές στιγμές, δίνοντας υποσχέσεις για τη μελλοντική του πορεία στο χώρο του αρχαίου δράματος.
- Το σκηνικό του Αγγελου Αγγελή -με τους τεράστιους λίθους επάνω σε ένα μεταλλικό σκελετό και τη σπηλιά του Φιλοκτήτη στο βάθος της ορχήστρας- ενσωματώθηκε αρμονικά στο φυσικό σκηνικό του αρχαίου θεάτρου και πέτυχε να μεταφέρει το δέος και το φόβο που προκαλεί η θέα του άγονου και αφιλόξενου τόπου, όπου ο Φιλοκτήτης ζούσε εξόριστος επί δέκα χρόνια, αποκομμένος από κάθε ανθρώπινη παρουσία.
- Ο δεκαεπταμελής χορός των ανδρών πολεμιστών, καλογυμνασμένος, κινητικός και άρτια μουσικά προετοιμασμένος, ήταν ο τέταρτος πρωταγωνιστής της παράστασης. Μας κέρδισε με την εντυπωσιακή του είσοδο (σκαρφάλώσε στη σκαλωσιά που δέσποζε στο πίσω μέρος της ορχήστρας), ενώ με τη συντονισμένη ρυθμική του κίνηση και τις εύηχες φωνές, το πολυμελές σύνολο γέμιζε τη σκηνή με τη δυναμική του παρουσία, προωθούσε τη δράση και παρενέβαινε συμπληρώνονοντας το λόγο των πρωταγωνιστών.
Τι δεν μας άρεσε:
- Ο Γιώργος Κέντρος δε μας έπεισε υποδυόμενος τον πολυμήχανο Οδυσσέα που ενεργεί με βάση την αρχή ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Αν και το παρουσιαστικό του ταίριαζε στο ρόλο, βρήκαμε καπως επίπεδη την ερμηνεία του και το λόγος του στομφώδη.
- Βρήκαμε υπερβολικές κάποιες κινήσεις του χορού, ιδιαίτερα όταν η χορογραφία απαιτούσε να είναι όλοι συγκεντρωμένοι στο κέντρο της ορχήστρας σε τριγωνικό σχηματισμό.
Παραλειπόμενα:
- Στην πρεμιέρα του "Φιλοκτήτη" στην Επίδαυρο, ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Ιορδανίδης, αφιέρωσε τη βραδιά στη μνήμη της Ρένας Βλαχοπούλου, προς τιμήν της οποίας τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή.
- Στην παράσταση της Παρασκευής, 30 Ιουλίου, παρευρέθηκε και το ζεύγος Καρεμπέ - Σκλεναρίκοβα, που μία ημέρα πριν τη συμμετοχή του στην ολυμπιακή λαμπαδηδρομία στη Λάρισα, εμφανίστηκε στο Αρχαίο Θέατρο, τραβώντας επάνω του όλα τα φλας των φωτογράφων. Απ' ότι μάθαμε ήταν προσκαλεσμένοι του Θεσσαλικού Θεάτρου
- Την παράσταση μεταξύ άλλων παρακολούθησαν οι: Πέτρος Τατούλης, Νίκος Κούρκουλος, Περικλης Κούκος, Γιώργος Βουλγαράκης, Ζωή Λάσκαρη, Αλέξανδρος Λυκουρέζος, Μαργαρίτα Παπανδρέου, Βασίλης Νικολαίδης, Χρυσούλα Διαβάτη, Νόνικα Γαληνέα, Στέφανος Κυριακίδης, Πέτρος Φιλιππίδης, Πασχάλης Τσαρούχας, Μιχάλης Ρέππας, Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Νικαίτη Κοντούρη.
Ανθή Νταουσάνη, Γεωργία Οικονόμου