Ο "Βικτόρ" στη Θεσσαλονίκη

16.03.2004
Ένα έργο-σάτιρα για την υποκρισία και την κενότητα της αστικής τάξης ανεβαίνει από τις 19 Μαρτίου ως τις 4 Απριλίου στο Θέατρο της Μονής Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για το "Βικτόρ ή Τα παιδιά στην Εξουσία" του Γάλλου συγγραφέα Ροζέ Βιτράκ που παρουσιάστηκε με επιτυχία το χειμώνα στο Ανοιχτό Θέατρο.
Ένα έργο-σάτιρα για την υποκρισία και την κενότητα της αστικής τάξης ανεβαίνει από τις 19 Μαρτίου ως τις 4 Απριλίου στο Θέατρο της Μονής Λαζαριστών - Σκηνή Σωκράτης Καραντινός στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για το "Βικτόρ ή Τα παιδιά στην Εξουσία" του Γάλλου συγγραφέα Ροζέ Βιτράκ που παρουσιάστηκε με επιτυχία το χειμώνα στο Ανοιχτό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη.

Ο Βίκτορ Πομέλ, ένα υπερανεπτυγμένο παιδί-θαύμα, γιορτάζει τα ένατα γενέθλιά του, αν και έχει κιόλας ύψος 1,80μ. Το μέγεθός του, όμως, καθρεφτίζει και τα πνευματικά του χαρίσματα, τα οποία χρησιμοποιεί για να εκμεταλλευτεί και να γελοιοποιήσει τους άλλους. Ο μικρός έχει, παράλληλα, και κοινωνικές ανησυχίες, κάτι που αποδεικνύει σπάζοντας ένα από τα πανάκριβα βάζα της οικογένειας, εις ένδειξη "αδιαφορίας" προς τον υλισμό της μπουρζουαζίας.

Η μικρή Εστέρ Μανιό αποκαλύπτει κατά λάθος τη σχέση της μητέρας της με τον πατέρα του Βικτόρ. Λίγο αργότερα, έρχεται το ζεύγος Πομέλ μαζί με το ζεύγος Μανιό. Ο Βικτόρ απαλάσσεται των υποψιών, λόγω της πρόωρης ωριμότητάς του, και τη "νύφη" πληρώνει η μικρή Εστέρ. Επόμενη κίνηση του "δαιμόνιου" Βικτόρ είναι να αντιμετωπίσει το "παράνομο" ζευγάρι. Αρχίζει, τότε, έναν καταιγιστικό μονόλογο. Ολοι οι παρευρισκόμενοι αμήχανοι και μη μπορώντας να συνέλθουν από τα νέα των αποκαλύψεων, αρχίζουν να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει, μόνο όταν κάνει την είσοδό της η Ίντα Νεκρουά, που παρά την κομψότητά της, αποδεικνύεται άτομο με αρκετές ...ιδιαιτερότητες.

Ο πλέον αναγνωρισμένος συγγραφέας του κινήματος του σουρεαλισμού Ροζέ Βιτράκ θέλησε να ασκήσει έντονη κριτική στη γελοιότητα της αστικής τάξης. Ο Βιτράκ έγραψε το έργο το 1928 και το παρουσίασε τον ίδιο χρόνο (24 Δεκεμβρίου) στο Comedie des Champs-Elysee. Οι αρνητικές αντιδράσεις, όμως, οδήγησαν στο πρόωρο κατέβασμα του έργου από τις σκηνές.

Τα έργα του ανήκουν στο θέατρο του σουρρεαλισμού ή πρωτο-σουρρεαλισμού -που "γέννησε" το θέατρο του παραλόγου- και ενέπνευσαν τους μετέπειτα συγγραφείς του τελευταίου κινήματος (θυμηθείτε το "Βικτόρ" του Σάμιουελ Μπέκετ). Απορρίπτοντας τη σύγχρονή τους κουλτούρα, οι σουρρεαλιστές (όλων των ειδών τέχνης) επεδίωκαν το ασυνείδητο και το όνειρο, σαν την κεντρική έννοια της ζωής.

Στο "Βικτόρ" ο Βιτράκ χρησιμοποίησε προσχήματα και παιχνιδιάρικο ύφος για να αποκαλύψει και να επικρίνει αυτά ακριβώς που μισούσε. Το "αστικό δράμα σε τρεις πράξεις", όπως ο ίδιος το χαρακτήρισε, σίγουρα πέτυχε το σκοπό του, προσφέροντάς μας εκτός από άφθονο γέλιο, πάμπολλα εναύσματα για σκέψη και -γιατί όχι- για αυτοκριτική. Οπως και οι διάλογοί του, που φαίνονται απολύτως λογικοί, μέσα σε παραληρήματα τρέλας.

Συντελεστές:
Μετάφραση: Αλέξανδρος Κοέν
Σκηνοθεσία: Γιώργος Μιχαηλίδης
Σκηνικά-κοστούμια: Αγνή Ντούτση
Μουσική: Αντώνης Μιχαηλίδης

Παίζουν:
Βικτόρ: Δάνης Κατρανίδης, Κύριος Πομέλ: Ηλίας Λογοθέτης, Κυρία Πομέλ: Αφροδίτη Γρηγοριάδου, Κύριος Μανιό: Γιώργος Τσιτσόπουλος, Κυρία Μανιό: Ελένη Κρίτα, Στρατηγός: Δημήτρης Γιαννόπουλος, Λιλή: Λίνα Μαρκάκη, Εστέρ: Ανδρη Θεοδότου, Ιντα Νεκρουά: Γιώργος Στριφτάρης, Γιατρός: Χρύσανθος Καγιάς.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 19.00, Πέμπτη & Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 (λαϊκή) και 21.00, Κυριακή 19.00
Τιμές εισιτηρίων: ευρώ 20 (πλατεία), 14 (εξώστης), φοιτητικό: 12 (πλατεία), 9 (εξώστης), λαϊκή: 9.