Ο πίνακας, διαστάσεων 1,44 Χ 1,73 εκ., απεικονίζει τον αποκεφαλισμό του Ολοφέρνη, στρατηγού των Ασσυρίων, από την Ιουδήθ, τη βιβλική γοητευτική χήρα που κατάφερε να σώσει τους συμπατριώτες της, τους Ιουδαίους, από την επιδρομή των Ασσυρίων.
«Ο "Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ" πρέπει να θεωρείται ως ο σημαντικότερος πίνακας μεγάλου ζωγράφου που έχει βρεθεί, μέχρι στιγμής, τα τελευταία 20 χρόνια», υπογράμμισε ο Γάλλος ειδικός Ερίκ Τιρκά, κατά τη χθεσινή επίσημη παρουσίαση του έργου στο Παρίσι, συμπληρώνοντας ωστόσο με νόημα πως «ποτέ δεν θα υπάρξει ομοφωνία σχετικά με την ταυτότητα του πίνακα».
Ο Τιρκά είναι ο άνθρωπος που τα τελευταία δύο χρόνια έκανε όλες τις απαραίτητες ενέργειες συντήρησης και ταυτοποίησης του πίνακα χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα της σύγχρονης τεχνολογίας. Η θεματολογία, τα χρώματα, αλλά και η τεχνική ήταν τα βασικά στοιχεία που τον οδήγησαν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για έναν αυθεντικό Καραβάτζιο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνάς του λοιπόν το έργο φιλοτεχνήθηκε στη Ρώμη μεταξύ του 1604 και του 1605 και η εκτιμώμενη τιμή αξίας του ανέρχεται στο ποσό των 120 εκατομμυρίων ευρώ. Ο Ερίκ Τιρκά δεν περιορίστηκε αποκλειστικά στη δική του έρευνα αλλά πήρε τη γνώμη και άλλων ειδικών οι οποίοι έχουν στενή σχέση με το έργο του μεγάλου ζωγράφου.
Μεταξύ αυτών και ο Φλαμανδός ζωγράφος και έμπορος τέχνης Λουί Φινσόν, που διαθέτει τεράστιες γνώσεις στο συγκεκριμένο θέμα, ο οποίος του είπε χαρακτηριστικά: «Δεν είναι απλά ένας Καραβάτζιο αλλά ένα αριστούργημα». Και ο πρώην διευθυντής του μουσείου της Νάπολης όμως, ο Νίκολα Σπινόζα, από τους σημαντικότερους ειδικούς σε έργα του Ιταλού καλλιτέχνη, εξέφρασε την πεποίθηση πως «πρέπει να αναγνωριστεί ως αυθεντικό έργο του Καραβάτζιο έστω κι αν δεν έχουμε καμία απτή αδιαμφισβήτητη απόδειξη».
Αξίζει να σημειωθεί πως το θέμα του αποκεφαλισμού του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ δεν συναντάται για πρώτη φορά σε έργο του Καραβάτζιο. Ο ίδιος είχε αποτυπώσει με τα πινέλα του αυτό το θέμα στον καμβά του το 1599, ενώ ο δεύτερος πίνακάς του με το ίδιο θέμα φέρεται να είχε εξαφανιστεί τον 17ο αιώνα.
Ο πίνακας βρέθηκε το 2014, όταν η σοφίτα σε μια κατοικία της Τουλούζης πλημμύρισε και οι ιδιοκτήτες έσπευσαν να επιδιορθώσουν τη ζημιά. Οταν βρήκαν το έργο τηλεφώνησαν αμέσως σ' έναν τοπικό διοργανωτή δημοπρασιών ο οποίος ήταν και ο πρώτος που διέκρινε πάνω του την τεχνική του Καραβάτζιο. Στη συνέχεια ο πίνακας εστάλη στο Παρίσι για ειδική επεξεργασία.
Το έργο ανακηρύχθηκε τον Μάρτιο από τη γαλλική κυβέρνηση «Εθνικός Θησαυρός», προκειμένου να εξασφαλιστεί η ιδιοκτησία του. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τη νομοθεσία, πως δεν επιτρέπεται να εκτεθεί σε άλλη χώρα για διάστημα τουλάχιστον 30 μηνών.