H google τιμά τη Μαρία Κάλλας

02.12.2013
Σαν σήμερα πριν 90 χρόνια γεννήθηκε η σπουδαία υψίφωνος .

Το σημερινό Google doodle είναι αφιερωμένο στην κορυφαία ντίβα της όπερας και μία από τις πιο ταλαντούχες υψιφώνους, Μαρία Κάλλας που η ζωή της θύμιζε κινηματογραφικό σενάριο. Γνώρισε τεράστια δόξα εντός κι εκτός συνόρων, οι σχέσεις τις ήταν γεμάτες αγάπη, μεγάλους έρωτες αλλά δυστυχώς η κατάθλιψη την οδήγησε στην αυτοκαταστροφή.

"Δεν έχω ανάγκη τα λεφτά, δουλεύω για την τέχη"

Η Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου όπως ήταν το πραγματικό της όνομα γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 και ξεκίνησε ν’ ασχολείται με τη μουσική από πολύ μικρή ηλικία. Αναγκάστηκε να επιστρέψει στην Αμερική λίγο μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τις δυνάμεις του Άξονα επειδή οι συναδελφοι της την κατηγόρησαν πως συνεργάστηκε με τους κατακτητές κι έδωσε μία αποχαιρετηστίριασυναυλία στην Αθήνα.

Ο διευθυντής της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, Έντουαρντ Τζόνσον της πρόσφερε ρόλους στο «Φιντέλιο» και στη «Μαντάμ Μπάτερφλαι»αλλά εκείνη τους απορρίπτει και λίγο καιρό αργότερα ταξιδεύει στην Ιταλία ύστερα από την παρακίνηση του Τζοβάννι Τζενατέλλο, καλλιτεχνικού διευθυντή της Αρένας της Βερόνα και κάνει την πρώτη της εμφάνιση της εκεί παίζοντας στη «Τζοκόντα» του Αμιλκάρε Πονκιέλι.

"Δε θα σκοτώσω τους εχθρούς μου αλλά θα τους κάνω να γονατίσουν. Πρέπει, μπορώ και θα το κάνω"

Στη συνέχεια γνωρίζει τον Ιταλό βιομήχανο Τζοβάννι Ματίστα Μπενενκίνι, παντρεύονται και γίνεται ταυτόχρονα ο μάνατζερ της επεμβένοντας και στην αλλαγή της εμφάνισης της. Από τότε και μετά ξεκινάει η μεγάλη αναγνωρισιμότητα και αποθέωση όπου κι εμφανίζεται. Το 1955 άνοιξε τη σεζόν της Σκάλας του Μιλάνου όπου παρέμεινε για επτά χρόνια, το 1956 έκανε την πρώτη της εμφάνιση στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέα Υορκης με τη «Νόρμα», γνώρισε σε μία δεξίωση τον Αριστοτέλη Ωνάση που τη στιγμάτισε και η σχέση τους έμεινε στην ιστορία.

Τον επόμενο χρόνο εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, συνέχισε με εμφανίσεις στην Επίδαυρο για δύο συνεχόμενα χρόνια με τη «Νόρμα» και τη «Μήδεια» (σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή και κουστούμια από τον Γιάννη Τσαρούχη) την οποία παρουσίασε και στη Σκάλα του Μιλάνου, πήρε διθυραμβικές κριτικές για την Τόσκα στο Covent Garden και άφησε άφωνους του Γάλλους με τη «Νόρμα» στην Όπερα των Παρισίων.

"Μη μου μιλάς για κανόνες αγαπητέ μου. Όπου είμαι, εγώ φτιάχνω τους κανόνες"

Η τελευταία της παράσταση σε όπερα ήταν τον Ιούλιο του 1965 στο Covent Garden με την «Τόσκα», αποκτά ελληνική υπηκοότητα, χωρίζει από τον Μενεγκίνι αλλά ο μεγάλος της έρωτας, Ωνάσης παντρεύεται την Τζάκι Κένεντι και οδηγεί την Κάλλας σε κατάθλιψη.

Το 1969 η κινηματογραφική Μήδεια του Πιερ Παολο Παζολίνι μ’ εκείνη πρωταγωνίστρια δεν γνωρίζει επιτυχία αλλά το 1973 που έκανε περιοδεία με τους «Σικελινούς Εσπερινούς» σε σκηνοθεσία δική της και του Τζουζέπε ντι Στέφανο εντυπωσίασε τόσο πολύ το κοινό που στο Παρίσι την φώναξε να επιστρέψει 10 φορές στη σκηνή.

"Η αγάπη είναι πολύ πιο δυνατή όταν δεν είσαι παντρεμένος"

Στις 11 Δεκεμβρίου του 1974 τραγούδησε για τελευταία φορά στην Ιαπωνία και στις 16 Σεπτεμβρίου έφυγε από τη ζωή. Ύστερα από δική της επιθυμία, το σώμα της αποτεφρώθηκε και η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο κι όσο για τις αιτίες του θανάτου έχουν ακουστεί αρκετά σενάρια.

Τότε η επίσημη ιατρική έκθεση είχε δείξει πως έπαθε ανακοπή ενώ η πιο πρόσφατη έρευνα δύο ιταλών φωνιάτρων έδειξε πως πέθανε από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών (επειδή δε μπόρεσε ποτέ να ξεπεράσει τον Ωνάση όπως ακουγόταν από το περιβάλλον της). Σύμφωνα με τη διάγνωση τους, η σπουδαία υψίφωνος υπέφερε απόδερματομυοσίτιδα, μία εκφυλιστική νόσο που φθείρει τους μυς και τους ιστούς, συμπεριλαμβανομένου του λάρυγγα.

Κ.Π