Η πρώτη κυλιόμενη σκάλα εγκαταστάθηκε χθες στο κτίριο του πρώην εργοστάσιο Φιξ, στο οποίο αρχίζει να διαμορφώνεται μια αντίληψη του χώρου που θα στεγάσει μόνιμα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Οι εργασίες προχωρούν γοργά και εντός του χρονοδιαγράμματος. Το κτίριο, η κύρια είσοδος του οποίου στην οδό Καλλιρρόης, με τις γυάλινες επιφάνειες και τα νερά που θα τρέχουν κάθετα στον τοίχο, θα θυμίζει την κοίτη του Ιλισού, θα είναι έτοιμο προς τα τέλη του τρέχοντος έτους. Τα εγκαίνια ορίζονται για τον Μάρτιο του 2014, καθώς απαιτείται ένα χρονικό διάστημα για την εγκατάσταση των συλλογών και τη δοκιμαστική λειτουργία του.
Το μεγάλο ατού για την έναρξη της λειτουργίας του θα είναι η συγκυρία με την ανάληψη της ελληνικής προεδρίας στην ΕΕ, κατά το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Η χώρα θα έχει μια άριστη ευκαιρία να προβάλει ένα νέο ευρωπαϊκό μουσείο, το οποίο ως γνωστόν πέρασε από σαράντα κύματα. «Ευτυχής σύμπτωση που ένα τόσο λαμπρό έργο, το οποίο είναι βέβαιο ότι θα συγκαταλέγεται μεταξύ των ξεχωριστών Μουσείων Μοντέρνας Τέχνης σε όλη την Ευρώπη, θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει εκδηλώσεις της ελληνικής προεδρίας», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ Κώστας Τζαβάρας κατά τη χθεσινή του επίσκεψη στο εργοτάξιο, παρουσία της διευθύντριας του ΕΜΣΤ Αννας Καφέτση και του επικεφαλής της μελετητικής ομάδας, αρχιτέκτονα Βαγγέλη Στυλιανίδη.
Ο υπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξέλιξη των εργασιών και με ενθουσιασμό δήλωσε ότι «θα προκύψει ένα λαμπρότατο μουσείο, με ακτινοβολία και αρχιτεκτονική σπουδαιότητα που λίγα μουσεία διαθέτουν στην Ευρώπη». Προήδρευσε μάλιστα μιας σύσκεψης για την επίλυση κάποιων προβλημάτων, στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εργων Στράτος Σιμόπουλος, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας και εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας (Ακτωρ Α.T.Ε.). Αυτά τα προβλήματα είναι δύο.
Πρώτον, η απάλειψη ή αισθητική αναβάθμιση του στεγάστρου στον σταθμό μετεπιβίβασης του Μετρό στην Καλλιρρόης και Συγγρού προκειμένου να μην έρχεται σε αισθητική σύγκρουση με το ίδιο το μουσείο. Και δεύτερον, η αναπροσαρμογή της αρχικής μελέτης ώστε το κτίριο να είναι βιοκλιματικό και όχι ενεργοβόρο, δηλαδή ένα πράσινο κτίριο. «Στοχεύουμε να έχει ενεργειακή κατανάλωση μειωμένη κατά 60% σε σχέση με αυτό το οποίο είχε σχεδιαστεί και μάλιστα θα είναι ένα ''πράσινο'' κτίριο», όπως δήλωσε ο Παναγιώτης Μαλαμίτσης, εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας. Τα δύο προβλήματα θα αντιμετωπιστούν ενιαία - το ενεργειακό θέμα θα λυθεί μετατρέποντας το στέγαστρο σε ενεργειακό.
Ο υπουργός επιφυλάχτηκε να προωθήσει λύσεις για το οικονομικό μέρος του θέματος που θα συζητηθεί εκ νέου σε σύσκεψη στις 31 Ιανουαρίου. Υπάρχει όμως άλλη μία εκκρεμότητα που αφορά στον απαραίτητο εξοπλισμό προκειμένου να λειτουργήσει το ίδιο μουσείο, από τους υπολογιστές, τα μόνιτορ, τα τηλέφωνα, τα αντικλεπτικά, μέχρι το γερανοφόρο που ανεβοκατεβάζει τα έργα, και τις φόρμες των υπαλλήλων. Πρόκειται για ένα ποσό 3 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται στη σύμβαση, αλλά δεν έχει εξασφαλιστεί στον προϋπολογισμό. Στο μεταξύ, η διευθύντρια, ψυχή του ΕΜΣΤ, Αννα Καφέτση, ετοιμάζεται πυρετωδώς για τη μουσειολογική μελέτη και την εγκατάσταση των συλλογών στον νέο χώρο, τις πρώτες εκθέσεις κ.λπ.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ