Έξι γλύπτες συνομιλούν με τον άνθρωπο!

03.07.2003
Δύο σημαντικές εκθέσεις διοργανώνει η Πολιτιστική Ολυμπιάδα μέσα στο 2004, σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Η πρώτη, με τον τίτλο "Έξι γλύπτες συνομιλούν με τον άνθρωπο", περιλαμβάνει έργα των Ροντέν, Μπουρντέλ, Μαγιόλ, Μπρανκούζι, Τζακομέτι και Χένρι Μουρ και η δεύτερη του Χένρυ Μουρ.
Από τις σημαντικότερες εκθέσεις γλυπτικής, που έχουν γίνει στη χώρα μας είναι οι δύο εκθέσεις που διοργανώνει η Πολιτιστική Ολυμπιάδα σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη.
Η πρώτη, με τον τίτλο "Έξι γλύπτες συνομιλούν με τον άνθρωπο", περιλαμβάνει έργα των Ροντέν, Μπουρντέλ, Μαγιόλ, Μπρανκούζι, Τζακομέτι (έργο του στη φωτο 2) και Χένρι Μουρ (έργο του στη φωτο 1) και θα πραγματοποιηθεί στην Εθνική Πινακοθήκη από τον Ιούνιο ώς τον Οκτώβριο του 2004.
Η δεύτερη θα είναι αναδρομική του Χένρυ Μουρ και θα φιλοξενηθεί στην Εθνική Γλυπτοθήκη, στο Γουδί, κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Η έκθεση "Έξι γλύπτες συνομιλούν με τον άνθρωπο" περιλαμβάνει περίπου 120 έργα γλυπτικής, 60 σχέδια και άλλο συμπληρωματικό υλικό, όπως έργα από συλλογές αρχαιοτήτων των μουσείων Ροντέν και Μπουρντέλ, τα οποία καταδεικνύουν την επιρροή των γλυπτών από την ελληνική αρχαιότητα, φωτογραφικό υλικό κλπ. Τα έργα θα ταξιδέψουν στην Αθήνα από τα Μουσεία Ροντέν, Μπουρντέλ και Μαγιόλ του Παρισιού, καθώς και από το Ίδρυμα Χένρυ Μουρ της Μεγάλης Βρετανίας.

Έκθεση με έργα του Χένρυ Μουρ, που αναδείκνυε το μεγάλο άνοιγμα του καλλιτέχνη προς τον μοντερνισμό, είχε γίνει στην Αθήνα το 1949. Άλλη μια σημαντική έκθεση με έργα μοντέρνας γλυπτικής είχε διοργανωθεί από τον Τόνη Σπητέρη στου Φιλοπάππου το 1965. Μικρότερες εκθέσεις γλυπτικής μεμονωμένων καλλιτεχνών της ομάδας έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα, στο παρελθόν. Ποτέ στον κόσμο, όμως, όπως διευκρινίζει η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, καθηγήτρια κ. Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, δεν συναντήθηκαν αυτοί οι γλύπτες με κεντρική ιδέα την ανθρώπινη μορφή στη γλυπτική.
Πρόκειται για τους έξι μεγαλύτερους γλύπτες του τέλους του 19ου και του 20ου αιώνα, οι οποίοι έχουν επηρεαστεί από την ελληνική τέχνη. Η έκθεση των έργων τους αναδεικνύει την εξέλιξη της γλυπτικής από την παράδοση του Ροντέν ώς την εποχή μας. Όλοι αυτοί οι γλύπτες συνομίλησαν με την αρχαιότητα, ο καθένας με το δικό του τρόπο. Στην πορεία του χρόνου, βλέπουμε πώς αλλάζει το γούστο.
Ο Ροντέν είναι επηρεασμένος από την κλασική αρχαιότητα, οι μεταγενέστεροι από την αρχαϊκή γλυπτική και την κυκλαδική τέχνη. Εκτός αυτού, συνδέονται μεταξύ τους και με τη σχέση δασκάλου - μαθητή. Ο Ροντέν ήταν δάσκαλος του Μπουρντέλ και του Μαγιόλ. Ο Μπρανκούζι είχε μαθητεύσει, για ένα διάστημα, κοντά στον Ροντέν. Ο Τζακομέτι ήταν μαθητής του Μπουρντέλ. Ο Μουρ είναι ο κληρονόμος αυτής της παράδοσης.

Η ιδέα του ανθρωποκεντρισμού της έκθεσης και το πώς προσέγγισαν την αρχαία ελληνική τέχνη και επηρεάστηκαν από αυτή γοήτευσε και τους διευθυντές των αντίστοιχων μουσείων, οι οποίοι την αγκάλιασαν και τη στηρίζουν με εξαιρετικό ενδιαφέρον.