«Συνομιλία» Γέρου - Καραβούζη στην Άνδρο

15.07.2008
Μεταφυσική ζωγραφική και υπερρεαλισμός, δύο ρεύματα διαφορετικά αλλά τόσο κοντινά μεταξύ τους. Σ αυτό το «μήκος κύματος» θα κινηθεί φέτος το Ιδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως στην Ανδρο, παρουσιάζοντας στους 14ους «Πλόες» του έργα των Σαράντη Καραβούζη και Δημήτρη Γέρου, καθώς ο πρώτος εμπνέεται από τη μεταφυσική ζωγραφική και ο δεύτερος από τον υπερρεαλισμό.

Μεταφυσική ζωγραφική και υπερρεαλισμός, δύο ρεύματα διαφορετικά αλλά τόσο κοντινά μεταξύ τους. Σ αυτό το «μήκος κύματος» θα κινηθεί φέτος το Ιδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως στην Ανδρο, παρουσιάζοντας στους 14ους «Πλόες» του έργα των Σαράντη Καραβούζη και Δημήτρη Γέρου, καθώς ο πρώτος εμπνέεται από τη μεταφυσική ζωγραφική και ο δεύτερος από τον υπερρεαλισμό. Ο τίτλος της έκθεσης «Μήκος Κύματος», που εγκαινιάζεται το Σάββατο 19 Ιουλίου, αναφέρεται στην πνευματική συνομιλία του έργου των δύο ζωγράφων, με τις συγκλίσεις και τις διαφορές τους.

Το «Μήκος Κύματος» προεκτείνεται σε ένα μίνι αφιέρωμα στον μεταφυσικό, στην αρχή της πορείας του, Τζόρτζιο ντε Κίρικο, και στον υπερρεαλιστή Νίκο Εγγονόπουλο, με τέσσερα έργα από τον καθένα.

Στη συμπαρουσίαση περίπου σαράντα έργων του Καραβούζη και άλλων τόσων του Γέρου επιδιώκεται ένας εκπαιδευτικός στόχος: η διευκρίνιση της σύγχυσης ανάμεσα στα δύο ρεύματα. Κατά την επιμελήτρια της έκθεσης, Αθηνά Σχινά, κοινός τόπος των δύο είναι το αίνιγμα που αποπνέει η «παραστατική» ζωγραφική τους, μέσα από μια ηθελημένη σκηνοθετική αντίληψη, με τον χώρο και τον χρόνο να αποσυνδέουν αίτια και αιτιατά. Η δράση της εικόνας διεξάγεται στο υπέδαφος.

Ο Καραβούζης επιδιώκει να αφυπνίσει το συναίσθημα του θεατή γεφυρώνοντας την «προϊστορία» (χαλάσματα, αρχαιοελληνικά κατάλοιπα) με την «μεταϊστορία» μιας ζώσας πραγματικότητας (καθημερινά αντικείμενα). Ο Γέρος δημιουργεί εικόνες αλληγορικές, τοπία γεμάτα παγίδες και μοναξιά, απ όπου προκύπτει κάτι ζωογόνο. Οι διαφορές τους είναι περισσότερες, με κυρίαρχη τη στατικότητα και ηρεμία των έργων του πρώτου, σε αντίθεση με τη ρευστότητα και τις μεταμορφωτικές αλλαγές του δεύτερου.

«Η μοναξιά και το τοπίο της «ερημίας»», γράφει η Σχινά, «υφέρπει στα έργα και των δύο», με τη διαφορά ότι «στον μεν Καραβούζη γίνεται εφαλτήριο αναστοχασμού, μέσα από το πλαίσιο μιας τραγικής ειρωνείας, στον δε Γέρο εφαλτήριο αντιθέτως γίνεται η ίδια η τραγική ειρωνεία, που οδηγεί στα μονοπάτια του αναστοχασμού...»

Οι επισκέπτες της θερινής Ανδρου μπορούν να απολαύσουν τις συγκλίσεις και τις διαφορές μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου, οπότε ολοκληρώνεται το «Μήκος Κύματος».

Δήμητρα Ρουμπούλα