Αναδρομική έκθεση του Ασαντούρ Μπαχαριάν

05.12.2002
Αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Ασαντούρ Μπαχαριάν διοργανώνει το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, στο Μέγαρο Εϋνάρδου.
Αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Ασαντούρ Μπαχαριάν διοργανώνει το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, στο Μέγαρο Εϋνάρδου.

Ο Ασαντούρ Μπαχαριάν γεννήθηκε στην Αθηνά το 1924 και πέθανε στο Παρίσι το 1990. Παίρνει τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής και λιθογραφίας από τον Περβολαράκη, ενώ στην ΑΣΚΤ παρακολουθεί Αργυρό και Μπισκίνη. Πολιτικός κρατούμενος από το 1945 ως το 1960, μετά την αποφυλάκισή του, διδάσκει σχέδιο και ζωγραφική σε ιδιωτική σχολή ως το 1967 και παράλληλα με τη ζωγραφική του, σκηνογραφεί και επιμελείται εκδόσεις. Από το 1958 που δείχνει για πρώτη φορά δουλειά του στο σαλόνι των Νέων καλλιτεχνών, θα κάνει περισσότερες από 25 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και θα συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές.
Εχοντας περάσει μεγάλο μέρος της ζωής του ως πολιτικός κρατούμενος, ο Μπαχαριάν θα περάσει στο έργο του αυτή την εμπειρία του ποικιλοτρόπως. Ηδη από τη φυλακή το 1958 και μετά την αποφυλάκισή του, στην έκθεση του 1961, θα δώσει τη γνωστή σειρά έργων με θέμα τη ζωή των κρατουμένων: στα κελιά, τις σκηνές, τους αυλόγυρους. Στη συνέχεια, επιμελούμενος μεταξύ άλλων και εκδόσεις, θα γνωρίσει από κοντά τη ζωή των τυπογράφων, οπότε θα δώσει τη σειρά "ο Λινοτύπης" (έργο από τη σειρά συμπεριλαμβάνεται και στην έκθεση). Το τοπίο είναι αυτό που θα τον απασχολήσει στην επόμενη φάση και για μια μεγάλη περίοδο της παραγωγής του, από το 1965 και μετά, το τοπίο που τόσο είχε στερηθεί, όπως και ο ίδιος δηλώνει στη διάρκεια φυλάκισής του.
Οι υδατογραφίες του αυτές αποτελούν έργα μοναδικής ευαισθησία και ως προς το χειρισμό των υλικών και ως προς την απόδοση του χώρου και της ώρας. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 τα βιώματα της φυλακής θα ανασυρθούν και πάλι για να δώσουν την περίφημη σειρά των ¨λευκών" πινάκων του: οι χώροι των φυλακών βουβοί, έξω από τόπο και χρόνο, οι ανώνυμοι κρατούμενοι που χωρίς χαρακτηριστικά γίνονται η κραυγή της στέρησης της ελευθερίας και ένα συνολικό λευκόγκριζο να σαβανώνει τον τόπο, το χρόνο και τον άνθρωπο, Στη συνέχεια ο Μπαχαριάν θ αασχοληθεί και πάλι με την τοπιογραφία και την υδατπγραφία, ενώ αργίτερα ξαναπιάνει το λάδι, αναδεικνυόμενος ακόμη μια φορά σ' λεναν έξοχο μάστορα τόσο του υλικού όσο και της ίδιας αυτής θεματικής κατηγορίας.

Μέγαρο Ευναρδου: Αγίου Κωνσταντίνου 20 και Μενάνδρου (δίπλα στο Εθνικό Θέατρο)
Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 31 Ιανουαρίου 2003
Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα- Κυριακή: 10- 14.00, Δευτέρα, Τεταρτη, Παρασκευή 18.00-20.00