...Και οι άντρες μιλούν στη γλώσσα τους

22.12.2010
Βρήκαν το δικό τους πρωτότυπο τρόπο να αφυπνίσουν την κοινή γνώμη. Κάθε Νοέμβριο τα μέλη του «Movember Foundation» αφήνουν μουστάκι και καλούν μέσω Internet τους πολίτες όλου του κόσμου να προσφέρουν χρήματα

Από την ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ

Βρήκαν το δικό τους πρωτότυπο τρόπο να αφυπνίσουν την κοινή γνώμη. Κάθε Νοέμβριο τα μέλη του «Movember Foundation» αφήνουν μουστάκι και καλούν μέσω Internet τους πολίτες όλου του κόσμου να προσφέρουν χρήματα, τα οποία θα διατεθούν στα ερευνητικά προγράμματα για την καταπολέμηση του καρκίνου του προστάτη και της κατάθλιψης στον ανδρικό πληθυσμό. Ανάμεσά τους και κάποιοι Έλληνες που ζουν στην Αυστραλία, οι οποίοι μάλιστα δημιούργησαν και τη δική τους ομάδα, το «Μουστάκι»!

Πριν από μερικά χρόνια μια παρέα 30 Αυστραλών αποφάσισε να δώσει αξία στις... τρίχες, δημιουργώντας το φιλανθρωπικό οργανισμό «Movember Foundation». Στόχος τους να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο σε θέματα υγείας που αφορούν τους άντρες. Ήξεραν ότι για να έχει απήχηση η προσπάθειά τους έπρεπε να βρουν έναν τρόπο να τραβήξουν την προσοχή. Κι έτσι, ήρθε η ιδέα για το... μουστάκι. Τα νέα διαδόθηκαν γρήγορα και το «Movember Foundation» βρήκε φανατικούς υποστηρικτές σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, εκτός από τους Αυστραλούς, που φτάνουν πια τις 129.000, κάθε Νοέμβριο αφήνουν μουστάκι χιλιάδες άντρες από την Αγγλία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία, την Ιρλανδία, τη Φινλανδία, την Ισπανία και την Ολλανδία. Φέτος ανέλαβε δράση και μια ομάδα Ελλήνων που ζουν στην Αυστραλία, η οποία αποτελείται από τους: Κυριάκο Γουλσουτζίδη, που είναι και ο αρχηγός της ομάδας, Χάρη Γιαννακίδη, Μανώλη Λιμνάτο, Πάρη Νικολάου και Θάνο Λίγδα. Στην παρέα τους προστέθηκαν και δύο Αυστραλοί, ο Τζάροντ Λονγκ και ο Τζον Νίκολσον.

Πώς γεννήθηκε το «Μουστάκι»
Οι εφτά άντρες έδωσαν στην ομάδα τους το όνομα «Μουστάκι» και ξεκίνησαν το κυνήγι των... δωρεών. Από την 1η Νοεμβρίου έως τις 10 Δεκεμβρίου κατάφεραν να μαζέψουν 6.500 δολάρια. Με ποιον τρόπο;

«Ο οργανισμός έχει δημιουργήσει μια διαδικτυακή κοινότητα, στην οποία μπαίνει ο κάθε άντρας, μια ομάδα, όπως είμαστε εμείς, και φτιάχνει ένα προφίλ», εξηγεί ο Κυριάκος Γουλσουτζίδης. «Στη συνέχεια προτρέπουμε φίλους και γνωστούς να μπουν στη σελίδα μας και να προσφέρουν κάποια χρήματα, τα οποία πηγαίνουν αυτόματα στο "Movember Foundation". Κάθε εθελοντής έχει έναν αριθμό και μέσω αυτού μπορούμε να ξέρουμε πόσα χρήματα κατάφερε να συγκεντρώσει ο καθένας».

Όπως μας είπε όμως, δεν είναι και τόσο εύκολο να μαζέψουν μεγάλα ποσά, αφού: «Είναι τόσο πετυχημένη η εκστρατεία, που σε κάθε οικογένεια υπάρχει κι ένας εθελοντής, οπότε, γιατί να στηρίξουν εμάς; Αν βρεθείτε στην Αυστραλία Νοέμβριο, δεν υπάρχει περίπτωση να δείτε στο δρόμο άντρα χωρίς μουστάκι».

Αυτός ήταν και ο λόγος που αποφάσισαν να επιστρατεύσουν και γυναίκες, προκειμένου να τους βοηθήσουν: «Μπορεί εμείς να αφήνουμε το μουστάκι, υπάρχουν όμως και πολλές γυναίκες που μας βοηθούν στην εκστρατεία. Στέλνουν για παράδειγμα τα στοιχεία μας μέσα από τα δικά τους e-mail lists, προτρέποντας τους δικούς τους γνωστούς να μας υποστηρίξουν». Όπως ξεκαθαρίζει όμως ο Κυριάκος, το σημαντικό δεν είναι μόνο ότι μαζεύονται χρήματα: «Έχει μεγάλη σημασία για μας το γεγονός ότι μιλάμε για την κατάθλιψη ή για τον καρκίνο του προστάτη στους άντρες. Πρέπει να γνωρίζουμε τι είναι αυτές οι ασθένειες και πώς μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε. Ειδικά η κατάθλιψη θεωρείται θέμα ταμπού. Μια γυναίκα θα πάει πιο εύκολα στον ψυχολόγο και θα πει: "Δεν είμαι καλά". Οι άντρες, που θεωρούνται πιο σκληροί, πιο δυνατοί, είναι δύσκολο να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. Πιστεύω ότι τα τελευταία δύο χρόνια, με την παγκόσμια οικονομική κρίση, ο αντρικός πληθυσμός έχει χτυπηθεί πολύ άσχημα. Οι άντρες νιώθουν μεγάλη πίεση, γι’ αυτό βλέπουμε ότι έχουν αυξηθεί και οι αυτοκτονίες. Το μουστάκι λοιπόν έχει ένα συμβολισμό. Θέλαμε να πούμε στους άντρες ότι δεν είναι κακό να μιλήσουν ανοιχτά για το πρόβλημά τους. Η κατάθλιψη μπορεί να χτυπήσει ακόμη και τους άντρες με μουστάκι».

Ευνοούμενες οι γυναίκες
Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν χιλιάδες οργανώσεις που έχουν δημιουργηθεί για την καταπολέμηση ασθενειών που χτυπούν συνήθως τις γυναίκες, όπως ο καρκίνος του μαστού ή του τραχήλου της μήτρας, και ελάχιστες που να αφορούν μόνο τους άντρες. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ο Κυριάκος εξέφρασε την άποψή του: «Πιστεύω ότι το φεμινιστικό κίνημα και οι αλλαγές που είχαμε στην κοινωνία είχαν ως αποτέλεσμα να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα γυναικεία προβλήματα. Αυτό δεν είναι κακό, το σημαντικό είναι να γίνονται εκστρατείες και για τα δύο φύλα».

Ναι στην πρόληψη!
Περισσότεροι από 450.000 άντρες από όλο τον κόσμο συμμετέχουν στην εκστρατεία. Όπως τονίζουν οι υπεύθυνοι του «Movember Foundation» στην ιστοσελίδα του οργανισμού, η υγεία των αντρών είναι ένα θέμα που μας αφορά όλους και για να υπάρξει ενημέρωση χρειάζεται συνεχής προβολή.

Το ίδιο μήνυμα στέλνει και ο Κυριάκος Γουλσουτζίδης σε όλους τους άντρες: «Για τον καρκίνο όλοι λίγο πολύ γνωρίζουμε, μας έχει αγγίξει όλους είτε στο στενό οικογενειακό περιβάλλον είτε στον ευρύτερο κύκλο μας. Ο καρκίνος δεν κάνει διακρίσεις, χτυπάει αλύπητα άντρες και γυναίκες. Η εκστρατεία του "Movember" επικεντρώνεται στην προβολή του καρκίνου του προστάτη και προτρέπει όλους τους άντρες να εξεταστούν ή παρέχει υποστήριξη σε ασθενείς που δεν έχουν κάποιον να τους συμπαρασταθεί. Αυτό που δεν ακούγεται συχνά, ιδιαίτερα στους άντρες, είναι η κατάθλιψη και η σοβαρότητά της ως ασθένειας. Σύμφωνα με τα προγνωστικά στοιχεία για τις αιτίες θανάτου σε παγκόσμιο επίπεδο, μέχρι το 2020 η κατάθλιψη θα βρίσκεται στη δεύτερη θέση ανάμεσα στις 5 κυρίαρχες αιτίες θανάτου διεθνώς, ξεπερνώντας ακόμη και τα τροχαία ατυχήματα. Σε περιόδους οικονομικών δυσκολιών, όπως η παγκόσμια οικονομική κρίση, την οποία βιώνουμε όλοι μας, τα κρούσματα της κατάθλιψης αυξάνονται. Πρέπει να ξέρουμε λοιπόν ότι πρόκειται για μια ασθένεια που μπορεί να γιατρευτεί με την κατάλληλη ιατρική παρακολούθηση, αλλά και τη βοήθεια από φίλους και γνωστούς. Τίποτα δεν είναι αδύνατο. Θα ήθελα να πω στους συμπατριώτες μου να μην ντραπούν, να μη θεωρήσουν ότι οι άντρες δεν περνούν από τέτοιες καταστάσεις και προπαντός να μη φοβηθούν να ζητήσουν βοήθεια από την οικογένεια, τους φίλους ή το γιατρό τους. Όσο νωρίτερα γίνεται η διάγνωση, τόσο πιο εύκολη είναι και η αντιμετώπιση αυτής της ύπουλης ασθένειας».

Η ελληνική ομάδα «Μουστάκι»
Η ελληνική ομάδα κατάφερε να μαζέψει στη φετινή εκστρατεία 6.500 δολάρια και να βρεθεί στη 289η θέση, που είναι πολύ υψηλή με δεδομένο ότι στην Αυστραλία υπάρχουν 129.000 εθελοντές. Μόνο ο Κυριάκος Γουλσουτζίδης συγκέντρωσε 1.450 δολάρια, με αποτέλεσμα να κατακτήσει τη 1.000ή θέση και να γίνει μέλος του platinum club, στο οποίο συμμετέχουν οι εθελοντές των οποίων οι προσφορές ξεπερνούν τα 1.000 δολάρια. Αν θέλετε λοιπόν να μάθετε περισσότερα για τους άντρες με το μουστάκι, δεν έχετε παρά να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του «Movember Foundation» στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.movember.com.