Αννα Καλουτά: "Ερωτευμένη με το θέατρο"

08.07.2008
Μια ζωή σαν παραμύθι ξετυλίγεται στις σελίδες του βιβλίου «Άννα Καλουτά, η Κυρία Επιθεώρηση» που επιμελήθηκε ο βιογράφος Μάκης Δελλαπόρτας και αναφέρεται στη ζωή της μεγάλης ηθοποιού.

Από τη Βίκυ Διαμάντη

Μια ζωή σαν παραμύθι ξετυλίγεται στις σελίδες του βιβλίου «Άννα Καλουτά, η Κυρία Επιθεώρηση» που επιμελήθηκε ο βιογράφος Μάκης Δελλαπόρτας και αναφέρεται στη ζωή της μεγάλης ηθοποιού. Ένα παραμύθι που ξεκίνησε όταν ο Στέφανος Καλουτάς ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα την Κατίνα Γερουλάκου και από αυτόν το γάμο γεννήθηκαν οι δύο ντίβες του ελληνικού θεάτρου,η Άννα και η Μαρία Καλουτά!

Η πορεία των δύο καλλιτέχνιδων, που έβαλαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους στο ελληνικό θέατρο, περνάει μέσα από όλες τις σημαντικές περιόδους της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας. Τα «Καλουτάκια» πήραν το όνομά τους από τη Μαρίκα Κοτοπούλη, όταν συνεργάστηκαν μαζί της στο θέατρο... «Το 1927 η Μαρίκα Κοτοπούλη αποφάσισε να ανεβάσει τη Στοργή του Μπατάιγ, ενός σπουδαίου μελογράφου της εποχής. Στο έργο υπήρχαν δύο μικροί ρόλοι κοριτσιών, που έπρεπε στην πιο δραματική σκηνή να πούνε δύο φράσεις. Πού να βρεθούν, όμως, δύο τόσο μικρά κοριτσάκια που να μπορούν να πούνε έστω δύο ατάκες; Η Κοτοπούλη έσπαγε το κεφάλι της, αλλά δεν έβρισκε. Τότε της ήρθε η φαεινή ιδέα! Μα βέβαια! Πώς δεν το είχα σκεφτεί τόσες μέρες; Τα Καλουτάκια θα πάρω!, είπε. Αυτή ήταν η μαγική στιγμή που γεννήθηκαν τα δύο παιδιά-θαύματα».

Οι δύο δεσποινίδες Καλουτά από εκείνη τη στιγμή είδαν την καριέρα τους να απογειώνεται.

Από παιδιά... γυναίκες!
Μπαίνοντας στην εφηβεία τους, μεταμορφώθηκαν σε δύο πολύ γοητευτικές γυναίκες. Στη μεταμόρφωσή τους αυτή συνέβαλε και ο θεατρικός επιχειρηματίας Ανδρέας Μακέδος, που τις κατηύθυνε να περάσουν από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση και να γίνουν οι πιο περιζήτητες ενζενί της εποχής. Οι δυο τους, πρωτοπόρες πάντα, δεν περιορίστηκαν στα ελληνικά σύνορα, αλλά δοκίμασαν τις δυνάμεις τους και στο εξωτερικό. Πρώτος τους σταθμός η Αίγυπτος, που τους έδωσε τη δυνατότητα να βρεθούν για πρώτη φορά στη ζωή τους στα κινηματογραφικά πλατό και να εξελιχθούν σε κινηματογραφικούς αστέρες.

Η ασυμβίβαστη Καλουτά
Ποτέ δεν έκρυψε το μεγάλο της έρωτα για τη ζωή η Μαρία Καλουτά, που από την αρχή έμαθε πολύ καλά τους κανόνες της γοητείας και το ερωτικό παιχνίδι. Μέσα από ερωτικές ιστορίες... ρουφούσε το μέλι της ζωής και αναδείκνυε τον ασυμβίβαστο χαρακτήρα της. Από την άλλη πλευρά, η Άννα, αν και στη σκηνή ήταν προκλητική, στα προσωπικά της διατηρούσε μια άλλη στάση, πιο συμβιβασμένη με τα ήθη της εποχής.

Η γνωριμία με τη Μελίνα
Η συμβολή του καλλιτεχνικού διδύμου δεν ήταν σημαντική μόνο πάνω στο σανίδι, αλλά και σε όλες τις κρίσιμες στιγμές της ελληνικής Ιστορίας, όπως την περίοδο της κατοχής. «Όλα για την πατρίδα», έλεγαν και το εννοούσαν. Τόσο πάνω από τη θεατρική σκηνή, όπου έκαναν τη δική τους αντίσταση με τα μηνύματα που περνούσαν, όσο και όταν πρόσφεραν εθελοντική εργασία στα νοσοκομεία αλλά και στον ελληνικό στρατό. Στα χρόνια της Αντίστασης η Άννα εντάχθηκε στο ΕΑΜ... «Όταν άκουσα για αυτή την οργάνωση, είπα: Παιδιά, θέλω κι εγώ να είμαι μία από αυτές που θα δώσουν το δικό τους αγώνα για τη λευτεριά μας», διηγείται στο βιβλίο αναφερόμενη στην απόφασή της να έχει ενεργό ρόλο στον αντιστασιακό αγώνα. Μάλιστα, η ένταξή της στις δυνάμεις του ΕΑΜ έγινε η αφορμή για τη γνωριμία της με τη Μελίνα Μερκούρη. Στη διάρκεια των Δεκεμβριανών βρέθηκε υπό διωγμό από την ΕΛΑΣ και κατέφυγε στο σπίτι της Μελίνας για να κρυφτεί... «Δεν θα ξεχάσω ποτέ την υπέροχη φιλοξενία της Μελίνας στο σπίτι της στο Κολωνάκι», διηγείται. «Έμεινα εκεί για έναν ολόκληρο μήνα μέχρι να περάσει το κακό...».

Ο μεγάλος έρωτας
Στο πρόσωπο του Λάμπρου Κωνσταντάρα η Άννα Καλουτά συνάντησε το μεγάλο έρωτα. Εκείνη ντίβα του ελληνικού θεάτρου, εκείνος νεαρός ηθοποιός που είχε κάνει θεατρικές επιτυχίες στο Παρίσι, και απίστευτα γοητευτικός.

Η αρχή έγινε κάπως αντίξοα, μιας και οι δυο τους κοντράρονταν έντονα και μάλωναν διαρκώς. Ο έρωτας, όμως, είχε άλλα σχέδια για τους δύο νέους. «Όταν με άγγιζε, ενώ δεν ήθελα, με έπιανε ένα παράξενο ρίγος, πρωτόγνωρο θα έλεγα. Στη σκηνή κάθε βράδυ φιλιόμαστε. Παράλληλα, γυρίζαμε τότε και τους Απάχηδες των Αθηνών στον κινηματογράφο. Εκεί με πρωτοφίλησε με πάθος, τόσο που δεν ξεκόλλαγε τα χείλη του από τα δικά μου στην πρόβα της σκηνής, λίγο πριν από το γύρισμα. Το ξέρεις πως φιλάς ωραία, Αννούλα; μου είπε! Κι εσύ φιλάς ωραία, Λάμπρο μου, του απάντησα. Αυτό ήταν! Από την άλλη μέρα και στην καθιερωμένη σκηνή του έργου φιλιόμασταν κανονικά. Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος». Οι δύο αδερφές, ωστόσο, είχαν ακόμη μεγάλη πορεία μπροστά τους... Το 1952 βγήκαν για πρώτη φορά στο ραδιόφωνο του BBC προσκεκλημένες του Έλληνα δημοσιογράφου Χαραλαμπόπουλου σε μουσικό πρόγραμμα. Στη συνέχεια ακολούθησε η περιοδεία τους σε όλα τα μέρη της Γης: Παρίσι, Νέα Υόρκη, Αφρική... Παντού τις αποθέωναν!

«Η Μαρία αγάπησε τη ζωή, εγώ το θέατρο»
Αν και η πορεία τους ήταν κοινή, οι δυο τους δεν ήταν λίγες οι φορές που είχαν διαφωνίες, ενώ άλλη μια φορά στο παρελθόν χώρισαν καλλιτεχνικά, αφού η Μαρία είχε άλλες αναζητήσεις και προσπαθούσε να ζει τη ζωή σε όλες της τις διαστάσεις. Ο καλλιτεχνικός τους χωρισμός, όμως, ήρθε όταν η Μαρία αποφάσισε να παντρευτεί τον Δημήτρη Κωνσταντόπουλο, μόνιμο νομικό σύμβουλο στο Δήμο Αθηναίων, και να αφοσιωθεί στην οικογένεια εν έτει 1967. «Φυσικά, όταν μου το ανακοίνωσαν», συνεχίζει η Άννα, «σοκαρίστηκα. Κι αυτό γιατί δεν μου το είπε πρώτη η Μαρία, αλλά ο άντρας της. Ένα βράδυ, μετά το θέατρο, τρώγαμε κάπου, εγώ, η Μαρία, ο άντρας της, ο Ανδρέας και ο Γιώργος Βέμπος (αδερφοί της Σοφίας Βέμπο). Σήκωσε τότε το ποτήρι του ο Δημήτρης και είπε: Στην υγειά της Μαρίας μου, που από σήμερα εγκαταλείπει το θέατρο. Δεν θα ξαναπαίξει. Εγώ στην αρχή νόμισα ότι έκανε χιούμορ. Όμως ήταν αλήθεια...». Η Άννα Καλουτά συνέχισε τη θεατρική της πορεία φτάνοντας στην αποθέωση και χτίζοντας ένα μύθο αξεπέραστο στον καλλιτεχνικό χώρο. Έπειτα από μια πορεία γεμάτη περιπέτειες και καλλιτεχνικές κατακτήσεις η τελευταία εμφάνιση του ιστορικού διδύμου (οι δυο τους βέβαια «ενώθηκαν» μετά το θάνατο του Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, αφού η μία βρήκε μια ζεστή αγκαλιά στην άλλη) έγινε το 1976, όταν η κρατική τηλεόραση θέλησε να γυρίσει μια εκπομπή αφιερωμένη σε εκείνες. Η εκπομπή με τον τίτλο «Τιμητικές» προβλήθηκε από την ΕΡΤ στις 22 Νοεμβρίου του 1976 και, δυστυχώς, δεν υπάρχει πλέον στο αρχείο του κρατικού καναλιού, αφού σβήστηκε για να γραφτεί επάνω της κάποιο άλλο πρόγραμμα. Και μπορεί οι δυο τους, η Άννα και η Μαρία, να βάδισαν παρέα στη ζωή, ωστόσο ο θάνατος έμελλε να τις χωρίσει για πάντα το 2006, όταν η Μαρία έπειτα από πολύχρονη ταλαιπωρία έχασε τη μάχη με το θάνατο και άφησε την τελευταία της πνοή. «Το θρυλικό ντουέτο μας αισθάνομαι πως τότε διαλύθηκε και όχι όταν η Μαρία εγκατέλειψε το θέατρο. Εγώ, αν και είχα πολλές δραστηριότητες, ζούσα ακόμη μαζί της τα χρόνια εκείνα που τα Καλουτάκια μεσουρανούσαν. Ζούσαμε πλέον με τις αναμνήσεις των χρόνων που είχαν περάσει. Με τις επιτυχίες μας, τα ταξίδια μας, τους έρωτές μας. Μιλούσαμε με τη Μαρία για όλα. Κι εκείνη θυμόταν καλύτερα από μένα. Λεπτομέρειες, όχι αστεία! Μέχρι τη στιγμή που η αρρώστια της πήρε τη μνήμη. Τώρα πια, όταν τα βράδια πέφτω να κοιμηθώ, αισθάνομαι την απουσία της. Η μέρα κυλάει με χίλιους δύο τρόπους και χίλιες δύο δραστηριότητες. Τη νύχτα, όμως, η ζωή μου περνάει από μπροστά μου σαν κινηματογραφική ταινία...». Η τελευταία θεατρική παράσταση που έπαιξε η Άννα Καλουτά ήταν στο θέατρό της το χειμώνα του 1993-1994.