Από τη ΣΙΣΣΥ ΜΕΝΕΓΑΤΟΥ
Το Ελληνικό Φεστιβάλ φέτος κλείνει τα 52 του χρόνια, αλλά εξακολουθεί να είναι «φρέσκο» και πρωτοποριακό. Μόλις τριών χρόνων διευθυντής του ο Γιώργος Λούκος και κατάφερε παρόλο που δέχτηκε πυρά ομαδόν στην αρχή να πείσει ότι μπορούμε να φτιάξουμε ένα φεστιβάλ που να συναγωνίζεται επάξια, με την καλλιτεχνική του αρτιότητα και την πρωτοπορία του, ανάλογα μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού. Πήρε το ρίσκο, έβαλε «θεατρικά στοιχήματα» και ιδού το λαμπερό αποτέλεσμα.Τριάντα τέσσερις είναι οι παραστάσεις που θα παρουσιαστούν φέτος μέχρι τις 23 Αυγούστου σε 11 επιλεγμένους χώρους: Ωδείο Ηρώδου Αττικού (Ηρώδειο), Πειραιώς 260, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Το Σχολείον (Πειραιώς 52, Μοσχάτο), Μικροσκοπικό Θέατρο στο Μοναστηράκι, Τεχνόπολις στον Κεραμεικό, Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), Θέατρο «Rex-Σκηνή Κοτοπούλη», Πεδίον του Άρεως, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου.
Όσο για τις παραστάσεις (μουσικές, θεατρικές, χορευτικές), είναι η μία καλύτερη από την άλλη (σ.σ.: ποια να προτείνεις και ποια να αφήσεις) και για να τις αναφέρεις όλες, χρειάζεσαι αρκετές σελίδες. Έτσι, λοιπόν, με το χέρι στην καρδιά προτείνω αυτές στις οποίες αναμένεται να γίνει ο μεγαλύτερος χαμός, γι αυτό τρέξτε να «κλείσετε» εισιτήρια, για να μη μείνετε παραπονεμένοι.
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
«Αμλετ» (12-15 ΙΟΥΝΙΟΥ & 8-10 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Ο Άμλετ γίνεται σύγχρονος χάρη σε δύο μεγάλα ονόματα της σημερινής παγκόσμιας πρωτοπορίας. Στην πρώτη περίπτωση ο νεοϋορκέζικος θίασος και η Ελίζαμπεθ Λεκόντ συνδυάζουν το «σύγχρονο» Άμλετ με κλασικές ερμηνείες, όπως του Ρίτσαρντ Μπάρντον, μέσω βιντεο-οθόνης. Όσο για το δεύτερο «Άμλετ», του Τόμας Οστερμάγιερ, άγνωσται αι βουλαί του Το μόνο που έχει πει είναι ότι στη δική του προσέγγιση επηρεάστηκε από τη σκέψη του Αρτό και το έργο του Αϊζενστάιν και του Μέγερχολντ.
«Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης»
(27-30 ΙΟΥΝΙΟΥ)
Η πρώτη σκηνοθεσία από τότε που ο Γιάννης Χουβαρδάς ανέλαβε το «τιμόνι» του Εθνικού Θεάτρου. Έργο-πρόκληση αυτό του Έντεν φον Χόρβατ, που αναφέρεται στο χρονικό της βιεννέζικης κοινωνίας την εποχή της ανόδου του ναζισμού, ανανεώνοντας τη φόρμα του «λαϊκού δράματος».
«(Νot) Α Love Song» (15-16 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Ένα γκροτέσκο παιχνίδι ανατροπών, κατ επιταγήν του Αλέν Μπιφόρ, που αναποδογυρίζει τους κώδικες του μιούζικαλ, όπου ένα κομμάτι των Velvet Underground γίνεται χορευτικό φάντο για τη Βέρα Μαντέρο και ο Μιγκέλ Γκουτιέρες υποδύεται τη Νίνα Σιμόν. Τραγούδι, χορός και διάθεση για πειραματισμό με γαλλική ριζοσπαστική καλλιτεχνική σφραγίδα.
«Κουκλόσπιτο»
(21-24 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Ο θρυλικός 70χρονος Λι Μπρούερ βάζει το νεοϋορκέζικο θίασο του Mabou Mines να «παίζει» με μια Νόρα πανύψηλη και τους άντρες γύρω της νάνους. Βασισμένος στο «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν, δίνει τη δική του εκδοχή, αποδεικνύοντας ότι η πρωτοπορία δεν έχει ηλικία!
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΝ
«Οιδίπους Τύραννος» (9 ΙΟΥΝΙΟΥ)
Η Ασπασία Παπαθανασίου, η βραβευμένη Ελληνίδα τραγωδός που έχει συνδέσει το όνομά της με το Πειραϊκό Θέατρο του Δημήτρη Ροντήρη, διαβάζει την τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη.
«Ο ουρανός κατακόκκινος»
(17-21 ΙΟΥΝΙΟΥ)
Η Ρένη Πιττακή ξανασυναντά τη Λούλα Αναγνωστάκη και πρωταγωνιστεί στο έργο που είχε πρωτοανεβάσει μία δεκαετία πριν στο Εθνικό Θέατρο ο Βίκτωρ Αρδίττης με τη Βέρα Ζαβιτσιάνου. Το μονόλογο σκηνοθετεί ο Νίκος Χατζόπουλος.
«Μη με λες Φωφώ» (29-30 ΙΟΥΝΙΟΥ)
Πρόκειται για τη συνέχεια της Φαίδρας και της τροφού της Οινώνης, που μας είναι γνωστή από τον Ευριπίδη και τον Κορνέιγ. «Χιλιάδες χρόνια μετά, σήμερα δηλαδή», εξηγεί ο γνωστός συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης, «οι δύο γυναίκες βρίσκονται σε ένα ερημονήσι, όχι μεγαλύτερο από μια γκαρσονιέρα, και περιμένουν. Τι περιμένουν; Η καρτερικότητά τους παραπέμπει στον «Γκοντό» και το κέφι τους στις «Ωραίες μέρες». Η διαφορά είναι ότι συμβαίνει κάτι: εμφανίζεται ο Ελληνοαμερικανός με το φουσκωτό του».
«Βρικόλακες» (27-31 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Ο Έκτορας Λυγίζος, ταλαντούχος σκηνοθέτης μόλις 32 χρόνων, προσεγγίζει τον ακρογωνιαίο λίθο του μοντέρνου ευρωπαϊκού δράματος παρουσιάζοντας τους «Βρικόλακες» του Ίψεν, προσδίδοντας τη δική του «ψύχραιμη» ανάγνωση.
«Βάκχες» (30-31 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Πρώτη εμφάνιση στη μετα-«Αμόρε» εποχή τους, του Θωμά Μοσχόπουλου και των συνεργατών του, σε μια ανάγνωση της πιο μυστηριακής τραγωδίας του αρχαίου δράματος.
ΗΡΩΔΕΙΟ
Σιλβί Γκιλέμ (16-17 ΙΟΥΝΙΟΥ)
Αφιέρωμα μνήμης και τιμής στον Μορίς Μπεζάρ με τη μοναδική Σιλβί Γκιλέμ να χορεύει και να ταξιδεύει το κοινό στην «Ιεροτελεστία της άνοιξης» ή στο «Μπολερό».
«Τhe Gospelat Colonus»
(21 ΙΟΥΝΙΟΥ)
Ή όταν ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» τραγουδούσε γκόσπελ. Έτσι τον θέλει ο Λι Μπρούερ, που χρίζει πρωταγωνιστές τα μέλη της Χριστιανικής Εκκλησίας της Πεντηκοστής.
Σταύρος Ξαρχάκος, Μάνος Χατζηδάκις
(13 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Ο «μάγος» των ενορχηστρώσεων και όχι μόνο Σταύρος Ξαρχάκος «αγγίζει πάλι» με ευαισθησία τα τραγούδια του Μάνου Χατζηδάκι και βγάζει περισσότερο φως από μέσα τους. Μαζί του η Μαρία Φαραντούρη, ο Μανόλης Μητσιάς και η Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής με «συνεπιβάτη» το κοινό σε ένα μαγευτικό ταξίδι.
Νάνα Μούσχουρη
(23 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Πενήντα χρόνια καριέρας τραγουδώντας στα πέρατα του κόσμου κλείνει η Νάνα Μούσχουρη και «ρίχνει αυλαία» εδώ, στην πατρίδα της. Τραγουδώντας από Χατζηδάκι μέχρι Ντίλαν και από ιρλανδέζικες μπαλάντες μέχρι πολυφωνικά της Ηπείρου, η πρέσβειρα του ελληνικού τραγουδιού αφήνει τη σκηνή που τόσο δόξασε.
«Πλούτος» και «Ορνιθες»
(16 ΙΟΥΛΙΟΥ & 20-21 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Μόνο δύο θεατρικές παραστάσεις θα φιλοξενήσει φέτος το Ηρώδειο, τουλάχιστον στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ. Με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη έρχεται ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Νίκου Χαραλάμπους. Τους «Όρνιθες» παρουσιάζει το Θέατρο Τέχνης, την ιστορική παράσταση με την οποία το Φεστιβάλ Αθηνών συμμετέχει στον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του Κάρολου Κουν.
ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
«Ευτυχισμένες μέρες»
(4-5 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Η μπεκετική εκδοχή του τραγικού από τα κορυφαία γεγονότα των περσινών εκδηλώσεων, που δυστυχώς αναβλήθηκε λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών επιστρέφει σε σκηνοθεσία της Ντέμπορα Γουόρνερ. Με την έξοχη, αστεία και τραγική Γουίνι και τη Φιόνα Σο σε έναν από τους συγκλονιστικότερους ρόλους της καριέρας της.
«Βατρ-Χ» (11-12 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Οι πειραγμένοι από τον Δημήτρη Λιγνάδη «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη επιστρέφουν στην Επίδαυρο, από το Εθνικό Θέατρο, με ένα δυναμικό θίασο: Δημήτρης Λιγνάδης, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Γιώργος Μαρίνος, Δήμητρα Ματσούκα, Στεφανία Γουλιώτη κ.ά. Λέγεται ότι θα είναι η μεγάλη έκπληξη του καλοκαιριού. Ίδωμεν
Πίνα Μπάους (19-20 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Η ιέρεια του χορού Πίνα Μπάους και το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού επιστρέφουν σαράντα τρία χρόνια μετά στο αργολικό αρχαίο θέατρο με τη χορογραφημένη όπερα «Ορφέας και Ευρυδίκη».
«Οι δύο Οιδίποδες» (8-9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ)
Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί τους δύο σοφόκλειους Οιδίποδες («Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ») φέρνοντας τη δεύτερη πρόταση του Εθνικού Θεάτρου στην Επίδαυρο. Με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στο «διπλό» ρόλο και άλλους σημαντικούς ηθοποιούς: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάνια Παπαδημητρίου, Αιμίλιος Χειλάκης κ.ά.
«Αγαμέμνων» (22-23 Αυγούστου)
Η Άντζελα Μπρούσκου στην παρθενική της εμφάνιση ως σκηνοθέτιδα στην Επίδαυρο, με Αγαμέμνονα τον Μηνά Χατζησάββα και Κλυταιμνήστρα την Αμαλία Μουτούση.
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
«Μπόρις Γκουντούνοφ»
(15-16 ΙΟΥΛΙΟΥ)
Την ομώνυμη όπερα του Μουσόργκσκι ανέθεσε το Θέατρο «Μπολσόι» στο διάσημο κινηματογραφικό σκηνοθέτη Αλεξάντρ Σοκούροφ, που θα μας μεταφέρει μαγικά στη Ρωσία του 16ου αιώνα.
ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
«Φιλοκτήτης» 27-28 ΙΟΥΝΙΟΥ
Το 1997 οι περισσότεροι έριξαν στην πυρά τον Ματίας Λάνγκχοφ και τις «Βάκχες» του με το γυμνό Διόνυσο (Μηνάς Χατζησάββας). Ο Γερμανός σκηνοθέτης επιστρέφει και συναντάει ξανά τον Μηνά Χατζησάββα, αλλά και τους Λευτέρη Βογιατζή και Χρήστο Λούλη στον «Φιλοκτήτη» του Χάινερ Μίλερ, ένα βίαιο πολιτικό δράμα που χρησιμοποιεί τους αρχαίους ήρωες.
Μη χάσετε:
Τη «Μασκαράτα» του Μιχαήλ Λέρμοντοφ, που παρουσιάζει στην αίθουσα Δ του «Πειραιώς 260» ο Στάθης Λιβαθινός στις 25, 26 & 27 Ιουνίου.
Την παράσταση «Αναζητώντας τον Οιδίποδα» από το «Θέατρο Σιωπής» της Ασπασίας Κράλλη, 1-5 Ιουλίου στο «Σχολείον», και το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ, που θα παρουσιαστεί στον ίδιο χώρο 15-20 Ιουλίου σε σκηνοθεσία Ρενέτε Τζετ με την Μπέτυ Αρβανίτη και τον Χρήστο Στέργιογλου.
INFO:
Με τρεις τρόπους μπορείτε να αποκτήσετε τα εισιτήρια για τις παραστάσεις που αφορούν το Φεστιβάλ και φροντίστε να το κάνετε τουλάχιστον 3 βδομάδες πριν από την παράσταση:
Τηλεφωνικά στο 210-3272000, με πολλή υπομονή, γιατί είναι χιλιάδες οι ενδιαφερόμενοι (σ.σ.: κάτι πρέπει να γίνει, ώστε να μην υπάρχει τόσο μεγάλη αναμονή).
Σπεύστε στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ, Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου), Δευτέρα-Παρασκευή 8.30-16.00 & Σάββατο 9.00-14.30.
Αγορές εισιτηρίων οn-line και πληροφορίες στο www.greekfestival.gr.