Θεσσαλονίκη: Ταινίες 3ης Μέρας

20.11.2007
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Τσέχας σκηνοθέτιδας δεν καταφέρνει να ξεπεράσει τα ανάλαφρα και νεανικά όρια της. Δουλεύοντας στην γνωστή φόρμα του road trip η Μπαμπίνσκα προσπαθεί να δώσει μια ρεαλιστική εικόνα της Τσέχικης νεολαίας, που προσεγγίζει πλέον τα πρότυπα των δυτικών κοινωνιών. Η παρουσίαση των τριών κοριτσιών όμως παραμένει βασανιστικά προσκολλημένη στα κλισέ της σεξουαλικής αναζήτησης και των εφήμερων εφηβικών φιλικών σχέσεων, χωρίς να μεταφέρει την νεανική ενέργεια των πρωταγωνιστριών της στην μεγάλη οθόνη και αρνούμενη πεισματικά να προχωρήσει σε οποιαδήποτε περαιτέρω εμβάθυνση.

Η Στιγμή Σου (Año Uña) - Χονάς Κουαρόν (Διεθνές Διαγωνιστικό)

Μας ξενύχιασε χτες βράδυ ο 26χρονος γιος του Αλφόνσο Κουαρόν, πατώντας πάνω σε κινηματογραφικές ευαισθησίες δεκαετιών, αφού δήλωσε πριν την προβολή της ταινίας του, ότι πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας προσωπικής αναζήτησης για νέες φόρμες κινηματογράφησης. Αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι πρόκειται για μια χειροποίητη ιστορία παρά τρίχα αγάπης, που ξεπήδησε μέσα από μια ακίνητη φωτογραφική συλλογή, τότε ο Κρις Μαρκέρ - και όλοι όσοι δεν μπορούν με τίποτα να ξεχάσουν το La Jetee (εμού συμπεριλαμβανομένου) - θα έπρεπε να το πάρουν πολύ-πολύ προσωπικά.

Βέβαια, σύμφωνα με τον Κουαρόν, που κλήθηκε να απολογηθεί για το ατόπημά του στο τέλος της ταινίας, η βασική τους διαφορά είναι ότι ο ίδιος δεν γνώριζε προκαταβολικά την ιστορία της ταινίας όταν πατούσε το κουμπί της φωτογραφικής μηχανής. Το σενάριο προέκυψε ημι-αυθόρμητα συναρμολογώντας οικογενειακά στιγμιότυπα ένα χρόνο μετά, αφού η νεαρή αμερικανίδα που γνωρίζουμε στο τέλος εξάμηνης πανεπιστημιακής ανταλλαγής στο Μεξικό δεν είναι άλλη από την κοπέλα του, ο μικρούλης που τη λαχταράει χωρίς να τολμάει είναι ο αδερφός του, και τα συγγενικά πρόσωπα που πλαισιώνουν τη φευγαλέα τους συνάντηση, η ευρύτερη οικογένεια Κουαρόν. Οι καθημερινές στιγμές των αγαπημένων του προσώπων ντύθηκαν μια φανταστική ιστορία, και του εξασφάλισαν πληθώρα φεστιβαλικών διαπιστευτηρίων κάνοντας το γύρο του κόσμου. Ωστόσο, παρά τη γοητευτική αισθητική και την ταιριαστή στο θέμα τεχνική του νεαρού Χονάς (παίζει με τη στιγμιαία φύση των αναμνήσεων και τον άγουρο φευγαλέο έρωτα), η ουσία του διαφεύγει πλήρως: η γλύκα των προεφηβικών σκιρτημάτων συνίσταται ακριβώς στο ότι είναι περαστικά και δεν θα έπρεπε σε καμία περίπτωση να διαρκούν πάνω από μισή ώρα!

Δέσποινα Παυλάκη

Κούκλες -Κάριν Μπαμπίνσκα (Διεθνές Διαγωνιστικό)

Τρεις δεκαοκτάχρονες κοπέλες αποφασίζουν να κάνουν το «ταξίδι της ενηλικίωσης» μετά από την αποφοίτησή τους από το σχολείο. Η Ίσκα, Η Καρολίνα και η Βεντούλα θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι για την Ολλανδία με σκοπό να αποκτήσουν για πρώτη φόρα στην ζωή τους το δικαίωμα να κάνουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν. Μαζί τους θα έρθει και ο απρόσκλητος δεκατετράχρονος αδελφός της Ίσκρα, ο Βόιτα. Το ταξίδι μετατρέπεται σε ένα μια αδιάκοπη δοκιμασία, όπου οι τρεις κοπέλες προσπαθούν να τα ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες του «πραγματικού κόσμου». Παράλληλα με τον σχηματισμό της ταυτότητας τους, έρχεται και η αναπόφευκτη διάλυση της φιλίας τους.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Τσέχας σκηνοθέτιδας δεν καταφέρνει να ξεπεράσει τα ανάλαφρα και νεανικά όρια της. Δουλεύοντας στην γνωστή φόρμα του road trip η Μπαμπίνσκα προσπαθεί να δώσει μια ρεαλιστική εικόνα της Τσέχικης νεολαίας, που προσεγγίζει πλέον τα πρότυπα των δυτικών κοινωνιών. Η παρουσίαση των τριών κοριτσιών όμως παραμένει βασανιστικά προσκολλημένη στα κλισέ της σεξουαλικής αναζήτησης και των εφήμερων εφηβικών φιλικών σχέσεων, χωρίς να μεταφέρει την νεανική ενέργεια των πρωταγωνιστριών της στην μεγάλη οθόνη και αρνούμενη πεισματικά να προχωρήσει σε οποιαδήποτε περαιτέρω εμβάθυνση. Τα καλοδουλεμένα πλάνα της Μπαμπίνσκα δεν φτάνουν για να μετατρέψουν την φλύαρα ανάλαφρη ταινία της σε ένα πειστικό teen road movie.

Γιάγκος Αντίοχος