Γιαγκόναν ο Βάρβαρος: πύλη στο (κινηματογραφικό) άγνωστο
Το ελαφρώς προχειροφτιαγμένο ψηφιακό τμήμα του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που έκανε δειλά την πρεμιέρα το 2006, από κινηματογραφικό νεογνό έχει μετατραπεί σε πύλη για το άγνωστο: έντεκα ταινίες που τραβάνε το Digital Wave σε διαφορετική κατεύθυνση η καθεμία, με μοναδικό κοινό παρονομαστή τις τεχνολογικές προδιαγραφές, μας μυούν σε ένα νέο, αλλά όχι και τόσο υπέροχο κόσμο, που ωστόσο αξίζει να βιώσετε από κοντά.
Ίσως όμως όχι και από τόσο κοντά όσο βιώσαμε εμείς το βράδυ της Κυριακής την πρεμιέρα του «Γιαγκόναν: Οι Σκοτεινές Μέρες του Χαμού», το μεταμεσονύχτιο πολυεθνικό ανοσιούργημα αιωνίου φοιτητή από την Πάτρα, γνωστού και ως Γιάγκου Ραυτόπουλου, που έφτασε μέχρι και τη Νέα Ζηλανδία ως διαγωνιζόμενος τηλεοπτικού παιχνιδιού, προκειμένου να γυρίσει σκηνές για την ταινία του. Έχοντας εμφανιστεί με αμφίεση α λα Φλίντστοουνς σε γνωστή τηλεοπτική εκπομπή, κανονικά θα έπρεπε να ήμασταν απολύτως προετοιμασμένοι για όσα έμελλε να ακολουθήσουν, αλλά η μοίρα μας τα έφερε αλλιώς: Όχι μόνο ήταν η πιο γεμάτη, παρά το προχωρημένο της ώρας, προβολή που έχουμε παρακολουθήσει φέτος στο Φεστιβάλ, αλλά παρά τα όποια ελαττώματα της ταινίας, όσοι έκαναν τον κόπο να κόψουν εισιτήριο για να δουν Ραυτόπουλο ήταν πλήρως διατεθειμένοι να σεβαστούν τις εμμονές του ερασιτεχνισμού του και να το διασκεδάσουν καλοπροαίρετα, μέχρι βέβαια να φύγουν τρέχοντας από την αίθουσα!
Ο πιο ανθεκτικός πυρήνας του κοινού, ήταν πλήρως ενήμερος για το urban legend status του σκηνοθέτη, και είχε μάλιστα φροντίσει να κατεβάσει την πρώτη του ταινία «Ο Θρύλος του Γιαγκόναν» από το διαδίκτυο, γνωρίζοντας προκαταβολικά πρόσωπα και πράγματα, αφού πρόκειται για το δεύτερο μέρος επικής τριλογίας με τίτλο Γιαγκόναν ο Βάρβαρος.
Η απόφαση να συμπεριληφθεί το «Γιαγκόναν: Οι Σκοτεινές Μέρες του Χαμού» στο πρόγραμμα του Digital Wave μπορεί να μην ήταν η καλύτερη κίνηση - από ποιοτικής τουλάχιστον άποψης... που έκανε ποτέ το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά οπωσδήποτε επιβεβαιώνει την αμυδρή υποψία που έχει αρχίσει να αχνοφέγγει πάνω από το χέρσο κινηματογραφικό τοπίο της χώρας μας, ότι δηλαδή σινεμά μπορεί πλέον να κάνει ο ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ, φτάνει να βρεθεί κάποιος να του αναγνωρίσει ότι το τελικό προϊόν των κόπων του αξίζει να λέγεται ταινία. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι αν αυτή ήταν και η αρχική πρόθεση του φεστιβάλ...
Δήλωση της Δεκαετίας: Αποφάσισα να γυρίσω μια τέτοια ταινία γιατί είμαι ένα μεγάλο παιδί που ζω στον κόσμο μου, σ’ ένα αγνό αμαγάριστο παραμύθι, κι αυτό είναι που ήθελα να μεταφέρω και να το μοιραστώ με τους υπόλοιπους που θα το έβλεπαν καλοπροαίρετα...
Δέσποινα Παυλάκη
* Θετική αποδοχή από το κοινό του Φεστιβάλ γνώρισε η ταινία «Fugitive Pieces» του Τζέρεμι Ποντέσουα. Το φιλμ αποτελεί την πρώτη ελληνο-καναδική συμπαραγωγή και πολλά από τα γυρίσματα της έχουν γίνει στην Ύδρα και την Μυτιλήνη.
Το «Fugitive Pieces/Τα Φαντάσματα Του Παρελθόντος» παρουσιάστηκε επίσημα στο Φεστιβάλ το Σάββατο, όπου παρευρέθηκαν οι συντελεστές της ταινίας, ο νεαρός πρωταγωνιστής της ταινίας Ρόμπι Κέι, η ηθοποιός Θέμις Μπαζάκα, ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, ο παραγωγός Τάκης Βερέμης και ο συμπαραγωγός Πάνος Παπαχατζής.
Ο Τζέρεμι Ποντέσουα είναι παλιός γνώριμος του Φεστιβάλ, αφού η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του («Η Έκλειψη») είχε ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη πριν από σχεδόν δεκαπέντε χρόνια. Ο Καναδός σκηνοθέτης μετά από πολλά χρόνια απουσίας από την δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών και την συμμετοχή του σε γνωστές τηλεοπτικές σειρές («Six Feet Under», «Nip/Tuck») κατάφερε να κάνει μια πολύχρονη επιθυμία του πραγματικότητα και να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το best seller βιβλίο της Αν Μάικλς. Στο ελληνο-καναδικό φιλμ συμμετέχουν η Θέμις Μπαζάκα, ο Γιώργος Καραμίχος και η Έλλη Φωτίου. Μάλιστα η Μπαζάκα πραγματοποιεί μια πολύ καλή ερμηνεία σε ένα κεντρικό ρόλο του «Fugitive Pieces». Η ταινία θα προβληθεί τον Φεβρουάριο στην Ελλάδα σε διανομή της Audiovisual.
Γ.Α.
* Οι ξένες αεροπορικές εταιρίες αποτελούν το χειρότερο ενδυματολογικό χορηγό του φετινού Φεστιβάλ... Ο Τζον Μάλκοβιτς έπεσε θύμα της φετινής κατάρας και δεν παρέλαβε ποτέ την βαλίτσα του στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ο Αμερικάνος ηθοποιός επισκέφτηκε ένα κατάστημα ρούχων που άνοιξε ειδικά για αυτόν... Κυριακή πρωί, αλλά δεν πήρε τίποτα άλλο εκτός από μερικά εσώρουχα ως ένδειξη διαμαρτυρίας. Στην τελετή απονομής του Χρυσού Αλέξανδρου ο Τζον Μάλκοβιτς εμφανίστηκε με τα ρούχα που ταξίδευε και δεν ξέχασε να ευχαριστήσει ιδιαιτέρως γνωστή αεροπορική εταιρία για την ενδυματολογική του επιλογή.
Βέβαια, είχε προηγηθεί και άλλο θύμα πριν τον Μάλκοβιτς, ο Κρις Κούπερ επίσημος προσκεκλημένος του φεστιβάλ αναγκάστηκε να βγει για ψώνια το Σάββατο το πρωί στην Θεσσαλονίκη, αφού η βαλίτσα του βρισκόταν σε κάποιο άλλο μέρος του κόσμου.
Γ.Α.
* Γεμάτη ήταν η αίθουσα στην επίσημη προβολή της ταινίας «Έλλη» του Θανάση Καρανικόλα που συμμετέχει στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ. Μια ταινία σκληρή και ρεαλιστική που αναφέρεται στην δύσκολη ζωή μιας Ελληνίδας μετανάστριας που ζει Γερμανία.
Ο σκηνοθέτης παραβρέθηκε στην προβολή και απάντησε στις ερωτήσεις του κοινό μετά το τέλος της ταινίας. Τι να πρωτοδείς την σημερινή μέρα στο Φεστιβάλ.
Στις 11.00 το πρωί ο Αλφόνσο Κουαρόν θα παραδώσει masterclass στην αίθουσα «Τζον Κασαβέτης». Ο Μεξικάνος σκηνοθέτης συνοδεύει τον γιό του Χονάς στην παρθενική του κινηματογραφική προσπάθεια, που συμμετέχει στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ.
Στις πέντε το απόγευμα θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «Μυστικά Και Ψέματα» του Σταύρου Στάγκου που συμμετέχει στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας. Οι «Κούκλες» του Τσέχου Καρίν Μπαμπίνσκα θα προβληθούν λίγο νωρίτερα για το Διαγωνιστικό, ενώ για το ίδιο Τμήμα θα προβληθεί στις οκτώ το βράδυ η ταινία «Η Στιγμή Σου» του Χονάς Κουαρόν. Να μην ξεχάσουμε βέβαια την προβολή της καινούργια ταινίας του Ρεϊγάδας «Stellet Licht» που θα γίνει στις επτά πάρα τέταρτο στα πλαίσια του Independence Days.
Γ.Α.
* Με αφορμή το 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών συνεχίζει να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα, δηλαδή να γκρινιάζει. Με τρεις επισημάνσεις που αφορούν έμμεσα το Φεστιβάλ και άμεσα τη φτωχή εγχώρια συγκομιδή που συμμετέχει φέτος στο Ελληνικό Τμήμα, αναφέρουν τα εξής:
1. Η συνολκή επιχορήγηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ξεκινώντας από το μυθικό, για τα σημερινά δεδομένα, πόσο των 8.700.000 Ευρώ εν έτη 2000, έχει ξεπέσει πλέον στις 4.100.000. Δεκτό...
2. Η παραγωγή ελληνικών ταινιών, που είχε φτάσει τις 34 το 2003, φέτος έπεσε στις 26. Μάλιστα...
3. Έξι μήνες μετά τη διεξαγωγή του Γ΄ Κινηματογραφικού Συνεδρίου, το νέο πλαίσιο νόμου που υποτίθεται ότι θα ωθούσε την ελληνική κινηματογραφία στην ανάπτυξη - βασισμένο φυσικά στα πορίσματα του Συνεδρίου - δεν έχει μπει ακόμα σε λειτουργία.
Αναμενόμενο... Λύσεις και απαντήσεις δυστυχώς δεν προσφέρονται εύκολα σε τόσο καίρια και πραγματικά προβλήματα, και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών μπορεί να μην είναι ακόμα διατεθειμένη να κατονομάσει τους υπευθύνους, προσφέρει ωστόσο τρεις εναλλακτικούς φταίχτες με την εξής σειρά:
1. Η κυβέρνηση
2. Ο Υπουργός Πολιτισμού
3. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Η δημόσια τοποθέτησή της για την «απαξίωση του ελληνικού κινηματογράφου» αναμένεται σύντομα. Σε τι ακριβώς θα βοηθήσει, αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα...
Δ.Π.