Ο Σρεκ μιλάει!

04.09.2007
Στην τελευταία του ταινία, ο αγαπημένος πράσινος ήρωας έρχεται αντιμέτωπος με δύο μεγάλους φόβους του: την προοπτική να γίνει βασιλιάς και... μπαμπάς. Με αφορμή τη συνέχεια του παγκοσμίως επιτυχημένου animation η Μαρίνα Τσικλητήρα συνάντησε όλους τους βασικούς συντελεστές του κινηματογραφικού θριάμβου.

Στην τελευταία του ταινία, ο αγαπημένος πράσινος ήρωας έρχεται αντιμέτωπος με δύο μεγάλους φόβους του: την προοπτική να γίνει βασιλιάς και... μπαμπάς. Με αφορμή τη συνέχεια του παγκοσμίως επιτυχημένου animation η Μαρίνα Τσικλητήρα συνάντησε όλους τους βασικούς συντελεστές του κινηματογραφικού θριάμβου.

Μερικοί θρίαμβοι ξεκινούν αναπάντεχα, από ένα αστείο. «Μια εύκολη δουλειά», όπως χαρακτήρισε τον ρόλο της Πριγκίπισσας Φιόνα ο ατζέντης της Κάμερον Ντίαζ. «Το μόνο που θα κάνεις θα είναι να φορέσεις ακουστικά και να της δανείσεις τη φωνή σου». Χρόνια μετά κι αφού έφτασε στην τρίτη ταινία της σειράς, η Κάμερον το παραδέχεται: το Σρεκ είναι για εκείνη ό,τι ευκολότερο και πιο ευχάριστο έχει κάνει.

Οντως, μερικοί θρίαμβοι ξεκινούν από μια απλή ιδέα. Ενα στερεότυπο, ένα χιλιοχρησιμοποιημένο κλισέ, ένας ιδανικός καμβάς για συγκίνηση και το μήνυμα-άλλοθι, απολύτως αναγκαίο για κάθε σύγχρονη ταινία κινουμένων σχεδίων, έστω ψηφιακών: η ομορφιά έρχεται από μέσα μας και είναι τυχερός όποιος έχει την υπομονή να σκαλίσει κάτω από τις λάσπες του πράσινου βούρκου για να την ανακαλύψει, μας είπε ο Σρεκ, χρόνια πριν οι Μαρίες οι άσχημες κατακλύσουν τις μικρές οθόνες της Γης, προσφέροντας ανακούφιση στους εμφανισιακώς μη προνομιούχους.

Πέρα από τη συγκίνηση είναι και το ιδιαίτερο χιούμορ: καυστικοί, με διάθεση σάτιρας, οι (οκτώ!) σεναριογράφοι του τρίτου Σρεκ χρησιμοποιούν, όπως και στις προηγούμενες δύο ταινίες, την παρωδία των κλασικών ηρώων της Disney, τα τραγούδια των 70s και διάφορα άλλα μέσα ως «εσωτερικά αστεία», αφιερωμένα με αγάπη στους τριαντάρηδες και σαραντάρηδες γονείς που συνοδεύουν τα πιτσιρίκια τους στη σκοτεινή αίθουσα.

Τι συμβαίνει στον τρίτο Σρεκ; Ο βασιλιάς-βάτραχος (Τζον Κλιζ) πεθαίνει -σε μία από τις πιο ξεκαρδιστικές στιγμές του φιλμ- και ζητάει από τον τερατόμορφο ήρωα να φορέσει το στέμμα. Ο Σρεκ (Μάικ Μάγιερς) φρικάρει και αναζητά απεγνωσμένα τον εναλλακτικό διάδοχο, στο πρόσωπο του νεαρού «νερντ» Αρθουρ που όλοι οι συμμαθητές του κοροϊδεύουν (Τζάστιν Τίμπερλεϊκ), ενώ την ίδια στιγμή ο Κακός Πρίγκιπας (Ρούπερτ Εβερετ) διεκδικεί τον θρόνο με όπλο... την ομορφιά του.

Ηδη, όλοι ρωτούν τον δαιμόνιο παραγωγό Τζέφρι Κάτζενμπεργκ τι θα γίνει στο Σρεκ 4 και αν θα ανέβει στο σανίδι ως μιούζικαλ. «Είμαστε εδώ για να μιλήσουμε για το νούμερο τρία», παραμένει ακλόνητος ο ένας εκ των τριών ισχυρών ανδρών της Dreamworks - οι άλλοι είναι οι Γκέφεν και Σπίλμπεργκ. Οπου «εδώ» σημαίνει «Λονδίνο», στο οποίο δίνεται η σχετική συνέντευξη από σύσσωμο το καστ - με μοναδική εξαίρεση τον Εντι Μέρφι που δεν συνηθίζει τις εκδρομές προώθησης των ταινιών του. Μάικ Μάγιερς, Κάμερον Ντίαζ, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Αντόνιο Μπαντέρας, Ρούπερτ Εβερετ, αλλά και ο σκηνοθέτης Κρις Μίλερ και ο συν-σεναριογράφος Ααρον Γουόρνερ.

Η ατμόσφαιρα είναι χαρωπή: οι συντελεστές έχουν διάθεση για σαχλαμαρίτσες και αστεία, ιδιαίτερα ο Αντόνιο Μπαντέρας, που ως αξιαγάπητος παπουτσωμένος γάτος έχει κλέψει την παράσταση από τον «βαρύ» Σρεκ και κάθε τόσο μας μιλάει με τη φωνή του Πους, και ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ που βλέπει έκθαμβος να ανοίγεται μπροστά του και μια κινηματογραφική καριέρα πέρα από τη μουσική. Λιγότερο απαστράπουσα η Κάμερον Ντίαζ, πρόσφατα χωρισμένη από τον Τζάστιν, και ίσως ο Μάγιερς, που πιθανώς θα ήθελε να βρίσκεται ο ίδιος στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αντί για τους δύο γοητευτικούς συμπρωταγωνιστές του: στην πραγματικότητα, η τέχνη δεν αντιγράφει πάντα τη ζωή.

Εικόνες: Τζέφρι, πριν «ανοίξει» το τρίτο Σρεκ έλεγες ότι ένιωθες νευρικός σχετικά με την υποδοχή που θα είχε.

Τζέφρι Κάτζενμπεργκ: Είχα, πράγματι, άγχος γιατί αυτό ήταν ένα άκρως ανταγωνιστικό καλοκαίρι στις ΗΠΑ, με τους Πειρατές της Καραϊβικής, τον Spider-Man και το Σρεκ να «χτυπούν» ταυτόχρονα στις αίθουσες. Αγωνιούσα αν θα βρούμε κι εμείς μια θέση κάτω από τον ήλιο! Τελικά, η ταινία μας έσπασε τα ρεκόρ παγκοσμίως.

Το «ενήλικο» χιούμορ είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Σρεκ. Μία από μας πιο κωμικές στιγμές είναι αυτή του... θανάτου του βασιλιά-βάτραχου.

Κρις Μίλερ: Ναι, και μάλιστα την ώρα που την ερμήνευε στο στούντιο ο Τζον Κλιζ φοβηθήκαμε ότι θα μας έμενε στον τόπο! Είχε μελανιάσει ολόκληρος!

Ποια είναι τα στοιχεία, πέρα από το χιούμορ, που μετέβαλαν την ιστορία του Σρεκ σε θρίαμβο;

Ααρον Γουόρνερ: Νομίζω ότι το βασικό «όπλο» μας είναι ο χαρακτήρας του κεντρικού ήρωα. Ενας χαρακτήρας που ποτέ δεν παραδεχόμαστε ότι είμαστε εμείς οι ίδιοι, αλλά είναι κομμάτι του καθενός μας. Επειτα είναι αυτό το φοβερό καστ, που μοιάζει σαν να συμμετέχει σε ένα μεγάλο πάρτι - με καλό φαγητό!

Ο ρόλος του γάτου, που εμφανίστηκε στη δεύτερη ταινία, απέκτησε ακόμα μεγαλύτερη σημασία στην τρίτη. Πόσα προσωπικά στοιχεία πρόσθεσες στο ρόλο, Αντόνιο;

Αντόνιο Μπαντέρας: Οταν πήγα στο στούντιο για πρώτη φορά και τον είδα σχεδιασμένο, είχα παρόμοια αντίδραση με το κοινό: «Αχ, τι γλυκούλης που είναι, θέλω να γίνω σαν κι αυτόν!» Το κόλπο, η ανατροπή, αν θέλετε, ήταν να δώσω στον «γλυκούλη» τη φωνή του Καζανόβα, χωρίς να επηρεάζομαι από την εμφάνισή του. Και ο γάτος και ο γάιδαρος του Εντι Μέρφι έχουν κάτι κοινό: είναι μοναχικοί χαρακτήρες. Επρεπε να αγωνιστούν σκληρά για να κατακτήσουν τη φιλία του Σρεκ. Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα ότι ο Πους θα είχε μεγάλη εξέλιξη, αλλά τελικά αγαπήθηκε πολύ από το κοινό κι έγινε, πώς να το πω, σταθμός στην καριέρα μου (γέλια).

Μάικ, πόση σχέση έχει ο μοναχικός Σρεκ με σένα;

Μάικ Μάγιερς: Είμαι εσωστρεφής και ντροπαλός. Μακριά από την κάμερα ο κόσμος μου είναι βασικά ηλεκτρονικός. Επειτα, πατάω το κουμπί και πέφτω για ύπνο!

Και πόσος Ρούπερτ υπάρχει στον Κακό Πρίγκιπα;

Ρούπερτ Εβερετ: Ο ρόλος του σφετεριστή πρίγκιπα ήταν ήδη γραμμένος, οπότε εγώ δεν πρόσθεσα τίποτα. Αντίθετα, ταυτίστηκα μαζί του. Μερικές φορές, βλέπετε, αισθάνομαι ότι εγώ θα έπρεπε να είμαι ο κεντρικός σταρ σε υπερπαραγωγές! Πάντως, οφείλω να τον υπερασπιστώ: στην πραγματικότητα θέλει απλώς να τον αγαπάνε και πιστεύει αυτό που πιστεύουν πολλοί: ότι η καλή εμφάνιση και η φιλοδοξία αρκούν. Αν το δεις από αυτή την οπτική, είναι κι αυτός γλυκούλης, τελικά.

Τζάστιν, υπήρξες ποτέ περιθωριακός όπως ο νεαρός Αρθουρ της ταινίας;

Τζάστιν Τίμπερλεϊκ: Κοίτα, μεγάλωσα στο Τενεσί, όπου είτε έπαιζες ποδόσφαιρο είτε δεν έκανες τίποτα. Οπότε, το ενδιαφέρον μου για τη μουσική ήταν μια μάλλον μοναχική ασχολία. Τι μου θύμισε ο Αρθουρ; Εμένα, στα επτά ή τα οκτώ, να στέκομαι μόνος στην πίσω αυλή και να έχω ένα κοντάρι σκούπας που εγώ φανταζόμουν ότι ήταν σπαθί... Ακούγομαι σαν φρικιό, όπως ο τυπικός κινηματογραφικός σταρ; (γελάει) Δεν μπορώ να πω ότι υπέφερα από νταήδες ή κάτι τέτοιο, αλλά ήμουν στο περιθώριο.

Τι θα έλεγες σε εκείνα τα παιδιά που δεν σε θεωρούσαν «κουλ» τότε;

Τζ. Τίμπερλεϊκ: Θα τους έβγαζα τη γλώσσα! Φάτε το, τώρα!

Πήρες καλές κριτικές, πάντως. Οπότε, μήπως να περιμένουμε και συνέχεια στο σινεμά από σένα;

Τζ. Τίμπερλεϊκ: Μου κόστισε ακριβά το να δωροδοκήσω τους κριτικούς! ΟΚ, μου άρεσε όλο αυτό. Από την ερχόμενη σεζόν θα επενδύσω ακόμα περισσότερο στον κινηματογράφο, θα το πάω όσο μπορώ αυτό το «τσίρκο».

Και πότε θα γράφεις μουσική;

Τζ. Τίμπερλεϊκ: Υπάρχουν πάντα τα αεροπλάνα και τα λεωφορεία!

Λένε ότι θα γυριστεί ξεχωριστή ταινία με πρωταγωνιστή τον γάτο, αληθεύει;

Α. Μπαντέρας: Ναι, υπάρχει το σενάριο. Θα γυρίσουμε στο παρελθόν του Πους ώστε να δούμε πώς έγινε αυτός που έγινε: ένας «δολοφόνος» γυναικών! Ακουσα ότι θα είναι αστείο αλλά και πολύ συναισθηματικό και θα γίνει από την ομάδα του Σρεκ.

Σκηνοθέτησες πρόσφατα, σε είδαμε στο Bordertown, μια ταινία βασισμένη στις πραγματικές δολοφονίες γυναικών στο Μεξικό, και τώρα σε βλέπουμε σε animation. Με ποιον τρόπο σε γεμίζουν αυτοί οι τόσο διαφορετικοί ρόλοι ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη;

Α. Μπαντέρας: Σε αντίθεση με άλλους ηθοποιούς που έχτισαν καριέρες κολλώντας σε έναν τρόπο ερμηνείας, προτιμώ να δοκιμάζομαι. Δεν φοβάμαι μήπως χαλάσω την εικόνα μου. Αν με έχει βοηθήσει σε κάτι το Χόλιγουντ, είναι στο να μπορώ να επιλέγω διαφορετικά κινηματογραφικά είδη. Εχω κάνει ταινίες τρόμου, μιούζικαλ, περιπέτειες, σκηνοθέτησα, πήγα στο Μπρόντγουεϊ. Η σκηνοθεσία είναι κάτι πολύ προσωπικό για μένα και κανονικά δεν θα την ασκούσα στις ΗΠΑ, αλλά στην πατρίδα μου. Γιατί είμαι της άποψης «λιγότερα χρήματα, περισσότερη ελευθερία να κάνεις αυτό που θέλει η καρδιά σου». Το Bordertown δεν πήρε καλές κριτικές, το ξέρω, αλλά θα το ξανάκανα. Το έκανα επειδή έλαβα ένα βιβλίο με φωτογραφίες, κομμάτια ρούχων γυναικών που είχαν εξαφανιστεί, ποιήματα... Και ένα γράμμα που μου ζητούσε να βάλω το όνομά μου στο καστ. Πώς συνδυάζεται αυτό με τον γάτο και την κατάσταση στο Χόλιγουντ; Βλέπω τον εαυτό μου σαν τους κωμικούς του παλιού καιρού που το απόγευμα έπαιζαν κωμωδία και το βράδυ Σαίξπηρ. Και αγαπώ την ανατρεπτικότητα του Σρεκ, έχει κάτι ταιριαστό με την ευρωπαϊκή κουλτούρα. Γιατί, ξέρετε πολλές ταινίες που να έχουν περιθώριο για ρεψίματα και, χμ, αέρια;

Κάμερον, τι σημαίνει το Σρεκ για σένα;

Κάμερον Ντίαζ: Ξέρω τι σημαίνει για το κοινό. Με πλησιάζουν στον δρόμο σχεδόν καθημερινά και με ρωτούν πότε θα βγει το επόμενο. Είναι σημαντικό να νιώθεις ότι είσαι μέρος ενός φαινομένου που αγγίζει τόσο τους άλλους. Δεν συμβαίνει και τόσο συχνά, ξέρετε.

Είναι ευχάριστη αλλαγή να υποδύεσαι χωρίς να ανησυχείς καθόλου για την εμφάνισή σου;

Κ. Ντίαζ: Σίγουρα, γιατί έχω υποδυθεί πολλές ηρωίδες που μοιάζουν σε μένα. Ως θεατής, πάντως, θα ήθελα να βλέπω πολλές διαφορετικές ηρωίδες, σύγχρονες, από διάφορες κουλτούρες. Το Χόλιγουντ δεν μου αρκεί, θα ήθελα να ακούσω και να δω ιστορίες από όλο τον κόσμο, γιατί το σινεμά είναι ένας καλός τρόπος για να μαθαίνεις τι γίνεται στον υπόλοιπο πλανήτη.

Πώς βλέπετε το μέλλον του animation;

Τζ. Κάτζενμπεργκ: Γίνεται πολλή δουλειά επάνω στο κινούμενο σχέδιο παγκοσμίως. Υπάρχει μια αναγέννηση. Είναι η πρώτη φορά που υπάρχουν τόσα mainstream animation στην ιστορία του κινηματογράφου. Αυτό είναι θετικό. Οσο περισσότερα τέτοια φιλμ καλής ποιότητας δημιουργούνται τόσο καλύτερα για όλους μας.

Πίσω -και μπροστά- από τις κάμερες

  • Την εποχή που βγήκε στις αμερικανικές αίθουσες, η ταινία είχε το τρίτο μεγαλύτερο άνοιγμα όλων των εποχών με $121 εκατομμύρια εισπράξεις.
  • Είχε, επίσης, το μεγαλύτερο άνοιγμα animation ταινίας όλων των εποχών.
  • Για την ολοκλήρωσή της εργάστηκαν 150 άνθρωποι για 1.000.000 εργατοώρες.
  • Σχεδιάστηκαν 4.500 κοστούμια, αλλά χρησιμοποιήθηκαν 2.500.
  • Εμφανίζονται 23 ήρωες παραμυθιών.
  • Σχεδιάστηκαν 60 διαφορετικά «περιβάλλοντα» ως φόντο για τη δράση των ηρώων.
  • Στη σκηνή όπου ο Κακός Πρίγκιπας δίνει παράσταση, 1.373 χαρακτήρες είναι παρόντες στην οθόνη.
  • Αυτή είναι η μεγαλύτερη σκηνή «πλήθους» που είδαμε ποτέ σε ταινία του Σρεκ.