Φέτος είναι η δεύτερη φορά που η Άνα Κόκκινος, καταξιωμένη σκηνοθέτις Ελληνικής καταγωγής από την Αυστραλία, τιμά το κινηματογραφικό Φεστιβάλ μας με την καινούργια ταινία της Ευλογημένες Ψυχές (Blessed) και με την παρουσία της. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά το πολύκροτο "Head On", ανακαλεί με θέρμη την προηγούμενη επίσκεψη της, όπου η αίθουσα ήταν γεμάτη και οι θεατές ενθουσιασμένοι. Το κοινό λάτρεψε το "Head On" και εκείνη με την σειρά της τον κόσμο που έκανε ουρές έξω από την αίθουσα. Ιδιαίτερα συγκινημένη, που μοιράστηκε το έργο της «στην δεύτερη πατρίδα της» - όπως η ίδια αποκαλεί την Ελλάδα - αδημονεί να το ξανακάνει φέτος με το τελευταίο της εγχείρημα.
Με ηπιότερη θεματολογία αυτή τη φορά, η ωριμότερη κινηματογραφικά Κόκκινος επιστρέφει με ένα φιλόδοξο έργο, μια ταινία παράλληλων αφηγήσεων που όπως ισχυρίζεται ήταν μια πρόκληση την οποία πρόθυμα αποδέχτηκε. Περήφανη που έχει ήδη ολοκληρώσει την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της πιστεύει πως «η πείρα της, της επέτρεψε να χειριστεί επιδέξια την περιπλοκότητα των παράλληλων αφηγήσεων» και να μετατρέψει το θεατρικό έργο "Ποιος Φοβάται την Εργατική τάξη"; (Who’s Afraid of the Working Class?) σε ένα φιλμ που κρατάει τον θεατή με το συναισθηματικό του βάθος και την πλούσια εικονογραφία - παρά την θεατρική του καταγωγή.
Το θεατρικό κείμενο, που επικεντρώνεται ως επί το πλείστον στις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις ανθρώπων της εργατικής τάξης, δεν ακολουθήθηκε καθολικά παρά λειτούργησε σαν αφετηρία, καθώς η Κόκκινος και ο σταθερός της πλέον συνεργάτης, επιτυχημένος σεναριογράφος και συγγραφέας του θεατρικού Αντριου Μπόβελ, άρχισαν να παρεκκλίνουν σταδιακά από το πρωταρχικό υλικό. Το "Ευλογημένες Ψυχές" επικεντρώνεται στις σχέσεις μητέρας-παιδιού. Η σκηνοθέτις, ορμώμενη από μια ατάκα του φιλμ όπου μια από τις πρωταγωνίστριες περιγράφει την σχέση της με την μητρότητα, επέλεξε τον τίτλο. Έτσι, στο πρώτο κομμάτι της ταινίας η πλοκή παρουσιάζεται μέσα από τα βιώματα των παιδιών και στο δεύτερο μέρος συνεχίζει μέσα από την ματιά των μητέρων τους. Αυτό είναι κάτι το οποίο χαροποιεί την δημιουργό καθότι «η διαφοροποίηση αυτή διαμορφώθηκε σαν φυσική εξέλιξη της δουλειάς που έγινε πάνω στο κείμενο». Χαρακτήρες που δεν έπαιζαν καθοριστικό ρόλο αρχικά, «αναπτύχθηκαν, επανεφευρέθηκαν και απέκτησαν ειδικό βάρος, ενώ κάποιο άλλοι δημιουργήθηκαν επί τούτου για να διατηρήσουν τις νέες ισορροπίες».
Η Βικτόρια Χαραλαμπίδου, η γνωστή Ελληνίδα ηθοποιός και πρόσφατη ανακάλυψη για την σκηνοθέτιδα, ενσάρκωσε τον χαρακτήρα της Τζίνας. Η Κόκκινος περιγράφει με τα πλέον κολακευτικά λόγια την συνεργασία τους αναφερόμενη στον επαγγελματισμό της και όχι μόνο: «η συνεργασία μαζί της ήταν εξαιρετική∙ είναι πάντα ανοιχτή σε προκλήσεις και πραγματικά δυναμική ηθοποιός».
Δουλεύοντας στο Αυστραλέζικο κινηματογραφικό περιβάλλον, μας δίνει την δική της εξήγηση γιατί οι Έλληνες της Αυστραλίας που εργάζονται στον κινηματογράφο (πχ: Γιαννακόπουλος, Δημητριάδης, Γιόλκας) κρατάνε ισχυρότερους δεσμούς μεταξύ τους και με την Ελλάδα έναντι των συναδέλφων τους στην Αμερική. Η Κόκκινος το αποδίδει στην προσβασιμότητα και την κοινωνική πολιτική. «Καταρχήν καθοριστικό ρόλο παίζει η τυραννία της απόστασης. Είμαστε πολύ μακριά από την Ευρώπη και οι Αυστραλοί δεν μετακινούνται εξίσου συχνά με τους Αμερικάνους. Επιπλέον η Αμερική είναι γνωστή και ως ‘χωνευτήρι’ των διαφορετικών εθνικοτήτων, γεγονός που διαβρώνει την αίσθηση ταυτότητας της χώρας προέλευσης. Έτσι εδώ υπάρχει μια μεγαλύτερη ανάγκη διατήρησης της ελληνικότητας μας, με όλα τα αρνητικά και θετικά στοιχεία που προκύπτουν από αυτήν».
Το έργο της Άνα Κόκκινος Ευλογημένες Ψυχές (Blessed) θα προβληθεί στην αίθουσα Αττικόν Cinemax το Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου, ώρα: 20.00.
Αλεξία Αλμπάνη