Ένας φανερά ταλαιπωρημένος άντρας κάθεται απέναντι στην φωτιά σε ένα χιονισμένο βουνό. Εντελώς ξαφνικά κάποιος τον πυροβολεί, τραυματίζοντας τον και μια καταιγιστική σεκάνς καταδίωξης αρχίζει.... Το γουέστερν του Ντέιβιντ Φον Άνκεν ξεκινά ομολογουμένως με έναν εντυπωσιακό τρόπο, μια και η συγκεκριμένη σεκάνς καθηλώνει με την ρεαλιστική δράση και τον απέριττο ρυθμό της. Στην συνέχεια το φιλμ εκτυλίσσεται σαν μια βίαιη και λουσμένη στο αίμα καταδίωξη με τον Λίαμ Νίσον και την ομάδα του να κυνηγά με εκδικητική μανία τον Πιρς Μπρόσναν -στα χιόνια, στην έρημο, στα βουνά- εξαιτίας του κοινού τους παρελθόντος κατά την διάρκεια του αμερικάνικου Εμφυλίου.
Μέσω του ξεχασμένου είδους του γουέστερν, ο γνωστός σκηνοθέτης τηλεοπτικών σειρών («CSI», «The Shield») Φον Άνκεν κάνει εξαρχής σαφείς τις προθέσεις του. Χρησιμοποιώντας σαν πρόσχημα την βίαιη ιστορία των δυο αντρών κάνει ένα ευθύτατο σχόλιο για την εκδικητική φύση του ανθρώπου, καταδικάζοντας την «οφθαλμό αντί οφθαλμού» λογική. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί κάτι καινούριο, ειδικά για το είδος του γουέστερν. Ο σκηνοθέτης όμως φαίνεται ότι έχει επίγνωση του είδους με το οποίο καταπιάνεται. Συνδυάζοντας το πνεύμα των «Ασυγχώρητων» με μια «τυπική» γουέστερν πλοκή (φέρτε στο νου σας τον «Παράνομο Τζόζι Γουέλς» και τα γουέστερν του Άντονι Μαν) φτιάχνει ένα λιτό και «κλασσικό» γουέστερν. Έχοντας σαν μεγάλο όπλο την κάμερα του Τζον Τολ («Braveheart», «Η Λεπτή Κόκκινη Γραμμή») κινηματογραφεί τις ατελείωτες πεδιάδες και το χιονισμένο τοπίο με εκθαμβωτικό τρόπο. Παράλληλα, οι Λίαμ Νίσον και Πιρς Μπρόσναν αποδεικνύονται κατάλληλοι για τους ρόλους του διώκτη και του κυνηγημένου, με τον τελευταίο να δείχνει ότι είναι κάτι παραπάνω από τον πρώην Τζέιμς Μποντ.
Συμπερασματικά, παρά την όποια επανάληψη στο θέμα της εκδίκησης και ένα κάπως μακροσκελές φινάλε, το «Εχθροί Για Πάντα» αποτελεί μια παραπάνω από αξιοπρεπής προσθήκη σε ένα σημαντικό είδος που αν και ξεχασμένο από το Χόλιγουντ παραμένει πάντα εφήμερο. Ρίξτε μια ματιά και στο «Proposition» (κατευθείαν σε dvd στην χώρα μας) και θα καταλάβετε τι εννοούμε.
ΝΩΝΤΑΣ ΜΕΡΜΙΓΚΗΣ