Κινηματογραφική φαντασμαγορία, συγκινητικό ρομάντζο, νοσταλγική κομεντί, οικογενειακό μελό, σινεφίλ παιχνίδι. Απρόσμενο και εκρηκτικό το μίγμα και μάλιστα σε τρείς διαστάσεις και με την υπογραφή του Σκορσέζε ο οποίος, για πρώτη φορά στην καριέρα του, δοκιμάζει την αθωότητα του φίλγκουντ και κερδίζει ένδεκα υποψηφιότητες για τα προσεχή Όσκαρ.
Πίσω από όλα αυτά όμως κρύβεται ο πρώτος σκηνοθέτης της Ιστορίας, ο ζογκλέρ των κινηματογραφικών τρικ και της φαντασίας, ο Ζορζ Μελιές.
Στον σταθμό του Μονπαρνάς της δεκαετίας του ’30 συντελούνται θαύματα. Ένα ορφανό αγόρι, ο Χιούγκο του τίτλου, (Ασα Μπάτερφιλντ) προσπαθεί να βάλει σε λειτουργία το ρομπότ που του άφησε ο πατέρας του (Τζουντ Λο) πριν πεθάνει. Ένα κορίτσι (Κλόε Γκρέις) βρίσκεται στον δρόμο του κρατώντας το κλειδί (κυριολεκτικά) ενός μεγάλου μυστικού. Και ο ίδιος ο σκηνοθέτης Ζορζ Μελιές, (Μπεν Κίνγκσλεϊ) ξεχασμένος από όλους, επισκευάζει παλιά παιχνίδια κι ετοιμάζεται να δώσει ένα πολύτιμο μάθημα μαγείας, ανθρωπιάς και κινούμενων εικόνων.
Ο πιο σινεφίλ σκηνοθέτης του παγκόσμιου σινεμά, γυρίζει για πρώτη του φορά μια σινεφίλ ταινία. Η οποία όμως, ταυτόχρονα, είναι και μια ταινία «για όλη την οικογένεια» για κάθε απλό γούστο, για κάθε ηλικία.
Όσο κι αν το σχέδιο αυτό μοιάζει ουσιαστικά απραγματοποίητο, ο Σκορσέζε καταφέρνει να το εκτελέσει στην εντέλεια.
Κατ’ αρχάς δεν παραμένει μόνο στην σινεφίλ ιστορία, αλλά δημιουργεί ένα ολόκληρο περιβάλλον μαγείας με κεντρικό χαρακτήρα- τι άλλο;- ένα παιδί. Ορφανό και με μόνη κληρονομιά από τον πατέρα του ένα ιδιόμορφο ρομπότ - «automaton» το ονομάζει- μένει μέσα στον σταθμό του Μονπαρνάς και κουρδίζει τα τεράστια ρολόγια του. Μια μέρα συναντά ένα συνομήλικο του κορίτσι. Ορφανό κι αυτό και υιοθετημένο από κάποιον μπαμπά-Ζορζ, ο οποίος επισκευάζει και πουλάει παιχνίδια μέσα στον σταθμό.
Απειλή και για τα δυο παιδιά, ο αγέλαστος και αυστηρός σταθμάρχης- ένας καταπληκτικός Σάσα Μπάρον Κοέν που συχνά κλέβει την παράσταση.
Και καθώς το αγόρι έρχεται κοντά στον μπαμπά- Ζορζ και δουλεύει στο μαγαζί του, αρχίζει να ανακαλύπτει τον μαγικό και κρυφό του κόσμο. Ξεχασμένος από τους πάντες ο μπαμπά –Ζορζ Μελιές έχει καταστρέψει τις 531 ταινίες που γύρισε στις αρχές του 20ου αιώνα, πιστεύοντας πια ότι το σινεμά δεν του προσφέρει παρά πόνο και θλίψη.
Κι όμως, ο άνθρωπος αυτός ήταν ο πρώτος που αντιμετώπισε το σινεμά ως τέχνη και όρισε την έννοια της σκηνοθεσίας, ο δημιουργός του «Ταξιδιού στη Σελήνη», ο εφευρέτης των κινηματογραφικών τρίκ, των χειροποίητων ειδικών εφέ και της επιστημονικής φαντασίας.
Το «Hugo» ωστόσο δεν είναι η βιογραφία του Μελιές αλλά ένας μαγικός χώρος ο οποίος θα μπορούσε να είχε δημιουργηθεί από τον Μελιές και μέσα στον οποίο ο Σκορσέζε αισθάνεται, για πρώτη φορά, ελεύθερος, αθώος και ανάλαφρος.
Η ίδια η ζωή του πιονέρου κινηματογραφιστή χρησιμοποιείται ως μοτέρ σ’ αυτό το αλληγορικό παραμύθι όπου ο ομότιτλος κεντρικός χαρακτήρας ξεχύνεται για να ανακαλύψει τον κόσμο, την ζωή, το σινεμά. Διαπλέκεται με την ιστορία και τον θρύλο, γίνεται μέρος της φαντασίας, παίζει με τις κινούμενες εικόνες και τα μαγικά τους και- στην ουσία- βρίσκει τον μίτο που τον οδηγεί στην πρωταρχική αθωότητα της μεγάλης οθόνης.
Βασισμένος στο εξαιρετικό εικονογραφημένο βιβλίο «Η Εφεύρεση του Ουγκό Καμπρέ» του Μπράιαν Σέλζνικ (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη) το έργο του Σκορσέζε είναι υπέροχο και ανοιχτό, σαν μια πρόσκληση που δεν μπορείς να αρνηθείς.
Δείτε το «Hugo» με όλες σας τις αισθήσεις κι αφεθείτε στην μαγεία του.
Ορέστης Ανδρεαδάκης