Κυκλοφόρησε το καινούριο Ithaca

09.10.2002
Θεωρώντας τη μεταμοντέρνα συνθήκη ως ριζοσπαστικότερη φάση του νεωτερισμού, ο Βαγγέλης Χατζηβασιλείου στο ελκυστικό άρθρο του από "Από τον Μοντερνισμό στον Μοντερνισμό" φωτίζει τις αιτίες κοινωνικές, λογοτεχνικές και υπαρξιακές) που μεταμόρφωσαν την ελληνική πεζογραφία στο τελευταίο τέταρτο του 20ου αιώνα.
Θεωρώντας τη μεταμοντέρνα συνθήκη ως ριζοσπαστικότερη φάση του νεωτερισμού, ο Βαγγέλης Χατζηβασιλείου στο άρθρο του από Από τον Μοντερνισμό στον Μοντερνισμό φωτίζει τις αιτίες κοινωνικές, λογοτεχνικές και υπαρξιακές) που μεταμόρφωσαν την ελληνική πεζογραφία στο τελευταίο τέταρτο του 20ου αιώνα. Ο κριτικός λογοτεχνίας και δοκιμιογράφος επιλέγοντας χαρακτηριστικά παραδείγματα γραφών μας δίνει μια πανοραμική άποψη της σύγχρονης λογοτεχνικής παραγωγής.

Η δημοσιογράφος Κατερίνα Σχινά φιλοτεχνεί το πορτρέτο ενός σημαντικού μεταπολεμικού πεζογράφου: του Ανδρέα Φραγκιά. Ισόβιος δαίμονας του δημιουργού του Λοιμού είναι η πραγματικότητα -ως διαψευσμένη πολιτική ιστορία, ως δύστροπη μυθοπλαστική ύλη, ως ρευστή ατομική μοίρα.

Οι ερεθιστικές ερωτήσεις του δημοσιογράφου Ηλία Μαγκλίνη αποκομίζουν ερεθιστικές απαντήσεις. Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα (Σκοτεινός οδηγός) ο πολυμεταφρασμένος Παύλος Μάτεσις συνοψίζει τις θεματικές και τεχνικές εμμονές του, ενώ παράλληλα μας ανοίγει την "κουζίνα" των αναγνωστικών του απολαύσεων. Ο προσεκτικός αναγνώστης θα διαπιστώσει ότι αξιόλογοι συγγραφείς κατά βάθος αποδεικνύουν τη βιωματική σχέση τους με βιβλιοθήκες κι όχι με την πραγματικότητα.
Για του λόγου το αληθές, ένα μικρό απόσπασμα για το πώς εμπλέκεται ο συγγραφέας με τους ήρωές του. "οι ήρωες των έργων μου με επισκέπτονται εκείνοι, εγώ είμαι το θύμα τους. Σε ορισμένα έργα, θεατρικά και πεζά, κυριαρχεί απολύτως το άρρεν. Σε άλλα, η θηλεία, εμμανής συνήθως παρουσία. Η "λαϊκή γυναίκα" (ο όρος λαϊκή" είναι επικίνδυνος επειδή και έχει προδοθεί και παρερμηνευθεί) είναι άοπλη: χωρίς παιδεία και οξύ μυαλό, χωρίς κάλλος, κοινωνική υπόσταση. Είναι έρμαιον, με την αρχαία της έννοια η λέξη: έρμαιον, το αδέσποτο εύρημα, δώρημα του θεού Ερμή. Αγεται από τον ψυχισμό της, όχι από τη λογική της. Είναι συγγενής της Πυθίας και των μαντισσών της Δωδώνης.

Η πανεπιστημιακός Eιρήνη Στάθη μέσα από τρία βιβλία κινηματογραφικού προσανατολισμού (μια μονογραφία και δύο ερευνητικές μελέτες) υπογραμμίζει την αναγνωρίσιμη θέση που έχει πλέον κατακτήσει ο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος στον ευρωπαϊκό χάρτη (Αγγελόπουλος, Κακογιάννης, Κούνδουρος, Βούλγαρης, Δαμιανός).

Ο ποιητής, πεζογράφος και ζωγράφος Αλέξανδρος Ισαρης μας ξεναγεί στη Βιέννη των νεανικών του χρόνων αλλά και στη Βιέννη των μεταφράσεών του (Μούζιλ, σίντλερ, κ.α). Το κείμενο "Βιέννη, ένα μωσαϊκό από πρόσφατες και παλιές μνήμες" διασταυρώνει συναρπαστικά την εξομολόγηση, την περιπλάνηση, τη λογοτεχνία, την αρχιτεκτονική και την ιστορία.
Το 18ο τεύχος του Ithaca συμπληρώνεται τέλος από τη λίστα των μπεστ σέλλερ και την παρουσίαση των νέων εκδόσεων της ελληνικής βιοβλιοπαραγωγής.