''Φοίνισσες'' του Ευριπίδη στην Επίδαυρο από το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου

08.07.2002
Ως την πιο ακραία και οριακή, προκλητική και αποκαλυπτική σύνοψη του μύθου των Λαβδακιδών αντιμετωπίζει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου τις Φοίνισσες του Ευριπίδη με τις οποίες συμμετέχει στα Επιδαύρια 2002 την Παρασκευή 23 και το Σάββατο 24 Αυγούστου.
Ως την πιο ακραία και οριακή, προκλητική και αποκαλυπτική σύνοψη του μύθου των Λαβδακιδών αντιμετωπίζει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου τις Φοίνισσες του Ευριπίδη με τις οποίες συμμετέχει στα Επιδαύρια 2002 την Παρασκευή 23 και το Σάββατο 24 Αυγούστου.
Οι Φοίνισσες παρουσιάζονται σε μετάφραση Μιχάλη Πιερή, σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους, μουσική Χρήστου Πήττα, σκηνικά Αντης Παρτζίλη, κοστούμια Στεφάνου Αθηαινίτη, χορογραφίες Ισίδωρου Σιδέρη και μουσική διδασκαλία Νικόλα Παπαγεωργίου.

Το μεγαλύτερο σε έκταση αρχαίο ελληνικό δράμα και το συνθετότερο ως προς την θεματική του δομή, έργο του Ευριπίδη, οι Φοίνισσες παρουσιάστηκαν ανάμεσα στο 410 και 409 π.Χ. Είχε προηγηθεί η καταστροφή των Αθηναίων στη Σικελία το 413 π.Χ. και είκοσι χρόνια πελοποννησιακού πολέμου.

Ο Ευριπίδης, γράφοντας το έργο αυτό προσπαθεί να ονειρευτεί και να βιώσει το κλίμα, τον πυρετό και την παραζάλη που κυβέρνησε την πιο ακραία αιμομιξία, στην πιο διάσημη οικογενειακή τραγωδία, που ταυτίστηκε με την τραγωδία μιας πόλης και μιας δυναστείας. Σε ένα εφιαλτικό εικαστικό χωροχρόνο, όπου όλα είναι κόκκινα, λευκά και μαύρα, ο χορός πιο πολύ ως φωνή της μνήμης και της συνείδησης, συνδέεται με ένα τελετουργικό υλικό που ανοίγεται, είτε συσπειρώνεται κλειστοφοβικά σε κατάσταση συνεχούς πανικού. Σαν μια έκρηξη ηφαιστείου, γεμάτη καπνούς και λάβα, σπαράγματα αναμνήσεων από ένα αιμάτινο εφιάλτη που οδήγησε στο μαύρο χάος της ανθρώπινης ύπαρξης, εκεί όπου τα πιο ακραία πάθη τέμνονται αποκτώντας το πιο αποτρόπαιο νόημά τους.

Οι ήρωες, ως τετελεσμένα ανδρείκελα, φορείς ενός ανεξέλεγκτου πάθους, ποτισμένοι με τυφλό μίσος, κινούνται ανάμεσα στον αιρετικό πεσσιμισμό και στην βαθιά μελαγχολία, το βίαιο χορευτικό λαϊκό θυμό και τη θλιμμένη θυμοσοφία. Η ανελέητη περιστροφή στην κλίμακα της φθοράς, του πάθους και ύβρεως οδηγεί στον θάνατο με αποτέλεσμα ο θρήνος να φθάνει στα πιο ακραία όριά του, από το σκληρό επιθετικό μοιρολόι και το πικρό παράπονο του ανθρώπου απέναντι στους θεούς.

Η παράσταση υπακούει σε ένα ρυθμικό λόγο που αξιοποιεί μια μικτή γλώσσα σε μια προσπάθεια συγκερασμού του παρελθόντος και παρόντος.
Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Τζένη Γαϊτανοπούλου, Στέλιος Καυκαρίδης, Στέλα Φυρογένη, Ανδρέας Βασιλείου, Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Νεοκλής Νεοκλέους, Γιώργος Μουαϊμης, Αντώνης Κατσαρής, Θεόδωρος Μιχαηλίδης, Χρύσανθος Χρυσάνθου, Κυριάκος Ευθυμίου κ.α.

Τιμές εισιτηρίων: 35,28,20,15 ευρώ και 10 και 7,5 ευρώ τα φοιτητικά.