«Το δυσκολότερο είναι να αποκτήσετε ξανά τον οπτιμισμό σας. Η Ευρώπη χρωστάει τα πάντα στην Ελλάδα», λέει ο διάσημος Γάλλος συνθέτης ηλεκτρονικής μουσικής Jean Michel Jarre, που έρχεται για δύο συναυλίες σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
«Η μουσική είναι ο καμβάς που ο συνθέτης απλώνει τα συναισθήματά του. Αυτή η πράξη αποκτά νόημα όταν κάθε έργο δηλώνει μια νέα καλλιτεχνική πρόταση. Θεωρώ την επικοινωνία ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στο κοινό πράξη επιθυμητή, καλοπροαίρετη, ευγενική». Ο Jean Michel Jarre μπορεί να διαθέσει χρόνο και κουβέντες που δεν αφορούν αποκλειστικά την καριέρα του στη μουσική. Υπέροχα για μας. Είναι κάτι παραπάνω από μουσικός, συνθέτης.
Ο διάσημος Γάλλος, ο συνθέτης ηλεκτρονικής μουσικής, που με το πρώτο του άλμπουμ «Oxygene» (κυκλοφορία του 1977) πώλησε 18.000.000 αντίτυπα (πρόκειται για τον γαλλικό δίσκο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ιστορία), επιστρέφει στην Ελλάδα. Στις 30 Μαΐου θα εμφανιστεί στο «Θέατρο Γης» στη Θεσσαλονίκη και την 1η Ιουνίου στο Κλειστό Φαλήρου - Γήπεδο Τάε Κβον Ντο.
«Στην Ελλάδα, όπως και στους υπόλοιπους σταθμούς της περιοδείας μου, σκηνοθετώ παραστάσεις όπου οι άνθρωποι της σκηνής και το κοινό θα μοιράζονται την ίδια συγκίνηση», λέει ο Jean Michel Jarre για το τι πρέπει να περιμένει ο θεατής των συναυλιών του.
Γιος του επίσης διάσημου συνθέτη Maurice Jarre, εκτός από το καλλιτεχνικό του έργο θα μείνει στην ιστορία για λόγους που έχουν να κάνουν με τη στατιστική. Το 1981 ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης απ’ τη Δύση που εμφανίστηκε στην Κίνα. Έχει σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ προσέλευσης θεατών σε συναυλίες τέσσερις φορές. Το τελευταίο έγινε το 1997. Στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας. Τον άκουσαν κάτι παραπάνω από 3.500.000 θεατές.
Κατά τα άλλα, ο Jarre είναι στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής. Αλλά πριν απ’ αυτόν πρέπει να ακούσουμε τους κανόνες του παιχνιδιού από τον μάνατζέρ του. Λέει πως αυτή η τηλεφωνική συνέντευξη πρέπει να έχει διάρκεια λίγων λεπτών. Όλα όσα ελπίζω τώρα είναι ο Jarre να παρακούσει αυτήν την οδηγία.
Εχετε υπόψη σας όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα αυτές τις ημέρες;
Ναι.
Τότε ας μην ακολουθήσουμε το πρωτόκολλο μιας συνέντευξης. Θα ήθελα να πείτε ελεύθερα στους Έλληνες τι σκέφτεστε για την κατάστασή τους.
Νομίζω πως το δυσκολότερο είναι να αποκτήσετε ξανά τον οπτιμισμό σας. Η Ευρώπη χρωστάει τα πάντα στην Ελλάδα. Τη δημοκρατία. Την τέχνη. Τη φιλοσοφία. Τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Όταν σκέφτομαι Ευρώπη, σκέφτομαι την Ελλάδα. Στη Γαλλία αλλά και σε όλο τον κόσμο τις τελευταίες εβδομάδες μιλάμε για το οικονομικό δράμα που μαστιγώνει τη χώρα σας. Κάνουμε λάθος. Η Ελλάδα δεν είναι μόνη. Ανήκει σε έναν οργανισμό. Η αναποφασιστικότητα της Ευρώπης γύρω από την οικονομική επιβίωση της χώρας σας ήταν εντυπωσιακή, αρνητικά εντυπωσιακή. Δεν μου αρέσει η Ευρώπη που συνεχίζει να σκέφτεται «στενά». Δεν μπορώ να φανταστώ μια Ευρώπη που στη θέα του ελληνικού προβλήματος θα διαλέξει άλλη επιλογή εκτός απ’ εκείνη της αλληλεγγύης.
Η Ελλάδα, τα λόγια σπουδαίων Ελλήνων που γνώρισα σπουδάζοντας φιλοσοφία ήταν μια νίκη της σκέψης ενάντια στο κενό του χάους. Θεωρώ πως οι Ελληνες μπορούν να καταφέρουν περισσότερα απ’ όσα, ίσως, πιστεύουν. Γιατί οι Ελληνες ξέχασαν τους υπέροχους Ολυμπιακούς Αγώνες που διοργάνωσαν το 2004; Ηταν ανάμεσα στους καλύτερους που διοργανώθηκαν ποτέ στην ιστορία. Με αυτό θέλω να πω πως αυτό που λείπει από την Ελλάδα τώρα είναι η ανάγκη για δημιουργία. Αν βρείτε δύναμη γι’ αυτό, θα αλλάξετε την τύχη σας. Οι Ελληνες πρέπει να αφυπνιστούν. Πρέπει να διεκδικήσουν αυτό που τους αξίζει συλλογικά.
Το 1981 ήσασταν ο πρώτος καλλιτέχνης από τη Δύση που εμφανίστηκε στην Κίνα. Τι θυμάστε από το ταξίδι σας εκεί, τότε;
Την ποιότητα ζωής των Κινέζων. Στους δρόμους δεν υπήρχαν αυτοκίνητα. Δεν υπήρχε ο θόρυβος που προκαλεί ο κινητήρας τους. Για μένα, έναν Γάλλο, το γεγονός ήταν πρωτόγνωρο. Σε έναν περίπατο μπορούσες να ακούσεις τις κουβέντες των ανθρώπων χωρίς εκείνοι να φωνάζουν. Αυτό δεν θα το ξεχάσω ποτέ. Είναι απίστευτο να περπατάς σε έναν δρόμο και την προσοχή σου να απασχολούν τα ανθισμένα λουλούδια που βλέπεις δεξιά και αριστερά και όχι τα φανάρια, το βουητό κινητήρων.
Πολλοί καλλιτέχνες που ασχολούνται με τον ηλεκτρονικό ήχο λένε πως βρίσκουν έμπνευση μέσα από τους χαώδεις ήχους που αφήνει η ζωή σε ένα αστικό κέντρο. Η τέκνο μουσική, για παράδειγμα...
Συγνώμη για τη διακοπή. Ο λόγος που ασχολήθηκα με την ηλεκτρονική μουσική ήταν ο χώρος καλλιτεχνικής αυτονομίας που υποσχόταν. Μόνο με εκείνη θα μπορούσα να κατασκευάσω, να χτίσω τον δικό μου ήχο. Αυτό, για μένα, ονομάζεται εξέλιξη.
Σας αρέσουν οι ελληνικές λέξεις; Η λέξη εξέλιξη, για παράδειγμα. Ή η λέξη οξυγόνο, που έδωσε τίτλο στο πρώτο και εκθαμβωτικά πετυχημένο άλμπουμ σας.
Σας το είπα και προηγουμένως. Είμαι οπαδός της ελληνικής φιλοσοφίας. Είμαι «δέσμιός» της. Δεν υπάρχει τίποτα προμελετημένο στις ελληνοκεντρικές λέξεις που χρησιμοποιώ. Ζουν στο λεξιλόγιό μου. Τις εκφέρω αβίαστα.
Εχετε πει πως τα όργανα Moog είναι τα Στραντιβάριους της ηλεκτρονικής μουσικής. Γιατί αυτό;
Τα συνθεσάιζερ Moog είναι φτιαγμένα κομμάτι - κομμάτι, όπως τα περίφημα βιολιά που αναφέρατε προηγουμένως (σ.σ.: τα Στραντιβάριους). Αυτά τα όργανα είναι μοναδικά. Εχουν τον δικό τους χαρακτήρα. Ο ήχος τους ήταν τόσο δραστικός, που έφτιαξε ολόκληρες σχολές ήχου.
Τι θα ακούσουμε από εσάς στις εμφανίσεις σας σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα;
Κομμάτια απ’ όλη μου την καριέρα. Σε αυτήν την περιοδεία θέλω να επικοινωνήσω με το κοινό. Θέλω να προωθήσω τη σχέση ανάμεσα σε εμένα και σε αυτό. Σήμερα θέλω να εκφραστώ, όχι απλώς να μιλήσω για κάτι που με απασχολεί. Αυτή η περιοδεία για μένα είναι κάτι περισσότερο από τις λέξεις που μπορούν να την περιγράψουν. Είναι η ανάγκη να μοιραστώ με το κοινό την τελειότητα της ειλικρινούς, άρα της αψεγάδιαστης, επικοινωνίας.
Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑ ΜΕ ΤΗ «ΝΑΣΑ».
Οταν μιλά για τις ζωντανές του εμφανίσεις, ο Jarre μιλά εμφατικά: «Θέλω να εμφανιστώ παντού. Ζω γι’ αυτό. Στην Ελλάδα, όπως και στους υπόλοιπους σταθμούς της περιοδείας μου, σκηνοθετώ παραστάσεις όπου οι άνθρωποι της σκηνής και το κοινό μοιράζονται την ίδια συγκίνηση. Θεωρώ πως η απόσταση ανάμεσα σε έναν καλλιτέχνη και στους ανθρώπους που ακούν τη δουλειά του έχει μικρύνει. Μου αρέσει αυτό. Το επιδιώκω. Ίσως κάπου εκεί ζει ο λόγος που συνεργάστηκα με οργανισμούς σαν τη «Νάσα». Έτσι τόνισα την πίστη μου στα ανθρώπινα επιτεύγματα, αλλά και την πίστη μου στο ταξίδι που θα ονόμαζα επικοινωνία».
Ποιος είναι
80.000.000 πωλήσεις
Ο Jean Michel Jarre γεννήθηκε στη Λιόν της Γαλλίας στις 24 Αυγούστου του 1948. Είναι ένας από τους πρώτους μουσικούς που ασχολήθηκε με τη σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής. Θεωρείται ένας από τους πιονιέρους του σίνθποπ, του άμπιεντ, του νιου - έιτζ ήχου.
Μεγάλωσε σε καλλιτεχνικό περιβάλλον. Πατέρας του ήταν ο σπουδαίος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής Maurice Jarre. Ο Jean Michel, πριν αποφασίσει πως η ηλεκτρονική μουσική θα γινόταν η αρένα της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας, μέσω της μητέρας του εκτέθηκε στην τζαζ.
Έχει πει πως ήταν εκείνη που τον έπαιρνε από το χέρι για να παρακολουθήσουν εμφανίσεις, που έδιναν στο Παρίσι, τζαζίστες όπως ο Archie Sepp, ο John Contrane , ο Don Cherry. Ο Jean Michel Jarre έχει σπουδές κλασικού πιάνου. Άρχισε να ασχολείται με τη, σήμερα ευρέως διαδεδομένη, τεχνική του «σάμπλινγκ» από το 1968. Το 1977 κυκλοφόρησε το πρώτο, επίσημο, άλμπουμ του με τίτλο «Oxygene». Πώλησε 18.000.000 αντίτυπα. Είναι ο γαλλικός δίσκος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ιστορία. Η συνολική δισκογραφία του Jarr μετρά 12 άλμπουμ.
Οι πωλήσεις τους ξεπερνούν τα 80.000.000 αντίτυπα. Στη διάρκεια της καριέρας του έχει συνεργαστεί με τη «Νάσα». Εχει δώσει συναυλίες στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πλατείες, στις πυραμίδες της Αιγύπτου. Είναι επίσης εκπρόσωπος της Unesco και των Ηνωμένων Εθνών σε θέματα περιβάλλοντος και παιδείας.
Η ταυτότητα
Θέατρο Γης και Φάληρο
Ο Jean Michel Jarre θα εμφανιστεί στις 30 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη, «Θέατρο Γης», και την 1η Ιουνίου στην Αθήνα Κλειστό Φαλήρου - Γήπεδο Τάε Κβον Ντο.
Εισιτήρια για τη συναυλία της Αθήνα προπωλούνται από τα καταστήματα «Public» στην πλατεία Συντάγματος και το «Ticket House» (Πανεπιστημίου 42).
Για ηλεκτρονική αγορά πληκτρολογείστε www.i-ticket.gr και www.ticketarena.gr . Τιμές εισιτηρίων: Ζώνη Α (Vip) € 120. Ζώνη Β € 80. Ζώνη C € 55.
Ολα τα εισιτήρια είναι καθήμενων. Για τη συναυλία της Θεσσαλονίκης η προπώληση γίνεται από τα καταστήματα Public, Metropolis και Tickethouse (Μητροπόλεως 102).
Τιμές εισιτηρίων: Ζώνη Α (Vip) € 120. Ζώνη Β € 55. Ωρα έναρξης 9.00 μ.μ. Ολα τα εισιτήρια είναι καθήμενων.
Συνέντευξη στον Γιάννη Παναγόπουλο, [email protected] ("Έθνος")