1η Διεθνής Mail-Art Biennale

14.12.2007
Ένα πραγματικά πρωτοποριακό καλλιτεχνικό κίνημα της εποχής μας, το mail art, βρήκe από ό,τι φαίνεται τη θέση του και στην ελληνική εικαστική σκηνή και η 1η Biennale ταχυδρομικής τέχνης είναι γεγονός.

Ένα πραγματικά πρωτοποριακό καλλιτεχνικό κίνημα της εποχής μας, το mail art, βρήκε τη θέση του και στην ελληνική εικαστική σκηνή με την 1η Biennale ταχυδρομικής τέχνης.

Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας - Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα σε συνδιοργάνωση με την "Χάρτα του Πολιτισμού", εγκαινίασε το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2007 στους χώρους της, την 1η Διεθνή Mail Art Biennale στην Ελλάδα με τις ενότητες:

-1η Mail Art Biennale για τον Όλυμπο, την Ελασσόνα ή για την πόλη που ο καθένας έχει στην καρδιά του.
-Αργοναύτες (συμπαραγωγή με τη Χάρτα του Πολιτισμού)
-Αλυσίδα αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα (σε συνεργασία με το Ελληνικό Συμβούλιο για τους πρόσφυγες και την αρωγή της Ένωσης Ποντίων Ελασσόνας)

Στις εκθέσεις παίρνουν μέρος περίπου 600 καλλιτέχνες, από 32 χώρες του κόσμου, με έργα που ξεπερνούν τα 800 μεταξύ των οποίων έργα των: Όπυ Ζούνη, Αρετούσα Κομιανού, Κώστα Ευαγγελάτου κ.α.

Την παραγωγή, εικαστική διοργάνωση και επιμέλεια έχει η ζωγράφος Θωμαή Κόντου.
Την επικουρική επιμέλεια ο ζωγράφος Ρήγας Μακρόπουλος.
Τον εικαστικό συντονισμό έχει ο ζωγράφος Θεόδωρος Ξυντάρας.
Τη θεωρητική υποστήριξη έχει η ιστορικός τέχνης Αννίτα Πατσουράκη.

Διάρκεια Έκθεσης: 8 Δεκεμβρίου 2007 έως 14 Ιανουαρίου 2008


Τι είναι mail art (ταχυδρομική τέχνη)

Είναι ένα παγκόσμιο καλλιτεχνικό κίνημα που βασίζεται κυρίως στην ανταλλαγή. Το κίνημα αποκαλείται Δίκτυο Ταχυδρομικής Τέχνης - Mail Art Network, παίρνοντας το όνομά του από το μέσο διακίνησης των έργων, που είναι το ταχυδρομείο.

Το mail art γεννήθηκε το 1965, είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο χιλιάδων καλλιτεχνών, που ανταλλάσσουν μεταξύ τους έργα τέχνης, στήνουν εκθέσεις ή ηλεκτρονικές παρουσιάσεις, χρησιμοποιώντας γι' αυτό όλα τα μέσα επικοινωνίας όπως ταχυδρομείο, διαδίκτυο κ.λ.π. σαν μέσα καθεαυτά αλλά και σαν μέσα διάδοσης της τέχνης.

Αυτό το καλλιτεχνικό κύκλωμα αποτελεί μάλλον το μεγαλύτερο σε έκταση και αριθμό συμμετεχόντων κίνημα που δημιουργήθηκε ποτέ στην ιστορία της τέχνης. Και εκτός αυτού, εξακολουθεί να επεκτείνεται.

Το αντικείμενο

Η όλη ιδεολογική θεώρηση της τέχνης ταχυδρομείου, βασίζεται στην εννοιολογική τέχνη. Πάντα υπάρχει ένα θέμα που τίθεται από τον διοργανωτή και που αναγκάζει τον καλλιτέχνη να εκφράσει εικαστικά την άποψή του. Βλέποντας κανείς την θεματολογία των εκθέσεων mail art ίσως έχει και στη γλώσσα της τέχνης, ένα ημερολογιακό χάρτη των προβλημάτων που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο.

Στις τάξεις των mail artist ανήκουν καλλιτέχνες σχεδόν από όλο το φάσμα των μορφών τέχνης, συναντά κανείς, νεορεαλιστές, σουρεαλιστές, ντανταϊστές, ως και εκπροσώπους πιο σύγχρονων κινημάτων, όπως το flux us, artist amp κ.α.

Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης Θωμαή Κόντου:

«Κάθε έργο τέχνης είναι παιδί της εποχής του, και καθρέφτης των αισθημάτων μας. Κάθε καλλιτεχνικό κίνημα έτσι διαμορφώνει, μια πολιτισμική άποψη και μια περίοδο που είναι αδύνατον να επαναληφθεί, παρά μόνο να εξελιχθεί και αυτό μόνο όταν χαρακτηρίζεται από την απαραίτητη εσωτερική αναγκαιότητα. Σε μια εποχή σαν τη δική μας που η τέχνη λειτουργεί σχεδόν κεκλεισμένων των θυρών, σ' ένα κέλυφος επιφανειακό και με σχεδόν βιομηχανικά στεγανά, το κίνημα του mail art ήρθε σα φρέσκο αεράκι.

Είναι ανοικτό, εκφραστικά πληροφοριακό, σύγχρονο, με καινούριες ιδέες, και ταυτόχρονα έντονα προσωπικό. Κεντράρει ξανά στην εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να εκφραστεί δημιουργικά, και να επικοινωνήσει με τους ομότεχνους του. Έχει τη μεγάλη γοητεία να δουλεύει κανείς ταυτόχρονα με χιλιάδες καλλιτέχνες του κόσμου. Εμπεριέχει την υπέρτατη πρόκληση για έναν καλλιτέχνη, το έργο του να υπάρχει γυμνό, χωρίς ετικέτες και συνοδευτικά, και με μόνη του προστασία την ίδια την αξία του έργου.

Κάτι που μόνο ο χρόνος προσδίδει, στην τελική αξιολόγηση ενός έργου τέχνης. Εύχομαι αυτός ο ανοιχτός δίαυλος της παγκόσμιας καλλιτεχνικής επικοινωνίας , που ήδη αγκαλιάστηκε , να ριζώσει για τα καλά στη χώρα μας και να πάρει τις μορφές που θα συμπορεύονται με την ελληνική ευαισθησία και έκφραση.»